Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ?

Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ? 16 Jun 2011 12:56 #2452

:unsure:
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber en herinde kan besvare. Vi har en pool på taget i vores hus i Bangkok. (= meget sol og dermed stort klorforbrug) Vi har nu brugt den 4 gange siden år 2007 hvor den blev taget i brug, men jeg har et spørgsmål omkring opstart.

Al vandet tømmes ved afslutning, og der påfyldes ca 35.000 l Vi har forsøgt at tildække vandet, men det gav bare et par hundrede Kg alger.

Jeg hælder ca. 3 dl flokering i vandet, sænker Ph værdien til ca 7,2

Herefter tilsætter jeg klor til min digitale striplæser viser ca. 2

Der tilsættes tabletter i klorinatoren, som står åben på max.

Nogle siger at jeg skal chockklore poolen, men så stiger værdien jo ganske giftigt.

Hvad er rigtigt ? - og hvis jeg skal/bør chockklore, hvorfor ?

På forhånd tak

Olaf la Cour
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ? 16 Jun 2011 13:09 #2453

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Grunden til at du skal chock klorere dit nye vand er at poolvand ikke bare er drikke vand, du skal have stabiliseret vandet dvs. dræbe alt levende. Dette kan ikke gøre ved at have en klor værdi på 1.5-2.0ppm, dette niveau er kun nok til og forbygge imod bakterie og alge angreb (sådan ca.)

Jeg vil råde dig til og læse følgende link, da det vil give svar på dine spørgsmål:

swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...rgsmal-efter-poolkob

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: olaflacour

Sv: Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ? 16 Jun 2011 13:23 #2454

PS... Vil det så ikke være mest hensigtsmæssigt IKKE at lade klorinatoren køre før klorværdien er faldet ? - eller vi ikke er i huset nogle dage ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ? 16 Jun 2011 13:40 #2455

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg plejer nogle gange og lukke for min eller skrue ned for den, så længe man ikke smider ens chok klor direkte i skimmeren men opløser den i en spand og hælder den ned for an dyserne er der ingen eksplosions fare :evil:

Det samme gælder pH minus :)

Men det bedste er efter min mening og lade den stå lidt åben, så der ikke ophobes en alt for stor klor koncentration i selve klorinatoren mens den er lukket. For så vil kloren igen stige markant når den bliver åbnet igen :( hvilket er træls hvis man nu lige havde planlagt en dukket.

Du siger at du har et højt klor forbrug, har du tilsat cyanur syre til dit vand? Du skal have en koncentration på 25-50ppm ellers vil du opleve at din klor forsvinder som dug for solen. læs evt. mere om "Cyanur" her inde det er bare og søge på det, så vil du se både for dele og ulemper :unsure:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor chockklore en pool med nyt vand ? 16 Jun 2011 13:53 #2456

Jeg havde end ikke hørt om cyanur syre før jeg læste om det her... Det var der ikke nogen der talte om da jeg købte udstyret. OG ja - det var ikke gode råd der blev givet mest af i Odder da jeg købte ind.

Spørgsmålet er så om jeg kan købe det i Bangkok, for tage det med i flyet kan jo nok give problemer. Sidst skiftede jeg kalken ud med en anden som holder rimelig godt, det var i øvrigt også dyere, men pyt. Spørgsmålet er derfor, om det er iblandet kloren, hvilket jeg tror, men det kan jeg jo se efter i næste uge hvor den skal startes op for de næste 2 mdr :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.156 sekunder