Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Støv på bunden

Støv på bunden 13 maj 2019 20:02 #8065

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg har et irriterende problem. På bunden ligger der konstant bundfald der så fint, at jeg vil betegne det som støv. Jeg har mange gange støvsuget direkte til afløb, men det kommer hele tiden igen. Jeg ved ikke om det er fordi jeg får det hvirvlet op i vandet, eller om det er nyt “støv”. Følgende har jeg forsøgt:

Købt en støvsuger der skulle kunne tage ned til 50 mikron. Når den er færdig, er bunden pæn, men med det samme jeg sætter pool pumpen til, går der under få timer inden der igen har samlet sig et støvlag i “klumper” over hele bunden.

Jeg har hældt flokningsmiddel i vandet samtidigt med at pool pumpen og støvsugeren kører. Støvsugeren for at hvirvle støvet op så flokningsmidlet kan virke på de små partikler, men hverken støvsuger eller pool filter kan tage støvet.

For nogle år siden, købte jeg glasmaterialet til mit filter i stedet for sand. Det virker som om dette problem er opstået efter jeg er begyndte at bruge glas i filteret.

Nu er det lige før jeg begynder at tro, at filtermaterialet afgiver dette støv. Er der nogen der har erfaringer med glas som filtermateriale. Kan det tænkes ?

TILFØJELSE:

Jeg begynder mere og mere at tro, at dette mørke “støv” kommer fra filteret. Resultat når jeg gør følgende:

1. Lader støvsuger køre i 2 timer til bunden er helt ren (slukket filterpumpe)
2. Efter mange timer, er bunden stadig ren
3. Starter pumpen og lader den køre 1/2 time til der er cirkulation i vandet (poolen er 9 x 5 meter med afrundede ender)
4. Efter flere timer, er bunden stadig pæn
5. Starter filterpumpen og lader den køre 1/2 dag
6. Nu har der igen samlet sig en masse mørkt støv på bunden

Er der nogen her, der har gjort sig erfaring med glas materiale. Dette er 4. år jeg bruger det, og jeg husker også, at jeg havde dette problem sidste år.

Ny erfaring

Jeg har gjort det samme som ovenfor, men i stedet for at lade pumpen lave cirkulation i vandet (pkt. 5), har jeg skabt cirkulation med min dykpumpe. Resultatet er, at der igen samler sig støv over hele bunden. Det er altså ikke filtermaterialet (glas) der giver problemet. Støvet bliver bare hvirvlet op i vandet når jeg lader pool robotten køre, eller når jeg forsøger at støvsuger det ud direkte til kloak, og så efterfølgende lægger det sig over hele bunden jævnt fordelt. Derfor ses det ikke før der kommer cirkulation i vandet, så samler det sig igen.

Jeg er på herrens mark, for jeg har tidligere hældt flokningsmiddel i, uden tilsyneladende at få bundet støvet til flokningsmidlet.

HJÆLP! HVAD I ALVERDEN GØR JEG ? Bjarne eller andre, har I nogen forslag ?

2022: Stadig samme problem. Nogen gode forslag ?
jlund6
Sidste redigering: 17 Jun 2022 12:38 af jlund6.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder