Som sagt lovede jeg, at komme til bage en en beregning på hvor meget calsium klor påvirker calcium værdien i ens poolvand.
Som Bjarne skriver og man ellers kan læse sig til skal værdien være 100-200ppm, dvs. en middel værdi på 150ppm.
Jeg har undersøgt hvor meget calsium der er i HTH klor, og fået oplyst at der var 13% om det er rigtigt ved jeg ikke, men i første omgang så lad os stole på det. For de kommende beregninger kan genbruges det er bare og skifte værdierne ud.
Vi regner på et bassin som indeholder 50000 liter vand, som tilsættes 1kg HTH klor.
1kg HTH klors indhold af calsium er:
(1*13)/100 = 0.130kg eller 130gram
For dem der ikke ved det betyder ppm "parts per million", det er lige som og regne med procenter bare fraktionen er 1.000.000 istedet for 100. Selve indvirkningen på vandet beregnes således:
(kg calsium / pool volume i kg) * 1.000.000 =
(0.130 / 56000) * 1.000.000 = 2.32ppm
Nu ved vi at et kg klor giver en stigning på 2.32 ppm, så lad os antage at ved sæson start en calsium værdien på 150ppm. Nu vil vi vide hvor meget klor vi må putte i inden 200ppm græsen. Følgende regne stykke fåes derfor:
(200 - 150) / 2.32 = 21.5 kg
Følgende beregning er selvfølgelig baseret på, at man ikke medregner tilført regnvand og det vand der smides ud ved returskylning.
Dette kan også indregnes i formlen, men skal man have et brug bart resultat skal det gøres med en såkaldt diffrential ligning, her tror jeg at de fleste vil stå af her inde hvis vi begynder og indblande sådan en.
Ps. ovenstående eksempler kan også bruges på cyanur baseret klor, hvis man kan få producenten til og oplyse indholdet. Men husk at det ikke er det samme for alle typer stabiliseret klor, det helt billige stabiliseret klor har det med og indeholde høje mængder af cyanur.