Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Tømning af pool?

Tømning af pool? 25 Jun 2009 17:14 #462

  • kirstine3520
  • kirstine3520's profilbillede
Poolen har ikke været oppe og køre rigtigt i nogle år og i år skal den så være helt fin igen.. Men ..
Jeg har fået rigtigt rigtigt meget kalk og lign. i poolen og har snakket med en pool tekniker, som siger at det eneste der er at gøre er at tømme den for vand og så få skrubbet det af med en syre blanding..
Men hvordan tømmer jeg vandet? med en dykpumpe?
og hvor meget må jeg tømme af den? det er en linerpool..

- Kan man leje en dykpumpe et sted?
- og hvor stor skal dykpumpen så være?

mvh kirstine
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Tømning af pool? 25 Jun 2009 20:06 #464

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Kirstine

-Hvor stor skal dykpumpen så være?
Det kommer an på hvor stor en pøl du har! Men har du en på under 50 000 liter, kan du nok nøjes med en 250 W.

Brug dog en Ø 25mm slange, ellers kan du vente længe før poolen er tom.

- Kan man leje en dykpumpe et sted?
Sikkert, men kender du ingen du kan låne en af?
Ellers kan du købe gode pumper i Biltema fra 250 kr. og opefter.

- Hvor meget må jeg tømme af den?
Sagde ikke din pooltekniker, at du skulle tømme den for vand? Du skal tømme det hele ud. Men den bør ikke stå tom i ugevis bagefter....

Det skal dog nævnes at min pool har stået uden vand i 6 år, og der var ingen skader.
Den gang jeg startede op poolen efter de 6 år, benyttede jeg en kalkfjerner af mærket: Kalkocid, den indeholder 75 % Fosforsyre. Den blev tyndet op med vand, og virkede udmærket.

Held og lykke med arbejdet !

/Morten
Morten Solberg
Sidste redigering: 25 Jun 2009 21:50 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Tømning af pool? 26 Jun 2009 21:00 #468

  • kirstine3520
  • kirstine3520's profilbillede
Og jeg siger mange Tak for hjælpen morten :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Tømning af pool? 30 Jun 2009 20:33 #485

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt med pumpen, hvis det skal gå hurtigt så køb en og evt. lån en. Du kan også bruge poolens egen pumpe, jeg bruger en hjemmelavet snorkel som sættes i skimmeren eller støvsuger tilslutningen i siden af poolen. (jeg ser lige efter nogle billeder af den, så skal jeg nok ligge dem op eller sende dem på en mail)

Hvis du bor i nærheden af Aalborg kan du låne min dykpumpe og snorkel hvis den passer til jeres skimmer :)

Mht. tømning skal man være meget varsom med det, jeg vil nok anbefale og lade 10cm være i poolen. Her efter rengøre siderne, under rengøringen af siderne kan det være at de 10cm vand i bunden bliver så syrlig at det opløser kalken på bunden.

Hvis ikke er det man skal skynde sig og få de sidste 10cm vand af og så afsyre bassinet, her efter skal man skynde sig og have vand i igen. Jeg anbefaler at man bruger 1 dag til sidste etape, da det ikke er særlig sundt forbassinet og stå helt tomt.

Det der kan ske er, at lineren trækker sig sammen og hvis den ikke er helt ny vil den kunne revne når der kommer vand i igen.

Hvis det er en stålpool vi snakker om skal du også være sikker på at der er støbt omkring bassinet, ellers vil du også kunne risikere at bassinet skrider sammen når det bliver helt tømt :(

Hvilken type liner har i 0.6, 0.8, 1.0 eller 1.5mm og hvor gammel er den ?


Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder