Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Alkalitet

Alkalitet 10 maj 2016 12:37 #6430

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Halløjsa....

Har jo fået mig det her Scuba testsæt, da jeg havde fået det anbefalet. Så jeg har testet en del her de sidste par dage, for at lære den at kende. De fleste værdier ser fine ud og PH'en er pt på 7,3. MEN......alkaliteten var igår på 286!!!! Så jeg smed 0,9 kg ph- i som app'en siger. (herinde står der 1.2 kg). Slukkede for pumpen...og lod det "simre" i et døgn. Idag tester jeg så igen og så kan Scubaen ikke måle det.....altså er alkalitet kommet over 300 (som jeg mener grænsen er). Det forstår jeg absolut intet af.

Min pool er bare på 20m3, så hvis vi går ud fra, at værdien er på ca. 300, så skal jeg smide et sted mellem ca. 800-1100 gram i, for at få alkalitet til at falde med 25. Hvis den skal ned på de 80-120, så ligner det jo at jeg skal hen og smide 6,4 til 8,8 kg ph- i. Derefter skal jeg formentligt smide en masse ph plus i for at få PH-værdien til at stige igen.

Kan det passe??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 10 maj 2016 13:07 #6431

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når alkalitet skal sænkes er det IKKE bare at komme ph minus i. Læs denne artikel
poolraadgiveren.dk/artikler/21-vand-og-k...oblemer/24-alkalitet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 10 maj 2016 13:13 #6432

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Den har jeg skam læst.....deraf min viden om at der herinde stod at der skulle smides 1,2 kg i af gangen, kontra 0,9 kg i appen.

Jeg ved godt at der skal lidt i af gangen og ik så meget på en gang som jeg skrev, men det ligner den mængde der samlet skal bruges, hvis værdien falder med 20-25 pr. 1,2 kg.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 10 maj 2016 13:33 #6433

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er ikke så meget mængden. Det er mere at det skal hældes i så der kommer en stor koncentration i et begrænset område. Derfor skal pumpen være slukket og det skal hældes i - i den ene ene
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 10 maj 2016 13:36 #6434

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du skal lige passe på. Min Scuba havde nær taget fusen på mig i år, idet den sagde, at min alkalinitet var for høj.
Det passede meget dårligt med, at de fleste pools efter en meget våd vinter har alkaliniteten helt i bund, så jeg prøvede med en strip i stedet - som vist noget ganske andet.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvorfor min Scuba viste forkert. Måske gamle tabletter, eller hvad ved jeg.
Jeg havde også hældt PH-minus i, og måtte derpå hælde ekstra meget Alka+ i for at få den op hvor den skulle.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 10 maj 2016 23:04 #6439

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Når man fortsat er lidt en pool-rookie, så er det sgu ik helt nemt, at finde ud af hvad man så skal gøre.

Min pool er en jeg tager ned om vinteren, så den er først lige sat op for få uger siden. Så det er nyt vand der er kommet i.

Jeg har prøvet at teste med strips også, selvom de ikke umiddelbart er helt så nøjagtige, men der viser den også at alkalitet er i den høje ende, så jeg tænker at det må være vejen frem med PH minus og så se om det hjælper. Det sidste jeg smed i, var en billig variant fra forrige år, så må hellere køre over i shoppen og købe noget lidt mere prof. Ved ik hvor meget forskel der er på sådan noget??

Kan vi blive enige om at fremgangsmåden er PH minus......tjek alkalitet efter et døgn, gentag om nødvendigt og så tjek op på om PH'en skal hæves igen??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 11 maj 2016 07:42 #6441

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Med frisk vand er det jo noget andet, så kan det sagtens passe, at din alkalinitet er lidt for høj.

Ja, det lyder som en god plan.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Alkalitet 14 maj 2016 14:56 #6485

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Nu har jeg i et par dage hældt større koncentrater af PH- i poolen, for at få sænket alkaliteten. Igår da jeg målte, var den faldet fra HIGH (Scuba) til 250....så jeg tænkte at jeg var godt på vej. Så jeg kom en portion mere i. Idag da jeg aflæser, er den så tilbage på HIGH igen :unsure: :dry:

Jeg prøvede at teste med strips og der var den også i den høje ende på farveskalaen.

Er det bare at blive ved med et døgns mellemrum eller hvad??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder