Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ny pool diverse spørgsmål

Ny pool diverse spørgsmål 23 maj 2011 18:15 #2317

Hejsa

Vi har købt det mange herinde nok vil kalde en "lejetøjspool". Vi har desværre hverken penge eller plads til en rigtig nedgravet pool, så for i det mindste at få lidt vand, har vi købt en 17000L havepool, til brug på tearesen om sommeren.

Jeg har bladret lidt i diverse vejledninger omkring plejeprodukter, og læst lidt om klortyper og klorlås osv.

Spørgsmålet er egentligt om alle de samme ting gør sig gældende for en pool der kommer nyt vand i hvert år ?

Kan jeg ødelægge vandet på 4 Måneder (juni - September), eller kan jeg bare vælge noget billigt klorgranulat i det lokale byggemarked til Shockklorering, og så bruge ferietabs eller lignende i det daglige?

Jeg regner med at følge vejledningerne for opstart af pool, og få PH på plads til en start, men er lidt i tvivl om hvad jeg har af muligheder derefter.

Forhandleren anbefalede son flydende klorfri der hed Saness pool sæsonsæt som skulle kunne holde i 5 måneder. Er det noget som vil virke, eller skal jeg holde mig langt væk fra det ?

På forhånd tak
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 24 maj 2011 10:20 #2322

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
for det første skal du ikke skifte vandet hvert år - det er både unødvendigt og vandspild


Og hold dig til HTH klor - det er det bedste og nememste der findes og det der er lettest at finde ud af for "nybegyndere" - allede ander produkter er kun alternativer såfremt man af miljømæssige årsager ønsker en klorfri pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 30 maj 2011 19:13 #2348

Jeg vil ikke skifte vandet for at skifte det.

Men pool'en vil blive taget ned i efteråret, så den ikke står og fylder på tearessen i 8 måneder.

Jeg har et par unger, som jeg ikke vil holde øje med andet om sommeren når poolen bliver brugt, og en kone der gerne vil have den taget ned når sæsonen slutter.

Så med udgangspunkt i at vandet kun skal holde 4 måneder, kan jeg så nå at lave en klorlås ved almindelig brug med det billigste lavprisvarehus klorgranulat jeg kan finde?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 31 maj 2011 11:03 #2349

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har ingen erfaring med hvad "billig-klor" med cyanur koster, men jeg tvivler på, at det er meget billigere end HTH klor, når det kommer til stykket.
Selvom du skal tømme poolen hvert år, så ville jeg nok alligevel bruge HTH sammen med separat stabilisator, altså cyanur doseret efter forskrifterne. Så har du det rette nivau cyanur fra starten, og behøver ikke bekymre dig mere om det, og kan nøjes med at dosere HTH.
Alt det kræver er, at du investerer i en spand HTH, som gerne burde holde mere end én sæson med en pool af den størrelse. Når du alligevel er hos en poolforhanlder for at købe HTH, så tag en vandprøve med, og få målt cyanuren samtidig. Ud fra resultatet kan forhandleren give dig cyanur og vejledning på præcis hvor meget du skal tilsætte, og det kun én gang (pr. sæson).

Alternativet er den meget usikre måde, hvor cyanur niveauet jo fra starten er 0, og så stiger hen over sommeren.
Jeg tror ikke der er nogen der vil garantere dig, at du ikke banker ind i klorlåsen før du selv synes sæsonen er slut.

Men du kan jo prøve, med deraf følgende risiko for, at du midt på sommeren må konstatere, at du skal dosere mere og mere klor for at holde algerne væk, og at sæsonen så pludselig en dag bare er slut! Fordi du nåede klorlåsen før planlagt.

Der er vist ingen facitliste. Personligt kan jeg bedst lide at have styr på hvad jeg har i vandet.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 31 maj 2011 17:35 #2354

Mange tak for svaret.

Jeg prøver at starte med den dårlige metode, og skifter nok over til den rigtige når det klor jeg har et brugt. Svinet skulle jo op, med lidt kemikalier i, og jeg havde dårligt tid til at finde en HTH forhandler nær Esbjerg i dag. Så det blev til 1 KG billig klor til lige at starte op på.

Ungerne har også haft første tur. 13,5 Grader.....

Nu er der så opstået et spørgsmål mere. Den filterpumpe på 5600 L/t der var med var defekt, den larmede som ind i helvede, selv efter luften var ude af den.

Jeg var ovre for at bytte den, og har nu følgende muligheder:

1) Bytte til en magen til, Filterpumpe 5600 L/t
2) Bytte, og for et beskedent beløb få en 10.000 L/t filterpumpe.
3) Bytte den, smide en tusse ekstra, og få en Intex Sandfilterpumpe på 10000 l/t. Data siger 0.95 Hk motor, 10030 L/T Ø41Cm

Jeg har skimmet vejledningerne omkring størrelse, og i følge dem er det jo ca 5000 l/t jeg skal have. Jeg syntes dog tidligere jeg har haft problemer med cirkulation i de små havepools, så jeg hælder mest til nummer 3 for at få blæst lidt vand rundt i bassinet, og for ikke at skulle bøvle med at skifte filter osv hele tiden.
Sidste redigering: 31 maj 2011 18:09 af Lars_eskildsen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 01 Jun 2011 05:37 #2355

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa :)

Jeg vil helt klar gå efter et sandfilter, hvis pumpen er de 0.95Hk vil du bla. kunne støvsuge din pool med en rigtig stangstøvsuger uden og have problemer med suget. Der vil de andre filter pumper du skriver om komme til kort :(

Jeg synes også at et sandfilter kommer til sin ret når du agter at holde på vandet så længe (1 sæson), du ville nok skulle skifte nogle papir filtre i løbet af sæsonen, hvor du med et sandfilter blot returskyller filtret og så er det renset og klar igen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 01 Jun 2011 18:54 #2356

Forhandleren godtog at modregne den defekte pumpes pris i prisen på en bedre sandfilter pumpe.

Så jeg endte med at skulle af med 900 ekstra for at skifte den 5600 L/h filterpumpe ud med en 10000 L/t sandfilterpumpe. Modellen hed Intex Krystal Clear. Næste problem var så at finde sand til den, for det havde de selvfølgelig ikke lige hjemme, og da klokken var over 16 havde jeg egentligt opgivet at få fat i noget. Jeg prøvede dog at ringe til en pool forhandler, som til trods for at han havde lukket alligevel lige kørte ud og åbnede sin virksomhed så jeg kunne købe 45 Kg sand.

Super service.

Nu er det hele sat op, PH er 7,2 det har fået en gang chock klor, og pumpen kører et par timer nu. Selv vejrudsigten for de næste 5 dage er med mig, så nu håber jeg alt er i orden.

Jeg har besluttet mig for at prøve mig frem med nogle 200G ferietabs, og se hvordan den går henover sommeren. Et familliemedlem havde sådan 3/4 spand stående, så det var 7-8 kg tabs.

Med 3 unger + legekammerater der skal i 100 gange hver dag, vil jeg løbende skulle tilføje nyt vand alligevel, så jeg håber det er nok til det hele kan køre uden klorlås henover sommeren.

I morgen er det så tid til at teste den nye pumpe med støvsugeren, men med den kraftforskel jeg kan mærke i forhold til den gamle pumpe burde det ikke være et problem.

Hvordan er det med rensning og cirkulation af vandet ? I følge det jeg kan læse skal vandet udskiftes dagligt. Det klarer den nye pumpe jo på 2 timer, men så vil vandet jo stå stille i 22 timer i døgnet. Er det noget problem ? Bør jeg evt køre pumpe 2 * 2 timer i døgnet, eller 4*1 time, eller kan det være hip som hap ?

God kristiflyvefartsferie til jer alle
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 02 Jun 2011 07:02 #2357

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Reglen er jo at man som min. skal kunne onsætte alt ens vand på 5 timer, så for dit vedkommende lyder det jo ganske fint

Det bedste er at vand omsætningen sker i et stræk og ikke flere perioder, så for dit vedkommende skal du køre i 2 timer hvis du har 20.000 liter vand i poolen.

Nu når du har fået sandfilter skal du huske og retur skylle 1 gang om ugen, her får du også en vand udskiftning men stadigvæk pas nu på med de der cyanur baserede tabs.

Ved ikke om du bør kører pumpen lidt længere nu da du ikke har så (stor) en vand mængde? har du overvejet solvarme så vil du få kørt pumpen lidt længere B) (nogle dage :) )
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny pool diverse spørgsmål 03 Jun 2011 18:52 #2365

Jeg har sat den til at køre 3 timer om aftermiddagen, 1 time om aftenen, og en time om morgenen. Sådan for lige at få lidt cirkulation i det.

Jeg har overvejet solvarme, men min tearesse er så fyld op med pool, trampolin og andet godt at der ikke r plads til meget mere end de spiraldrivhuse eller hvad det nu er de sælger i byggemarkeder osv. Jeg kunne nok få plads til sådan 2-3 stk, men er lidt i tvivl om det overhovedet kan betale sig og om de virker. Hvis de alligevel ikke virker, er pengene nok bedre brugt på is.

Poolen er nu 21-22 grader. Det hjælper lidt med et par dage med direkte sol fra 9 morgen til 9 aften, men kunne man få det en grad eller 2 mere med noget billig solvarme ville konen nok ikke brokke sig.

Nogen der ved om de billige virker, når der nu ikke er plads til at stille noget rigtigt op?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.174 sekunder