Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mængde kvikklor?

Mængde kvikklor? 03 Aug 2011 22:14 #2653

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hejsa,

Som ny poolejer er man jo noget på bar bund, og min første udfordring med vores nye 16.000L Intex pool er mængden af klor!

Jeg har købt noget kvikklor fra Harald-Nyborg (cyanurcyre baseret tror jeg), på bøtten står der:
Opstart: 200ml pr. 10.000L
Daglig kloring: 60ml. pr. 10.000L
Chok-kloring: 75ml pr. 10.000L

Jeg er meget i tvivl om chok-kloringen, da jeg ikke synes det er meget mere end den daglige kloring. Jeg har dog ikke kloret dagligt endnu da værdien ikke har være lav hver dag (målt med teststrips)

Lige nu er vandet en smule uklart selvom alle værdier er indenfor tolerancerne. Vil forsøge med Matas' Ren Pool i morgen og eventuelt en chok-kloring bagefter.

Hvor lang tid går der iøvrigt typisk fra man chok-klorer til man kan bade igen?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 04 Aug 2011 09:56 #2654

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Lad være at åbne bøtten! Få pengene tilbage, og glem alt om Kvik klor!
Læs artiklen på cyanursyre; swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...blemer/89-cyanursyre
Find så en poolforhandler hvor du kan købe HTH klor eller anden klor UDEN Cyanur!
Du kan sagtens klare dig uden cyanur/stabilisator med en pool på 16000L. Derimod kan du være sikker på, at skulle skifte al vandet før eller siden med kvikklor. Det bruges til badebassiner, hvor man tømmer vandet af efter brug!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 05 Aug 2011 23:31 #2658

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Tak for svaret. Har nu købt en spand HTH klor og en test-sæt med piller.
Inden jeg chok-klorer skal jeg måske lige have min PH ned.
Den er pt. ca. 7.6 og til trods for ca. 200ml PH- granulat hen over dagen har den ikke rykket sig en tøddel.
Klor ligger på ca. 1-1.5, men da jeg endnu ikke har chok-kloret i løbet af pool'en levetid er jeg lidt ivrig for at få det gjort...
Kan det virkelig passe at der skal så meget PH- til for at få værdien ned? Der kan ikke være noget andet galt?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 05:33 #2659

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der kan erfaringsmæssigt gå endog ganske store mænger PH minus til.
Hvis du har det i huset, så prøv med en halv deciliter saltsyre - ad gangen. Husk det er kradse sager, så bland det op i en spand vand inden du hælder det i.
Der er delte meninger om saltsyre. Prøv at søge i forum eller artikler. Det kan være svært at arbejde med i det daglige fordi det er så ustabilt, men i situationer hvor PH'en er helt tosset har jeg erfaring for, at man kan bruge det.
Man skal naturligvis vente en time, og kontrollere PH'en efter hver tilsætning.
Hvorfor saltsyre? Fordi det er markant billigere end PH minus, når der skal meget til.
PH Minus er perfekt til daglig brug!

Blot for lige at nævne det. Din alkalitet kan være for høj, men jeg antager, at vi arbejder med vandhanevand, som du har hældt i for ganske nylig, og så bør den være ok. Du sagde det var en nystartet pool...
Hvis den har stået nogen uger, og fået masser af regnvand, så er alkaliteten snarere for lav, om noget, men så ville du opleve at PH'en futter op og ned, og det gør den jo ikke.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 14:14 #2661

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hej igen,

Saltsyren ser ud til at have hjulpet! Jeg er nu nede på en PH omkring 7.2 :)
Vandet er også mere klart så det lader til at have hjulpet. Det føles dog lidt "tørt", ja ved det lyder tosset men det gør det :silly:
I aften bliver der chok-kloret med 240g HTH klor. Det bliver spændende at se hvordan poolen ser ud i morgen :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 14:37 #2662

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mit gæt er, at den bliver krystal klar!

Når du har hældt de 240 g klor i, så husk at lade pumpen køre hele natten. Så skulle den gerne blive flot til i morgen.
Når poolen er klar, kan du slukke pumpe/filter, og igen overgå til "normal drift".

Hvis solen skinner i morgen, og du ikke har dækken på, vil solen hurtigt brænde kloren af, hvilket er helt ok. Sidst på dagen vil den da være klar til at bade i. Du kan jo følge med i løbet af dagen...

Bliver det gråvejr, kan der gå lidt længere tid inden kloren er dampet af.

Du KAN godt bade, selvom kloren er på 3, men lad være at åbne øjnene i vandet, og lad være at sluge litervis af vand, og husk at tage brusebad bagefter. :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 14:42 #2663

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Husk at alt det uklare i vandet vil forsvinde et sted hen :)
En del vil ryge i filteret (det er derfor du skal køre pumpen hele natten), og en del vil bundfælde sig på bunden af poolen.

Derfor skal du, hvis ikke den skal blive uklar igen når I begynder at bade og virler skidtet op, støvsuge den, når den er blevet klar.

God fornøjelse. Nu skal jeg have kaffe ved min pool (som lige nu er 30,4 grader ;) )
Ole Kristensen
Sidste redigering: 06 Aug 2011 14:43 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 16:09 #2664

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
30,4??????

Hold-da-k... det var ikke så lidt :)
Jeg må nøjes med 22,4, det er nu rart alligevel ;)

Tak for hjælpen!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mængde kvikklor? 06 Aug 2011 16:29 #2665

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Selv tak.
Jeg kan anbefale solvarme B)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 06 Aug 2011 16:29 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder