Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grøn pool og Ph værdi

Grøn pool og Ph værdi 26 Jan 2009 11:21 #151

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 06 sep 2007 : 18:12:01

Hej alle sammen

Jeg passer nu på 5. sæson vores ø7 m udendørs pool. De første 4 sæsoner har der ikke været nævneværdige problemer, når først den var forvandlet fra et grønt vandhul til en azurblå pool om foråret.

I år har jeg haft problemer med at holde pH-værdien oppe. Jeg har reglemæssigt måtte tilsætte pH+ for at komme op på ca. 7,2.
For 3 uger siden begyndte vandet at blive grønt- i løbet af en uge meget grønt på trods af pH på ca. 7,2 og ca 1,0 - 1,5 ppm. Min kemikalieleverandør (et poolfirma) kom og målte de samme værdier, som jeg selv havde målt, og kunne ikke give andet forslag end en chockklorering. Jeg kontaktede også min tidligere leverandør (et andet og stort pool-firma), som heller ikke kunne give andet forslag end chockklorering og evt. støvsugning direkte i afløbet.

Jeg holdt et klorindhold på over 3 ppm (pooltesteren går ikke længere) i en uge og støvsugede herefter direkte i kloakken (5 m³ spild) det hjalp. Jeg købte samtidig nogle strips til test af vandkvalitet. Disse viste en pH på under 6,8 (skalaen går ikke længere ned). Det overraskede mig, så jeg har fået kontrolleret pH-værdien med et kalireret instrument (kalibreret ved pH=4 og 10). Denne måling viste også pH= 6,7.

Hvad er galt????? Når jeg læser jeres hæfter, ser det ud til, at alt hvad der sker med en udendørs pool får pH til at stige.

Det kan oplyses at jeg i år grundet en ikke loalisret utæthed har fyldt ca. 20 m³ vand i poolen og i opstarten har anvendt stabiliseret klor, d.v.s en tablet i skimmeren. Klor og pH kontrolleres ca. 2 gange om ugen i højsæsonen ca. 3 gange om ugen.

Yxos



107 Posts
Posted - 06 sep 2007 : 18:35:17

Forstår jeg dig ret, at du aldrig har chockkloreret i sæsonen, andet end ved sæsonstart?
Jeg chockklorerer i snit hver 1-2 måned. Og hvis jeg får et angreb af fx. brunalger får den en tur til...

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 07 sep 2007 : 11:31:46

det allerførste du skal undersøge er indholdet af cyanur i dit vand. hvis det prof. firma du har haft ude ikke har gjort det så er der ikke meget prof over dem.

der kan kun være 3 årsager til grønt vand = alger

1. enten er der så meget cyanur i dit vand at kloren ikke fungerer
2. eller også PH værdien for høj og kloren virker dermed dårligt eller slet ikke
3. for lidt klor.

Løsninger:
For meget cyanur = kom x antal ltr. nyt vand i ( spørg prof. firma )
For høj ph værdi = kom PH minus eller saltsyre i og check af de kommende dage for at sikre at ph værdien reelt er kommet varigt ned og ikke bare midlertidigt
For lidt klor = chockklorer med 150 - 300 g kalsium hypolklorit (IKKE CYANYRSYREBASERET KLOR som man ikke kan chpockklorere med uden samtidig at få en klorlås) check af 1-2 døgn efter og se om urenheder og alger grundet deres mængde alletrede har forbrugt den tilsatte klor og hvis de har så chockkloere en gang til


else-jan



2 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 12:10:34

Tak for svarene

Jo jeg chockklorerer jævnligt med ca. 2 ugers mellemrum.

Jeg har med stor interesse læst mange af vejledningerne her på sitet og har derfor talt med begge de 2 pool-firmaer om muligheden for klorlås. De kendte godt begrebet men havde aldrig hørt eller set om det i deres virke, hvorfor de ikke mente, at anvendelsen af klortabletter som klorering kune forårsage en klorlås, derfor er det ikke målt.

Så jeg tror, at jeg vil finde et målesæt til cyanur og så teste for cyanursyre, og så fremover anvende klorpulver til klorering.


kurt



15 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 15:54:55

Hej Else og Jan
De pool firma du har talt med bør nok ikke kalde sig sådan!
Det er må være en grage meste du har talt med .
Prøv at kontake en af de firma der er her unde link.
kurt


Peter



7 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 19:16:26

klor pulver ??? havd er det ?? Brug klor uden cyanur i, den klor jeg kender til uden cyanur i. hedder HtH, køb den samme sted som der hvor du kan tage en prøve af dit vand med og når du så føler at ham/hende der fortæller dig resultatet af prøven er troværdig så er det der du skal handle
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder