Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klor cyanur og Calsium (kalk)

Klor cyanur og Calsium (kalk) 25 Mar 2010 07:11 #781

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Hej igen,

Må prøve at holde liv i forumet :-)


Mht. kalkbaseret klor, hvor meget klor kan men putte i en pool inden calsium værdien bliver for høj? På et eller andet tidspunkt må den blive det og hvad sker der når den er for høj?

Jeg har lige læst/studeret :-) at poolvand der ikke indholder cynaursyre kan et indhold på 1 ppm klor være nok! Men derimod hvis der er cynaur i (normal mængde) så skal man op på ca 2-3 ppm da cyanuren er med at gøre kloren uvirksom!

Samme tekst påstod også at cyanuren var skyld i alger da kloren mange gange var uvirksom!

Fup eller fakta?
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Klor cyanur og Calsium (kalk) 25 Mar 2010 07:26 #782

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Jo der er velen grænse for hvor meget calsium klor man kan putte i poolen, men jeg vil ikke udtale mig mere før jeg har haft en chance for at regne lidt på det.

Mht. cyanur så er det rigtigt at den kan skyldes alger, men det er ikke cyanuren der får algerne til og gro. Det er klorens manglende virkning i vandet, som skyldes det høje cyanur tal :) giver det mening????

Altså cyanaur i ren tilstand giver ikke alger, men dens effekt på klorens virkemåde gør at der kommer alger.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Klor cyanur og Calsium (kalk) 26 Mar 2010 18:09 #783

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lad os tage det fra en ende af
Kalkindhold
kalk i vandet er jo – sådan populær videnskabeligt - fra begyndelsen ikke en fysisk form man kan tage og føle på. Kalk er "BARE" en kemisk forbindelse i vandet blandt mange andre.
Så længe vandets ph værdi holdes mellem 7 og 7.4 vil denne kemiske forbindelse vedblive med "bare" at være en kemisk forbindelse. Kommer ph værdien ned under 7.0 begynder den kemiske kalkforbindelse at udfælde sig / blive synlig og afsætter sig så som kalkbelægninger på alle overflader. Hvis man nedsætter ph værdien igen ( midlertidigt meget ) vil kalkbelægningen opløses til en "kemisk forbindelse igen. ( læs om kalk/calsium under artikler/vejledninger)
Da indholdet af kalk - udover problemet med evt. kalkaflejringer - også er en del af hele vandkemien m.h.t hvordan alle de andre kemiske forbindelser virker, skal kalkindholdet ( calsium) holdes på en middelværdi på mellem 100 og 200 ppm. ( læs om calsium under artikler/vejledninger
Den eneste måde at fjerne et stort kalkindhold , er via udskiftning med mindre kalkholdigt vand - undtagelsen for dette udsagn er selvfølgelig, at filtret opfanger og fjerner en del kalkpartikler
Så svaret er, at grænsen for hvor meget kalkholdigt klor man kan komme i sin pool før der sker problemer, er et indhold der overstiger 200 ppm.
Cyanursyre
Det er rigtigt at for meget cyanursyre medfører at kloren bliver uvirksom. Læs om cyanursyre under artikler/vejledninger

Det er også rigtigt at der kræves et større klorindhold i en pool med cyanursyre end i en pool uden. At forskellen er så stor som du refererer, er imidlertid forkert. Forskellen ligger traditionelt på omkring 0.5 ppm. Så du bruger nok mere klor med cyanur, men på den anden side så får du den gevinst at solen ikke brænder kloren af. Netto er der en besparelse ved at bruge den rigtige mængde cyanur

Så det er rigtigt at for meget cyanur medfører alger, men ikke på grund af cyanursyren i sig selv, men via den virkning cyanursyren har på kloren

Det var da vist det - var det ikke ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Klor cyanur og Calsium (kalk) 26 Mar 2010 19:10 #784

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Som sagt lovede jeg, at komme til bage en en beregning på hvor meget calsium klor påvirker calcium værdien i ens poolvand.

Som Bjarne skriver og man ellers kan læse sig til skal værdien være 100-200ppm, dvs. en middel værdi på 150ppm.

Jeg har undersøgt hvor meget calsium der er i HTH klor, og fået oplyst at der var 13% om det er rigtigt ved jeg ikke, men i første omgang så lad os stole på det. For de kommende beregninger kan genbruges det er bare og skifte værdierne ud.

Vi regner på et bassin som indeholder 50000 liter vand, som tilsættes 1kg HTH klor.

1kg HTH klors indhold af calsium er:

(1*13)/100 = 0.130kg eller 130gram

For dem der ikke ved det betyder ppm "parts per million", det er lige som og regne med procenter bare fraktionen er 1.000.000 istedet for 100. Selve indvirkningen på vandet beregnes således:

(kg calsium / pool volume i kg) * 1.000.000 =
(0.130 / 56000) * 1.000.000 = 2.32ppm

Nu ved vi at et kg klor giver en stigning på 2.32 ppm, så lad os antage at ved sæson start en calsium værdien på 150ppm. Nu vil vi vide hvor meget klor vi må putte i inden 200ppm græsen. Følgende regne stykke fåes derfor:

(200 - 150) / 2.32 = 21.5 kg

Følgende beregning er selvfølgelig baseret på, at man ikke medregner tilført regnvand og det vand der smides ud ved returskylning.

Dette kan også indregnes i formlen, men skal man have et brug bart resultat skal det gøres med en såkaldt diffrential ligning, her tror jeg at de fleste vil stå af her inde hvis vi begynder og indblande sådan en.

Ps. ovenstående eksempler kan også bruges på cyanur baseret klor, hvis man kan få producenten til og oplyse indholdet. Men husk at det ikke er det samme for alle typer stabiliseret klor, det helt billige stabiliseret klor har det med og indeholde høje mængder af cyanur.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Klor cyanur og Calsium (kalk) 27 Mar 2010 09:18 #789

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der manglede lige lidt svar.

Såfremt man har et automatisk dosseringsanlæg er det også rigtigt at man kan nøjes med et ind hold på 0.5 ppm, istedet for de 1-1.5 ppm man ellers plejer at holde.
Åsagen er, at et automatisk anlæg kan holde de o,5 ppm kontinuerligt, mens man når man dosserer manuelt nødvendigvis må komme så meget i af gangen, a det kan holde til x antaldage
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder