Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: For høj alkaliteten

For høj alkaliteten 13 Jun 2016 22:30 #6750

Hej

Jeg har en overjordisk pool på 6.832 liter ca. men sandfilter pumpe hvor der er tilsluttede en Ozon og saltvandssystem.
Nu har jeg så en spørgsmål til mit alkaliteten den er nemlig for høj hele tiden omkring 150 og en gang imellem lidt under.
Hvor meget pH minus skal jeg blande op for at jeg kan få den ned omkring det normale ??

Mvh
Jakob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

For høj alkaliteten 14 Jun 2016 07:08 #6752

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Sænkning af alkalinitet gøres i små steps, hvor en beregnet mængde pH minus forsigtigt hældes i poolen UDEN cirkulation. Det skal så trække i 24 timer hvorpå cirkulationen startes igen.

Når man er sikker på at alt vandet er blandet (cirkuleret), måles alkaliniteten og hvis den stadig er for høj skal den have en tur til.

Du kan bruge vores app. til at beregne mængden af pH minus ;) ellers skal jeg nok beregne mængden for dig.

Men det er vigtigt INGEN cirkulation i 24 timer, og blandingen af pH minus hældes forsigtigt i. Forstil dig at stille spanden på bunden og så tippe den meget meget forsigtigt.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: topgun_1310

For høj alkaliteten 14 Jun 2016 18:54 #6762

Hej Mads M

Tusind tak for hjælpen.
Rigtig smart app til at beregne mængden af diverse.

Nu har jeg fået mit alkaliteten ned på 110 og min pH er på 6,4
Hvad vil du anbefale jeg skal gøre nu. Mere pH minus i for at få min alkaliteten længer ned ?
Eller skal jeg have pH plus i for at få min pH værdi op igen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

For høj alkaliteten 14 Jun 2016 19:14 #6763

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Selvtak :)

I princippet er du inden for ok området, så jeg vil nok lade det være nu. Normalt falder alkaliniteten i takt med at der kommer mere og mere regnvand i poolen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: topgun_1310

For høj alkaliteten 28 jul 2016 22:09 #7052

  • ao1981
  • ao1981's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hej,
Appen er super, men det ville være nemmere at få mængderne angivet i samme enheder som de medfølgende målebægre. Er der fx nogen der ved hvad 1 dl hth ph minus vejer? Samiklar angiver at det er 150 g, men er det ens for alle mærker?
Mvh Annemarie
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

For høj alkaliteten 29 jul 2016 11:20 #7055

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt det var faktisk også med i mit oprindelige oplæg til app'en for ja snart 5 år siden, at selve app'en skulle kunne skalere til kendte størrelser så som spk., dl, liter, gram kg. så det var let og finde noget af udmåle med i ens køkken/værksed :) .

Lige nøjagtig pH minus har samme styrke ligemeget mærke, dette gælder også pH+. Så har vil der ikke være noget problem i at skalere om til dl, ml etc....

På klor siden kan det være lidt mere problematisk, en spand 10kg calsium hypoklorit er ret grovkornet i toppen og i bunden fint som mel. Men det er nok afvigelser som kan håndteres..... desuden er der også lidt forandringer i kornstørrelsen og korn densitet fra producent til producent.

Hvilken app. bruger du iOS, Android eller windows phone?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

For høj alkaliteten 29 jul 2016 12:37 #7056

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg ville egentlig også foretrække vægtangivelse. Jeg bruger en køkkenvægt, når jeg skal dosere.
...Hvis man altså kan ønske det :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder