Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Triclorammine...?

Triclorammine...? 18 Sep 2014 15:46 #5032

  • Thomas O
  • Thomas O's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej,

Min sommerhus ligger i Italien, og jeg har derfor et firma til at forestå vedligeholdelsen af min pool (6x12 meter). De påstår nu, at der er opstået et 'sjældent kemisk problem' i form af 'forekomst af både clorine og triclorammine' angiveligt på baggrund af en af følgende grunde:

1. Gammelt vand
2. Dårlig regulering af PH og balancen imellem klor og ammonium

De vil hæve PH-værdien til 7.8/8.0 og derefter chock-klorere indtil problemet er væk. Ellers skal en stor del eller alt vandet i poolen udskiftes. Ingen gæster har på noget tidspunkt haft problemer med vandet, men firmaet mener altså, at det er et alvorligt problem, der bør løses.

Jeg har gennemtrawlet nettet for en beskrivelse af et sådant triclorammine-problem, men kan intet finde. Er det noget, I har hørt om?

M.v.h. Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 18 Sep 2014 16:09 #5033

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det lyder lidt mærkeligt. Det de mener er, at der er for meget bunden klor i dit vand ( søg i artikler om bunden klor ) jeg formoder det er en udendørs pool, og at der skulle Være bunden klor i en udendørs lyder mærkeligt da solens uv stråler vil brænde det af. Er der bunden klor fjernes det ved at sænke ph værdi til 6 -6.5 og så chockkloreret med 300 g kalsiumhypoklorit ( ustabiliseret klor ) pr . 10 m3 vand
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 18 Sep 2014 16:14 #5034

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Men hvad er problemer egentlig - er vandet grønt eller hvad er problemet konkret med vandet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 18 Sep 2014 19:42 #5035

  • Thomas O
  • Thomas O's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Vandet var ganske ganske rigtigt lidt grønt og PH-værdien for lav, da de åbnede poolen efter en periode med dække over. Den er ganske rigtig udendørs og står det meste af dagen i direkte sollys.

De påstår at triclorammine er en 'irriterende gasart', der forårsager svien i øjnene. Kan triclorammine hede noget andet på dansk?

Hvis det mod forventning skulle dreje sig om bunden klor, behandler de jo problemet stik modsat af dine anvisninger, nemlig ved at hæve PH-værdien i stedet for at sænke den før de chock-klorerer. Så det tyder jo også på, at det er et helt andet problem...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 18 Sep 2014 22:01 #5036

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hehe nu er jeg lettere øvet i at forstå Engelsk skrev af Kinesere, jeg tror at de mener at efter megen brug af triklor som indeholder cyanur har du fået en mindre klorlås.

Den løses dog kun ved udskiftning af en del af poolvandet, det hænger også sammen med deres teori med gammelt vand da koncentrationen af cyanur vil være høj. Min erfaring er lidt at visse pollservice firmaer bruger cyanur baseret produkter, da de ikke behøver så meget arbejde.

Hvis det er cyanur der driller vil deres løsning med høj pH og chock klor ikke du, faktisk giver deres forslag slet ikke mening for kloren effektivitet svækkes til næsten ingen ting ved så høj en pH de forslår.

Er det muligt at få en vandprøve til Danmark ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 19 Sep 2014 09:13 #5037

  • Thomas O
  • Thomas O's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Ja, jeg kan sagtens få en vandprøve til Danmark. Nogle krav til f.eks. mængde eller andre ting...?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 19 Sep 2014 10:12 #5038

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B) Hej mads ) - En sodavandsflaske eller lign - må IKKE være plastic da det afgiver nogle stoffer der forrykker måleværdierne - send den til poolraadgiveren - ellevej 5 - 3300 Frederiksværk

Som mads siger så er det sikkert problem med klorlås ( læs i artikler om dette) der er problemet.
99% af poolfolk i udlandet bruger cyanurbaseret klor ( læs om cyanur i artiklerne da det ikke er et enten eller problem men et problem der er stigende med indholdet af cyanur )

Bunden klor tror jeg som jeg skrev ikke på, idet denne ville blive brændt af af solens uv stråler - tilbage bliver der ( da du også skriver at problemet var grønt vand efter vinteren ) problemet med cyanur. Der skal ikke vlre mere end 25-30 ppm af cyanur i fvandet. er der et højere indhold opstår der en klorlås.

Har du en klorlås kan denne IKKE fjernes på NOGEN anden måde, end at smide noget af det gamle vand ud. Så det er volapyk det de har fortalt dig med at kunne fjerne det med chockklorering.

Ved at chockklorere opnår man kun og under forudsætning af at der bruges calsium hypoklorit KUN, at man p.t får dræbt algerne idet der nu kommer et overskud af aktivt klor. Grundproblemet med for meget cyanut vil stadig være der og algerne komme tilbage
At hæve ph værdien er som mads skriver også det rene volapyk
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 20 Sep 2014 12:43 #5039

  • Thomas O
  • Thomas O's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Fedt at have 2 top-eksperter på sagen :-)

Jeg tager et par deciliter med hjem i en glasflaske med patentlukning - håber at den holder i kufferten. Jeg sender til jer, når jeg er hjemme d. 29/9. Hvad koster sådn' en vandanalyse?

Prøver lige at vedhæfte et par billeder af klorspands-etiketterne. De skriver 'tricloroisocianurico' og 'dicloroisocianurato', så det kunne jo tyde på cyanurbaseret klor.


IMG_0996.jpg


IMG_0997.jpg


IMG_0998.jpg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Triclorammine...? 21 Sep 2014 14:33 #5040

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er ganske rigtigt stabiliseret klor = klor med cyanursyre = mulighed for klorlås - Hvorvidt man får klorlås eller ej afhænger af hvor meget vand man skifter i løbet af året - skifter man MEGEt sket det uhyre sjældent

Derudover lyder det ret "sludret" det som dine poolfolk i italien siger

Vandprøven sender du bare og det er da gratis/service til poolfolket og så skal vi nok fortælle hvad problemet egentlig er og hvad der løser det B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder