Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klor fra Indien

Klor fra Indien 31 maj 2009 03:21 #381

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er IKKE imponeret af debatforummmets funktion efter flytningen :woohoo: det er ikke sjældent at tråden tabes, imens man skriver, således at et større indlæg mistes inden det uploades :S

Så derfor får I "short versionen " af mit oprindelige indlæg.

Jeg har købt 25 kg ustabiliseret klor ( har glemt det kemiske navn ) til 450 kr.
Dette skal ses ifht. HTH klor som kan købes for 700 kr det billigeste sted jeg har fundet ? det virker som monopol fra HTH og poolforhandlerene da prisen er ENS stort set alle steder.

Men jeg har nu erfaret at det klor jeg har købt er produceret i Indien ? :silly: og tænker en del på milijøet ? både ifht. produktionen og min pools klima samt mig selv og mine børn.

Tror I der er forskel ? altså på hvor farligt ( milijøbelastende ) kloren er ? Jeg tænker her på at klor produceret i USA kontra Indien er forskelligt, og måske de r også er forskel på hvor farligt det er for de badende at det er lavet Indien ifht. USA.

Man har jo set et par udsendelser om vandhaner produceret i kina som er megafarlige fordi de er lavet af gammelt lort fra en ford t.

Lad høre fra jer.

Mvh Thomas
Sidste redigering: 17 Aug 2009 12:58 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 31 maj 2009 09:32 #382

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Av den var svær, for du ved jo ikke hvad de putter i kloren :blink: der står jo ikke på blandingsbatteriet at der lige er kommet en bilkøler i stål blandingen eller lidt crome rester.

Nu er det selvfølgelig reklame og nævne firma navne etc..... men HTH kan lige så vel være produceret i Indien, men der er måske større krav fra producenten om at det skal være producerert på lovlig vis.

Jeg mener nu stadig at ordsproget om at man får hvad man betaler for gælder, men du har også ret i at HTH klor er noget dyrt stads :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 31 maj 2009 09:51 #385

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja det er noget p.. med de problemer der stadig er. der arbejdes på det men det er sværre at få hjælp til Joomla end jeg troede

der er forskel på klor.
A. der er forskel på hvor stor en % der er af klor i det du køber
B. der er forskel på de bindestoffer der "holder" på kloren- kloren er jo en luftart
C. der er forskel på arten og mængden af spildstoffer
D. og så selve produktionsmetoden

tilsammen udgør det en bestemt klor,s effekkiviitet.

Jeg har aldrig set en videnskabelig underrsøgelse af forskellige klortyper, men min personlige erfaring gennem 20 år med forsøg med alle typer/mærker er, at HTH er den bedst virkende og mest "ens" klor af dem alle. Og jeg har prøvet dem alle gennem tiden.
Bevise det kan jeg jo ikke, men der er vel en grund til, at det er HTH som militæret og vanndværkerne bruger

En anden forskel på prisforskelle er, at cyanurbaseret d.v.s stabiiliiseret klor er billiigere at fremstille end kalkbaseret

Personliigt vil du aldrig få miig til at bruge andet end HTH

M.h.t "karteldannelse", så kan jeg fortælle diig, at det er det sidste der er i den branche. Kartelsammenarbejde kræver samarbejde og tilliid og en følelse af at man er kolllegaer og har samme problemer
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 01 Jun 2009 10:53 #392

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej Mads og Bjarne !

Jeg er enig i at man får hvad man betaler for.

Men.....

HTH forhandles fra 650 kr til 1100 kr for 25 kg ?

Man får jo ikke mere " GODT KLOR " ved at betale 450 kr ekstra ? dette er vi vel enige om ? B)

Jeg har intet imod at betale en rimelig pris for gode produkter, men jeg har svært ved at se hvorfor de fleste tager 750-800 kr og en enkelt forhandler sælger dem til 650 kr, og nogen er helt gal på den ved at skyde dem af til 1100 kr.
Ham til 1100 kr er dog friks på at give et afslag, dvs, alle dem som IKKE er frække nok, betaler vores andres rabat :silly:

Anyway, prisen på de 650 kr hos den billigeste må jo være vejviser for hvad 25 kg HTH skal koste,så dette er værdien for kloren.

Den klor jeg købte istedet fik jeg for 450 kr for 25 kg ved at købe 2 bøtter, altså en besparelse på 200 kr.
Om denne klor så er 200 kr mindre værd aner jeg ikke.

Der står på bøtten at det er 70 % Hypokalciumklorit ( tror jeg, læste det igår aftes ;) ) der er EU godkendelser på bøtten, og div. advarsler, og det er selvfølgelig ustabiliseret klor ligesom HTH.

Der er angivet at der skal bruges 200 gram til 10000 liter vand til chockkloring, på min HTH bøtte er det 300 gram til 25000 liter.
Så der er lidt mængdeforskel, til trods for at de vist begge skulle være 70 %

Det er rigtigt som du siger Mads at HTH sagtens kan være produceret andetsteds, jeg tænkte mest på det som du selv påpeger, hvad indeholder kloren ellers ?
En ting er at der er klor i, men er der ellers skidte ting i som følge af produktionen.

Men det er vel ikke helt til at finde ud af ? Jeg havde ihvertfald været mindre skeptisk hvis der havde stået " made in EU / USA "

Specielt efter at have set produktion af håndklæder og opbrydning af skibe Indien.

Og set i bakspejlet ville jeg hellere have givet 200 kr mere og købt HTH.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 01 Jun 2009 16:23 #393

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvis der er nogen der sælger 25kg. hth for 650 kr. er de rene idioter. jeg ved personligt at det er langt under indkøbspris
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 01 Jun 2009 20:26 #394

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg kom til og tænke på en anden lille ting, nu når du siger at der står made in EU / USA på spanden. Så ved du jo ikke hvad det dækker, produktet kan lige såvel være produceret i Polen, Indien eller et 3. sted

Men du kan være sikker på at firmaer som skilter made in EU / USA, sørger for at der er en meget fin kvalitetes kontrol på det endelig produkt. Uden og været helt skrap i love osv.... må man gerne skrive made in Denmark på et produkt, men producere det et helt 3. sted. Hvis bare udviklingen af produktet og kontrollen er udført af det påstemplet land. Har nemlig set ligende eksempler på produkter inden for min branche hvor man gør det samme.

B&O og lego skilter jo også med made in DK, men de får også lavet ting og sager uden for landets grænser.

Ovenstående er selvfølgelig med til og gøre produktet dyre :) men det er nu sjovt og se hvad der forgår på fabrikkerne efter endt arbejdes dag :) Det har jeg set flere gode eksempler på ude i østen
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 01 Jun 2009 22:29 #396

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Går ud fra at der skulle have stået 10 Kg og ikke 25 Kg :)

Jeg bruger knapt 1 spand HTH klor á 10 Kg på en sæson til en 4x8 m pool så urimeligt dyrt er det vel næppe set i forhold til hvad der ellers bli'r ofret på pool'en.
/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 02 Jun 2009 07:48 #397

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej !

til Leif : 10 kg istedet for 25 kg ???? B) hhhmmm, nej det er en 25 kg bøtte jeg har købt for 450 kr, og det er også 25 kg HTH som jeg har set til 650 kr ?

RETTELSE :
Nej det er sgu ej, den bøtte jeg har købt til 450 er kun på 10 kg, angivelsen på siden er forkert, så du har helt ret, det er IKKE 25 kg :blink: , beklager til både Leif og Bjarne.


Men det er som jeg også skriver til sidst i mit sidste indlæg, set i bakspejlet ville jeg hellere have givet 650 kr for en bøtte HTH end 450 for det andet klorprodukt.

Men ene og alene af den grund at det er produceret i Indien :woohoo:

Jeg ved ikke om der er et problem i det, og ja HTH kan muligvis være produceret i Kina, og det ville så ikke være bedre i min verden, og er det lavet i Polen, så er det sgu også skidt.

SIkken en tiltro jeg har til de lande, jo tak men sådan er det :-)

Jeg kan iøvrigt oplyse at de 25 kg klor er købt hos en stor forhandler i Greve, og ved eftervejning er der kun 10 kg og forkert mængdeangivelse på mærkaten :S , beklager

Der er ved nærlæsning de samme godkendlelser fra EU på begge bøtter.

Det jeg mente med " made in EU / USA " var at jeg personligt ville se det som en blåstempling, på min HTH bøtte står der " made in USA ".

Umiddelbart er der vel heller ikke nogen grund til at HTH kloren skulle være bedre end et andet produkt ? det er jo " bare " kemi, så det må vel handle om den effektive del af kloren ?

Nå men der er vel ikke andet for end at jeg må vente med at købe den næste bøtte til om ca 2 sæsoner ;)
Og her bliver det vel så fra starten af næste sæson B) da jeg jo kun har købt 10 kg :woohoo:


Mvh Thomas
Sidste redigering: 02 Jun 2009 20:27 af Kingglostrup.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 02 Jun 2009 13:18 #401

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
lad mig prøve igen.
A.
HTH er produceret i USA og er iøvtigt verdens største klorproducent
B.
Den % angivelse af klor der er på pakningerne er udtryk for den % der var ved produktionstidspunktet.
Klorindholdet fordamper med tiden og er meget afhængig af transportmetode og indpakning.

Ingen ved altså hvad den konkrete % er i den bøtte du køber. Dette gælder selvfølgelig for både HTH og andre mærker
C.
Da HTH bruges til fremstilling af drikkevand er produktet underlagt store myndighedskrav og tilladelser m.h.t transport - indpakning - indhold og kvaliitet af tilsætningsstoffer og urenheder
Ud fra dette må man sige, at sikkerheden for at man får det man køber, p.t er størst med HTH
D.
M.h.t transport m.v, så er det således at HTH bliver produceret og umiddelbart derefter bliver pakket i miljøgodkendte bøtter under kontrollerede forhold. Der er altså ingen ompakning
Alle andre mærker jeg kender bliver transporteret i store containere i 50 og 80 og 100 kg tromler der så bliver ompakkket i europa
E.
Der er ingen der kan sige, at der ikke findes en anden klor som er mindst lige så god som HTH, men op til d.d er der ingen der har bevist det eller er blevet godkendt til fremstilling af drikkevand
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 02 Jun 2009 18:59 #402

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg er helt enig ;) , prøvede bare at retfærdiggøre prisen, at lave et kvalitets produkt koster :)

Kan desuden også tilslutte mig Leif, bruger også selv ca. 10kg på en sæson. Så set i det lange løb er det også billilgere, for hvis man er uheldig kan man få problemer hvis man anvender produkter som ikke er helt fine og ikke holder hvad de lover.

Jeg tror at jeg vil ende denne diskussion med og sige, hvis man vil være sikker på en sæson uden alt for mange vand problemer er man godt dækket ind med at bruge HTH og deres anvisninger :)

Hvis man godt kan lide og pusle med tingene og engang imellem have små problemer, ja så kan man jo prøve de forskellige noname produkter. Dermed ikke sagt at man vil få problemer, men er der jo en risiko man må løbe.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 02 Jun 2009 19:22 #404

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej Bjarne og Mads.

Som jeg skriver så ville jeg også hellere betale lidt ekstra for at få et produkt som alle står inde for.

Og set i bakspejlet har jeg fortrudt at jeg købte en bøtte " noname " for at spare ca 350-400 ( ved normalprisen af HTH )

Specielt set i lyset af at besparelsen således kun udgør ca. 200 kr for en sæson.

Jeg bilder heller ikke mig selv ind at jeg har fået fuldstændig det samme,men håber da naturligvis at jeg IKKE har fået en kemisk bombe som jeg nu stopper i mit vand.

Altså bortset fra at klor er giftigt.

Som jeg ser det så har jeg 2 muligheder.

1. køb en bøtte HTH og kasser " noname " kloren
2. brug noname med den risiko der er og køb HTH sidenhen.

Bare så lige for at vendeproblemet ved at gøre nummer 1.

Der er mange som forhandler klorprodukter som IKKE er HTH.

Matas - Harald Nyborg - Jemogfix - Silvan og masser af andre handler klor med forskellige navne.
Typisk er disse kendetegnet ved at være stabiliseret.

Mener I at disse produkter skulle udgøre en mindre risiko end min "noname " ustabilisert klor ?
Og hvorfor hvis ja ?

Jeg anderkender Bjarnes indlæg om hvofor HTH kloren bliver brugt som den gør, spørgsmålet er bare om alle andre klorprodukter så er " farlige " dårlige eller hvad.

Jeg tænker her primært om de er " giftige " for min pool og min familie.

Måske paronoide tanker.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:PIS 03 Jun 2009 09:12 #406

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg tror ikke at allle de forskellige klorprodukter du kan købe i diverse butikker - stabiliseret eller ustabiliseret er dårligere - eller bedre for den sags skyld, end det du har købt. De er ALLE produceret i kina - hong kong - indien etc. og transporteret i store containere tiil europa hvor de er blevet pakket om

Men du skal selvfølgelig ikke smide din klor ud, brug den og vurder den og bestem dig så til hvad du vil købe næste gangB)

Da der ikke findes videnskabelige undersøgelser om de forskellige klormærker kan intet jo bevises, og den eneste forskel er så den der optræder mellem HTH på den ene side og al det andet klor på den anden side. Se mit tidligere indlæg om denne forskel:huh:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder