Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Backwash

Sv:Backwash 31 maj 2010 23:06 #1129

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
bjarne skrev:
mystisk :blink: og ikke helt til at forstå - men for at lære - hvordan tømte han vand ud af filtret ?

Filtret skal helst være fyldt helt op med vand.
Når det ikke gør det, kan det være fordi den luft der er fanget i filret ikke kan slippe ud. De fleste filtre har derfor en udluftningsskrue hvor denne luft kan "luftes" ud

Hvis der kommer luft igen, er det fordi der en en utæthed på sugesiden som suger nyt luft ind hele tiden

Jamen hans teori var at der kom for højt tryk inden pumpen fik ordentligt gang i skidtet, så ved at efterlade noget luft inde i sandfilteret ville pumpen få fuld smæk på inden der begyndte at komme tryk.

Vandet blev lukket ud via bundventilen i et minuts penge, derefter tændte jeg pumpen og nu kører alt.


Eneste bekymring er at du skrev man ikke nødvendigvis kunne se vandet bevæge sig i pumpehuset igennem den gennemsigtige top?


Og så håber jeg så at jeg kan få vandet klart, men der er jeg i gang med diverse af de forskellige guides med chock klor osv.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 08:56 #1130

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er jo et faktum, at du nu kan bashwashe - hvad du ikke kunne før nu.
Det er også et faktum at du både kunne filtrere - recirkulere og waste - selvom du ikke kunne bashwashe

Problemet har intet med pumpen at gøre som du og din ven skriver. fungerer den så fungerer den, og såfremt den ikke kan komme af med vandet er det ikke grundet noget overtryk eller andet på pumpen.
Den eneste logiske årsag er, at vandet jo bliver sendt baglæns gennem filtret ved bashwash - d.v.s op fra bunden og op gennem sandlaget så al sandet bliver hvirlet rundet og renset og så ud i kloak.
Hvis sandet i bunden af filtret har sat sat gennem vinteren og hænger sammen som en grødet masse - sker hvis man dels ikke bashwasher regelmæssigt og dels ikke vinterklargør sit filter - så kan der ske det, at vandet ikke kan komme op gennem sandet og derfor ikke vil bashwashe.
Når I så tømte vand ud fra bundventil, kan I have åbnet en
passage såledesat bashwashen kunne påbegyndes.

Du kan muligvis også have for lille en pumpe. man skal bruge den dobbelte kraft til at bashwashe end til at filtrere

Det eneste tidspunkt pumpen ekymrer sig om over og undertryk er, når den skal starte. For at den kan starte på at cirkulere vandet, skal den oparebejde et undertryk,der kan suge vandet op fra bassinet

Nå det vitigste er jo sket - det fungerer :P
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 12:36 #1132

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Okay, det lyder sandsynligt. Den har stået uden vand i vinters, og er fyldt op med vand her da jeg skulle åbne.

Det virker i hvert fald nu.

Men hvad med selve pumpehuset med det gennemsigtige låg, hvor vandet aldrig er helt opppe ved låget, men ligesom bruser og virvler rundt et stykke fra glaslåget? - Lyder det rigtigt!?

Tak for hjælpen!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 12:47 #1133

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Næ, det lyder som en utæthed imellem pool og pumpe hvor igennem den trækker falsk luft.
Normalt vil der stå lidt luft under glasset ved opstart, men det vil ret hurtigt blive suget videre.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 12:54 #1134

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er ikke godt at pumpenhuset ikke er fyldt, men der kan være rigtig mange årsager dertil,så hvis tingene fungerer så lev med det.

Kommer der bobler ud af dyserne - for hvis der gør det, så er årsagen til luften i pumpehuset, at pumpen hele tiden hiver ny luft ind
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 13:28 #1135

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Der kommer ikke luft ud af dyserne, og trykket i filteret er ret stabilt.

Ville man ikke tro der også kom vand ud et sted, hvis der er en utæthed? - Jeg synes ikke poolen synker markant i vandstanden, men det er måske værd at få efterset forbindelsene ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 13:45 #1136

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jo hvis utæthed er på tryk siden. Hvis den er på sugesiden vil den hive luft med ind
Men
din pumpe hiver ikke luft med ind for så ville der komme luft ud af dyserne
Så hvorfor den ikke vil smide den sidste rest af luft ud er svært at sige - måske den ikke kan suge så meget vand til sig som den kan spytte ud ( sådan er det nogle gange når både indgang og udgang af pumpen er samme diameter - som oftest 50 mm - der findes af samme grund pumper med 63 mm indgang og 50 mm udgang) og der derfor ikke kommer tilstrækkelig flow gennem pumpehus til at luften kan blive revet med ud ?=??=

andre kloge hoveder ude i æteren ? :blink:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 13:55 #1137

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nu har jeg læst hele tråden igennem igen...
Jeg er enig med Bjarne, at grunden til, at der stadig er luft underglasset i pumpen er, at den ikke kan komme af med vand/luft ordenligt, og det kan skyldes for stor modstand efter pumpen.

6-vejs ventilen antager jeg, at du har haft af'e og renset.

Dermed er der næsten kun sandet tilbage. Jeg mangler nogen svar:

1. Hvor gammelt er sandet i filtret?
2. Har du nogen sinde skiftet det?
3. Hvor mange liter er din pool?
4. Hvor stort er sandfiltret; er det et 60Ø ?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 14:42 #1138

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Yxos skrev:
Nu har jeg læst hele tråden igennem igen...
Jeg er enig med Bjarne, at grunden til, at der stadig er luft underglasset i pumpen er, at den ikke kan komme af med vand/luft ordenligt, og det kan skyldes for stor modstand efter pumpen.

6-vejs ventilen antager jeg, at du har haft af'e og renset.

Dermed er der næsten kun sandet tilbage. Jeg mangler nogen svar:


Pumpen er en Doll Sprint 3/4 hk 230 v som er under 1 år gammel.

1. Hvor gammelt er sandet i filtret?
under 1 år gammelt, det samme er filteret.

2. Har du nogen sinde skiftet det?
Det er under i år gammelt.

3. Hvor mange liter er din pool?
27000.

4. Hvor stort er sandfiltret; er det et 60Ø
Det er et Topmonteret 50Ø
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 14:58 #1139

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det lyder alt sammen meget rigtigt...
Har du selv hældt sand i? Der er groft sand i bunden med fint sand oven på, ikke sand(t) ;) ?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 15:19 #1140

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Jeg fik sand med sammen med filteret, satte pose over hullet i midten og hældte sand i den rækkefølge som beskrevet fra forhandleren :)


Jeg må vel prøve at holde øje med om poolen synker i vandstand, det kan måske være det? ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 15:26 #1141

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg tror ikke på at du mister vand. I hvert fald ikke så meget at du kan se det. I øvrigt fordamper vandet jo også med tiden (når solen ellers skinner) så det kan være svært at afgøre.

Det lyder også rigtigt med sandet, hvis du ellers har hældt det op rigtigt med groft nederst og fint ovenpå.
Grunden er, at det grove sand skal lægge sig om rørene med de fine huller i bunden af filtret, og forhindre at det fine sand tilstopper hullerne. Se geismar.dk/galleriet/category/24-filtersand

Ud fra dine beskrivelser er jeg ikke helt sikker på, om du er med på, at vandet ikke løber ud FØR pumpen, og at der ikke kommer luft ind EFTER pumpen...
Pumpens opgave er at suge vand op af poolen, og mase det igennem filtret og tilbage i poolen.
Derfor er der altid UNDERTRYK FØR pumpen OVERTRYK EFTER pumpen, og derfor vil eventuelle utætheder give sig udtryk i:
- falsk luft FØR pumpen
- Vand ud af systemet EFTER pumpen.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder