Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: opvarmning af pool

opvarmning af pool 19 maj 2016 12:08 #6512

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
Hej
Har en indendørs pool. der opvarmes med solvarme gennem en pladevarmeveksler.

Jeg syntes ikke jeg kan få temperaturen op i pool, den har ligesom lagt sig fast på 22 grader. pumpen til poolen er tændt fra ca kl 11 til 1730 hver dag.. det er der solfangeren er varmest.

Jeg har haft den oppe på 24 grader da jeg startede den op med pillefyr.

Rummet poolen ligger i er en kombineret ud udestue med glas og poolrum er ligger temperatuen på ca 24 om dagen og ned til 16-18 grader om natten

der er Thermo dug på poolen, nogle gange tager jeg den af fra morgen af og ligger den på om aftenen.

Er der nogle der har en idé hvorfor den ikke kommer op temp.???

Åbenbart ingen der har været udsat for det ...??
SF
Sidste redigering: 23 maj 2016 15:11 af stig.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 15:12 #6535

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
åbenbart ingen der har haft problemer med det ??
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 15:27 #6536

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Sikkert, men ikke mig :-)
Der må jo være noget galt med dit system, for jeg har allerede været over 27 grader, og min pool er udendørs, hvor din er (mere) inde.

Vi må jo starte et sted...
Hvad er det for en type pladevarmeveksler? Har du billeder af den? Kan du vise et diagram over hvordan den er forbundet?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 16:39 #6537

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
det er en blå pladevarmeveksler der hedder APv
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 17:45 #6538

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lyder mærkeligt. Der må være noget galt med enten den måde anlægget er monteret på eller selve anlægget. Kan du ikke sende nogle billeder der viser hvordan anlægget er koplert sammen med poolens cirkulationssystem

Men derudover. Hvis du vil have noget rigtigt ud af dit system, skal du have en solfangerstyring der minimum tænder og slukker for din cirkulationspumpe alt efter om der er varme eller ej at hente. Uden en sådan bliver værdien af solanlæg rimeligt meget nedsat - der er jo ingen der siger at der nødvendigvis er varme at hente mellem 11 og 17.30 -- måske er der enda koldere end i din pool, og så afkøler det solvarmeanlæg istedet

men som sagt. skal man sige noget fornuftigt om det problem skal man vide mere om installationen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 17:54 #6539

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
hej Bjarne
jo skal nok sende nogle billeder...

men der jo et ældre anlæg..- det er vores andet år i huset- så det har fungeret tidligere.... det er ikke pool vandet der kører igennem solfangeren. men er et selvstændig anlæg der også giver varmt vand og samtidig kører over i varmeveklseren.

Jeg har bare tænkt på om varmeveklseren skal renses.

det er jo kun når der er godt vejr at poolen bliver startet i ovennævnte tidsrum
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 17:59 #6540

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ok
du ved altså konkret ved selvoplevelse at det har fungeret tidligere eller er det bare noget sælger har sagt ???

det er altså en lukket anlæg der er påfyldt glykol og som samtidig opvarmer dit brugsvand. Laver det andet end brugsvandet - eks. vis også varme til radiatorer

normalt når man har sådanne anlæg, er der en automatisk ventil der sørger for, at det varme vand først er varmet op, og når det er det, så slår den over og sender ud i poolen i stedet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 18:10 #6541

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
det fungerede bedre sidste år.. , så det har det

ja det er et lukket anlæg.. og laver ikke andet end brugsvand.. ja der sidder en ventil til brugsvand, så det er måske der problemet er .

røret der går over til varmeveksleren er nu varme nok ..
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 20:43 #6542

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
solvarmeanlægget cirkulerer i et lukket kredsløb over varmeveksleren. Fra varmeveksleren er der en afgang der sikkert går ( eller bør gå )til den termostat som styrer om varmen skal gå til brugsvand eller til pool. Prøv at mærke på det rør der går til det varme vand og den der går til pool og mærk hvornår røret til poolen er varmt. Så måske er det der problemet er, at systemet simpelthen ikke sender varmen videre til pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 23 maj 2016 20:48 #6543

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
ok tak. prøver jeg
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

opvarmning af pool 16 Feb 2017 08:03 #7250

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hej Stig, ved det er sent at svare, men der starter jo snart en ny sæson ;-)

Jeg har en opsætning der minder om din, og min pool kommer aldrig ligeså hurtigt op i grader (uden hjælp) som vores bekendte der har den udendørs, dette tilskriver jeg at på trods af luften så har solens stråler nok en hel del af æren for dette, men at du kun kommer op på 22-24gr er i underkanten, men du skal ikke forvente at den kommer op på over27-28gr. ved egen eller solens hjælp med undtagelse der er et meget stor antal solfangere på.
Jeg har 5 solfangere der kører på husets anlæg, ved overskud i bufferen sender den resten i poolen (om sommeren næsten det hele) den kan ved egen og solens hjælp komme op på omkring 28gr. (da det ikke er nok har jeg sat en lille varmepumpe på som hiver den op på 30gr 6 måneder om året)

Men her er et par ting du kan tjekke, som jeg har haft erfaring med:
-Er der solfangere nok på så det står mål med størrelsen på din pool? (med andre ord, har den tidligere ejer haft poolen højere oppe hvert år?)
- i veksleren skal strømmen af poolvand og solvarme gå imod hinanden, IKKE i samme retning, det har stor betydning for udnyttelsen af varmen.
- cirkulere solvæsken? der kan meget nemt have sat sig en luftbobbel i systemet, som gør der næste ingen cirkulation er, dette ville du kunne se på displayet til solfangeren (hvis der er et, elles hold hånden på slangerne) der bør være en udlufter på selve solfangerens udgangside, virker den? ellers er det her du kan udlufte indtil der kun kommer solvæske ud.
-Bruges solfangeren også til brugsvand, sidder der nok en 3vejs ventil der er temperaturstyret, her havde jeg problemer i starten da termostaten ikke kunne sættes langt nog ned, så al solvarme kørte i bufferen selv efter vandet var over 55gr i BUNDEN, her skal den kunne sættes meget lavere så den hurtigere sender solvarmen i poolen, hvilket skulle bestilles da vvs'eren ikke normalt har sådan en liggende men kun den normale.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: stig

opvarmning af pool 22 Feb 2017 07:22 #7266

  • stig
  • stig's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
Hej tak for svaret. Vil prøve
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder