Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Daglig vandhygiejne i vildmarksbad

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 13 maj 2016 06:12 #6454

  • Sandal
  • Sandal's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej.
Vi er blevet lykkelige ejere af et vildmarksbad med ekstern ovn. Vi har tænkt os at bruge det ca 1 gang om ugen og har ikke tænkt os at skifte vandet alt for tit. Vi er to personer eer bruger det.
Hvordan holder vi vandet i orden?
Vi bruger sunwac12 som klor.
Jeg har købt et digitalt testapperat og har virkelig svært ved at få de rigtige værdier på vandet.
Alka er for højt 150-220
De andre værdier veksler lidt.
Jeg har prøvet Alka Down men der sker ikke så meget, snarere stært imod.
Jeg kører en aquaclarus pumpe en time om dagen.
Hvad gør I hver dag?
En gang imellem?
Inden I skal bade?
Efter badning?
Skal der tilsættes sunwac12 ind imellem badene?
Risikerer man at der kommer for meget klor i hvis der i forvejen er et ideelt klorniveau og man så tilsætter sunwac12 som man skal?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 13 maj 2016 19:23 #6468

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Din alka værdi kan sænkes med en høj opløsning af PH-.

Dit filter er med et papir indsats filter, dem har jeg droppet for flere år siden. De fanger slet ikke de partikler som jeg vil have, og koster en formue i tid at vedligeholde


Jeg bruger HTH klor og en billig ph- , pumpen er en basic 3 fyldt med AFM glas.

Til kontrol af værdier bruger jeg tabletter som viser PH og klor. Jeg har aldrig kikket efter alka i mit vand.

Under opvarmning bruger jeg en lille springvandspumpe i karet til cirkulation, vandet bliver kølet mega meget om vinteren hvis jeg bruger det store filter.

Jeg kontrollere Ph og klor imens og justere efter behov.

Efter weekenden dvs, søndag aften får den PH justering og klor, så den er klar til næste gang.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 13 maj 2016 19:51 #6469

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Hej
Jeg har også en hotpool og vi kører også med vandet i ca 1 år derefter skifter vi det.
jeg tjekker PH hver gang vi skal bade, kloren kommer jeg først i efter vi har badet hver gang, en slags klorchok.
Måske dette er forkert men det virker for os.
Efter jeg har kommet klor i efter badning, kører pumpen ca 1 time for at blande vandet, så kan jeg lægge låg på poolen og behøver faktisk ikke at tjekke før næste tur i poolen, der kan godt gå 14 dag uden nogle former for problemer, vandet er altid flot blå og siderne på poolen er ikke glatte.
Jeg bruger hurtig klor 70%.

Håber du kan bruge dette til noget.
Tjek min pool B)

poolraadgiveren.dk/kunena/235-sma-pool-f...0-home-build-alupool
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 13 maj 2016 19:52 #6470

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Lige en ting mere, køb et sandfilter og en pumpe så, det virker aldså bedre end papirfilter.
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 13 maj 2016 20:35 #6472

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Vandskift.
Der er et forhold omkring pool/spavand som sjældent bliver omtalt og som sjældent optræder i pools med meget vand. I små pools og spabade er det noget man skal være opmærksom på. VANDETS LEDNINGSEVNE ( læs artiklen derom for ellers bliver det for langt for indlægget). Kort sagt er forholdet, at vand bliver "ødelagt" ikke fungerer korrekt sammen med kemikalierne når det er blevet brugt/ tilsat kemikalier i x tid. Bl.a derfor siger man at vand i en pools skal skiftes med ca. 1/3 om året og spavand hver 3 md.
Hvis klor opg ph værdi ikke holdes løbende, skal man minimum tilsætte klor før og efter man benytter spabadet. Dette for at sikre at der ikke er nogen bakterier før man bader og for at sikre at der ikke er nogen bakterier efter badet der bare vil ligge og formere sig op
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 14 maj 2016 11:07 #6483

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er hvad jeg gør:

Jeg giver badet 70% klor en gang om ugen og checker pH, desuden har jeg et sandfilter papirfilter dur ikke.

Vandet vil efter brug i et trækar blive uklart efter opvarmning, derfor er det en god idé at efter brug at give karret en gang klor.

Inden brug har jeg brugt oxygen piller, mest fordi jeg synes stanken af klor i varmt vand er temmelig belastende.

I sommerperioden hvor vi bruger poolen mere skifter jeg i perioder om til "Nova Crystal" så passer vandet sig selv mere eller mindre blot lidt cirkulation er nødvendig.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 14 maj 2016 11:09 #6484

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
ps. hvis man ønsker at få mest ud af vandet så brug ustabiliseret klor, hvis man bruger billig klor med Cyanur vil vandet i så lille en mængde vand hurtigt blive dårligt.

Klor forbrugt i et trækar er nemlig lidt højere end som hvis det var et fiber eller alu kar, derfor vil man hurtigt få en klorlås i sit vildmarksbad.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Daglig vandhygiejne i vildmarksbad 14 maj 2016 16:36 #6486

  • Sandal
  • Sandal's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tak for jeres svar.
Jeg er måske lidt svagt fattende men...
Når jeg putter Alka down i vandet falder ph samtidig. Jeg kan læse af jeres svar at jeg i stedet for Alka Down kunne/ skulle bruge ph-. Men da ph nu er 6,5 skal den jo faktisk hæves. Alka ligger nu på 130.
Vi ville jo gerne bruge badet i morgen så skal jeg hæve ph nu så den ligger som den skal i morgen og så s**** på alkaniveauet?
Vi putter Sunwac12 i inden og efter brug.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder