Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Tømning af indendørs pool om vinteren

Tømning af indendørs pool om vinteren 31 Aug 2013 18:21 #4156

  • gjerrild
  • gjerrild's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Vi overvejer at købe et sommerhus med indendørs pool - og den skal ikke bruges til udlejning. Vil det være en god ide at tømme den for vand i vinterperioden?

Vi vil gerne høre om erfaringer og muligheder.

På forhånd tak
Bill Vejlgård
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af indendørs pool om vinteren 31 Aug 2013 18:42 #4157

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hvorfor vil i tømme den ? generelt er det aldrig en god idé at tømme en pool for vand, poolvand er ikke bare vand fra hanen. Ved ud skiftning af ens poolvand følger en masse arbejde med stabilisering og ekstra arbejde med justeringer.

Det er heller ikke alle typer pools der egner sig til at blive tømt:

1. Liner pools vil lineren krympe/trække sig sammen og der vil være fare for at den sprækker ved vandpåfyldning hvis den har stået uden vand i en længere periode.

2. Glasfiber eller PP pools kan springe op af hullet hvis den er tom hvis grundvandet stiger, hvis den er sat fast vil det være i kanten og bunden vil i stedet bule som en tom øldåse. I begge tilfælde snakker vi total skadning af poolen. (grundvandet vil også kunne gøre skade ved tom liner pools

3. Betonpool med klinker, glasfiber eller epoxymaling, hvis den er tom og der kommer frost ind i rummer vil der kunne ske skade hvis skulle være trængt fugt indbag tætnings laget og klinker eller overflade vil springe af.

Hvis det er fordi i vil lade huset stå uopvarmet, og bange for frost skader, fugt i huset osv...... har selv været sommerhus ejer, så jeg kender lidt til det med vinter luknings af huset. Så hvis jeg havde et sommerhus med indendørs pool, vil jeg nok gøre følgende:

1. Luk poolen ned som hvis det var en udendørs
2. Tilsæt et vinter kemikalie eller Nova Crystal (nyt produkt som kan klare sig i 6 uger før næste tilsætning, holder længere i koldere perioder).
3. Dække poolen ned med en pressening så vandfordampningen fra den ud i huset er minimal
4. Sørge for god ventilation i pool rummer

Men hvad har i tænkt med resten af huset, skal det stå uopvarmet eller med varme på?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af indendørs pool om vinteren 31 Aug 2013 18:49 #4158

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der kan ikke svares bedre med mindre der kommer flere oplysninger :P
Det eneste der måske mangler er, at lade pumpen / filtret køre x timer om dagen. Hvor mange afhænger af poolens m3 og pumpens ydelse. Al vandet skal være cirkuleret 1 gang i døgnet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder