0,8-1,0 er uden Nature-2, så ja, du kan klare dig med 0,5 med Nature-2.
Og nej, du kan på ingen måde styre et klorindhold så hårfint, heller ikke om du så hældte klor i hver dag, eller flere gange om dagen om sommeren.
Men jeg tror du har fokus et helt forkert sted. Hvorfor er det så vigtigt, om dit klorindhold er 0,5 eller 0,8? Lamelcoveret er højst sandsynlig ligeglad. Jeg antager, at penge ikke er et problem, når du ønsker at anskaffe et så dyrt lamelcover. I så fald kan du lige så godt anskaffe dig et automatisk doseringsanlæg, som er det eneste, der kan holde klorbalancen for dig.
Klorindholdet er afhængig af så mange ting, at det i praksis er umuligt, at regulere det inden for 0,3 manuelt. Skinner solen? Hvor varmt er vandet? Bades der ofte? Hvor mange bader? Pisser de i vandet?
Du vil blive slemt skuffet hvis du prøver at justere klor manuelt hver dag, og ramme spot on hver gang, for det er ikke muligt, og som regel heller ikke nødvendigt.
Som Bjarne skriver, sørg for at din pH sidder i øjet, det er faktisk mere vigtigt, for hvis ikke den gør, så virker kloren ringere, og bliver i yderste konsekvens virkningsløs.
Din bekymring er forståelig, jeg tror alle med pool, har haft søvnløse nætter med bekymringer om alt muligt, inden de kom rigtig i gang, og lærte hvordan man skulle tackle de problemer der kom hen ad vejen.
Hvis det er nogen trøst, så er det, om kloren er 0,5 eller 0,8 altså et af de problemer det er alt for tidligt at bekymre dig om.
Start med at få gjort forarbejdet, dvs. find ud af pooltype, placering (meget vigtig), og hvordan du vil vandbehandle. Sørg for at få dimensioneret pumpe og filter korrekt. Tal med en poolforhandler, gerne den gamle mand i Frederiksværk
.
Når poolen så ligger der med nyt vand en gang, så følg vejledningerne som altid følger med, dvs. juster din pH, og tilsæt klor ifølge doseringstabellen, som du også kan finde her på siden, og hop så i og nyd det.
Stille og roligt lærer du dit vand at kende, og kan med tiden aflæse hvordan det har det ved blot at se på det.
Alt det med Alkalitet og cyanur er også vigtigt, men ikke med friskt nyt postevand.
Nyd din første sæson, så tager vi det med kemikalierne sidenhen.