Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjælp - min er også grøn

Hjælp - min er også grøn 26 Jan 2009 10:45 #141

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 28 jun 2008 : 18:57:25

Vores pool (ca 28000 liter) er "knækket" (grøn og uklar). Den har stået i ca 2uger uden "pasning". Pumpen kører og jeg har i dag tilsat ca. 1,5 kg klor. Der er et sandfilter. Når poolen støvsuges returneres der algefyldt vand til poolen. Hvad kan vi gøre - ud over at tømme poolen?

bjarne



526 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 01:48:20

Har det fungeret før og er først nu efter i kom hjem "knækket" ???

Hvis det er sådan er proceduren:
sænk din ph værdi til 7
med en tilsætning på 1.5 kg = 500 g pr. m3 er der langt lanngt rigeligt klor. En god chockklorering er på 250-300 g pr. m3
kom en flokninggstablet i skimmeren
lad pumppen køre 24 i døgnet indtil vandet er i orden
returskyld "ofte" minimum hver 7 dag når du bruger flokningsmiddel

hvis der vedbliver med at komme urenheder ud af dyserne når du filttrerer er det noget galt med filtret - latteralrørene i bunden eller 6vejs ventilenn


Torben



5 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 11:19:59

Mange tak for det hurtige svar.
Det er første gang vi prøver det.
Jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige sand vi har i filteret. Der er kun én type sand i. Jeg kan se at der andre steder er forskrevet en opbygning af flere typer sand. Når i skriver flokningstabelet, er det så det samme som "Klar pool" i flydende form. Det har jeg nemlig forsøgt mig med. Dette gav en masse hvide klatter der faldt til bunden og som var/er svære at støvsuge op, da det så ud som om det blot blev returneret i poolen. Der er noget der tyder på at mit sandfilter ikke fungerer?
Poolen er her til morgen stadig grøn, omend det er hjulpet en smule.
Tak for en god organiseret hjemmeside!


bjarne



526 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 11:53:58

1. der skal groft sand i bunden og fint opvenfor. det grove skallige dække de røør ( latteralrør) der er i bunden - læs hæfte i under vejledninger - da du er ny så læs også 2-3-4 det er gratis og kkan downloades som pdf filer.
2. der er 2 typer flokninngsmidler - flydende man kommmer i poolen og faste man kommer i skimmeren. - igen læs hæfte 2 m.v det flydende opfører sog somm du har beskrevet, hhvorfor jeg alttid annbefaller det faste
3. at din pool er grøn har intet med dit sandfiltter at gøre. Sandfilttret fjerner kun urenheder mekanisk. der dræber intet. det er kloren der dræber algerne ( det grønne ) husk
FØRST den rigtige PH værdi
DEREFTER klortilsætning
og samtidig en floktablet i skimmeren
0g så lade punpen køre 24 timer i døgnet indtil vandet er i orden
husk at returskylle ofte og minimum hver 7 dag


Torben



5 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 15:40:23

Som ny i denne rakteknologi kaldet poolpleje, må jeg lige spørge om returskyl er det samme som "Waste" eller "Backwash"?


bjarne



526 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 17:37:59

Waste = lige til kloaken
Backwash = returskyld

læs hæfte 2 under vejledninger. der er forklaringerne på det altsammen - lige til at downloade
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder