Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvor stor en affugter?

Hvor stor en affugter? 01 Okt 2017 20:02 #7779

Mig og Konen skal have lavet en tilbygning her til foråret og vi har snakket (mest mig) :laugh: om vi skal lave et poolrum (indendørs) men jeg vil have alt på plads inden snakken kommer videre.
Rummet bliver på 45m3 og poolen bliver 6*4*1,5

Er der en af jer der kan anbefale en affugter som passer til rummet/poolen, hvordan ligger strømforbruget? skal den køre 24/7 365 dage om året?

ser frem til jeres svar :)

- Kenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor stor en affugter? 03 Okt 2017 17:52 #7780

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej Kenn

Jeg har stort set det samme som du ønsker i sommerhuset.

Den mest fornuftige styrring jeg har lavet, regulere luftens temperatur alt efter poolen, luften skal som udgangspunkt vare 3-4 grader mere end poolen.
Dette gør luften kan indholde mere vand og den relative fugtighed falder, og du vil få færre drifttimer på din affugter.
jeg ville vælge en affugter der kan nappe 80 liter pr 24 timer ved 30C og 60% RF

Det er billigere ar varme luften lidt op end at lave affugteren tage det hele, lav det evt elektronisk
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor stor en affugter? 03 Okt 2017 18:21 #7781

Hej og tak for svar

Jeg har også læst det med at rummet gerne skal være 3 grader varmere end vandet, så det bliver det selvfølgelig også:)

Jeg har træpille fyr, så planen er (hvis projektet bliver til noget) at der skal en veksler på til poolen så fyret står for opvarming af poolen og gulvvarme i rummet

Har du en ide om hvad din affugter sluger om året i strøm? - jeg går ikke ud fra den kører hele tiden, når man har dækken på poolen?

Det der evt kunne afskrække mig fra ideen er hvis en affugter alene slunger strøm for 1000-1500,- md. - derfor håber jeg lidt der er en der kan svare på det:)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor stor en affugter? 05 Okt 2017 03:00 #7782

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Jeg har ikke måler på min affugter men den bruger ikke så meget. Kommer helt an på varmen i poolen og rummet, samt hvor meget den benyttes, og endelig om den er overdækket
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor stor en affugter? 08 Okt 2017 16:37 #7783

Okay, har du en idé om det er for 500,- eller 1000,- md?

Regner med temperaturen bliver 28 i vandet og 31 i luften, går ud fra det er meget std.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor stor en affugter? 08 Okt 2017 16:49 #7784

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Måske et par hundred.. Alt efter hvor meget det bruges.
Hvis det er nybyg burde du måske kigge på genvex istedet for
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder