Det er ret ligegyldigt hvilket mærke du bruger; bare det er Kalcium Hypoclorit. Man kan kalder det også "ustabiliseret" for det ikke indeholder stabilisator.
I shoppen her på siden er der flere ustabiliserede produkter at vælge imellem:
shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-.../klor-produkter-pool.
Hvilken du vælger, er op til dig. Nogle tilsætter kloren direkte i vandet; andre bruger en klorinator, hvor klortabletter langsomt opløses.
Nej, med nyt vand bør du være home safe for i år. Det skal bare varmes op
Jeg vil igen stærkt anbefale dig at læse artiklerne her på siden. Bjarne har skrevet en del netop til folk som du, som lige er startet med at have pool. Brug linket til artikler nederst på siden.
Husk, på en varm dag som i dag, skal du ikke være forbavset hvis det klor du tilsætter er væk efter et par timer. Solen æder det hurtigere end dine børn kan tisse i vandet!
Så er der ikke andet at gøre end at tilsætte mere klor.
Jo mere sol, jo mere badning, og dermed urenheder, jo mere klor bruger du.
Du KAN bringe dit klor forbrug ned ved - EN GANG PR SÆSON - at tilsætte en nøje udregnet mængde cyanur/stabilisator. Den vil da holde sig relativt stabilt over sæsonen og nedsætte dit klorforbrug uden at danne klorlås, men det vil jeg nok anbefale dig at vente med til du har styr på at holde din pool i balance med blot pH og klor.
Men der er for så vidt ikke noget i vejen for at gøre det med det samme. Min erfaring er, at man gør som følger:
1. Mål cyanur indholdet - ikke med strips - men med et optisk instrument. Poolforhandlerne har dem.
2. Udregn på basis af din vandmængde og nuværende cyanurindhold, hvor meget cyanur der skal tilsættes.
3. Tilsæt DET HALVE af hvad du har regnet ud!!!
4. Mål cyanur igen efter et døgn.
Gentag evt. processen. Grunden til, at jeg kun anbefaler at tilsætte det halve er, at uanset målemetode, så KAN du mål lidt forkert, og har du først for meget cyanur i, så kender du vejen derfra
Det kræver naturligvis, at man enten plotter poolforhandleren ind som fast destination i sin navigator, eller også at man investerer de ca. 1000 kr et optisk målesæt koster. Det kan tilgæld så også måle både pH, Klor, Cyanur og Alkalitet.
Vi tager den lige en gang til for Prins Knud:
Du skal ALTID starte med at justere din pH, inden du tilsætter NOGEN andre former for kemikalier!!!
Justering =
1. Mål pH.
2. Tilsæt ph+ eller ph- og kør med pumpe/filter
3. Vent en time og mål igen, og gentag om nødvendigt.