Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grønt pool og sandfilter

Grønt pool og sandfilter 10 Aug 2009 14:45 #611

  • glm
  • glm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej,
Jeg har en have pool med 6m3. Da vandet blev grønt, anskaffede jeg mig et sandfilter fra Harald-Nyborg.
Jeg har chock kloreret (med cyanur baseret klor) og sænket pH til omkring 7.
Da algerne havde bundfældet sig, prøvede jeg at støvsuge bunden, men jeg kunne se at algerne røg gennem sandfilteret, og vandet blev plumret igen.
Derefter hældte jeg "Klar Pool" (Aluminiumchloridhydroxidsulfat) fra Matas i, da jeg troede at det var et flokningsmiddel. Det fandt jeg så ud af at det ikke.
Jeg prøvede derefter med flydende "Summer Fun" flokningsmiddel (Aluminium hydroxyklorid), men algerne ryger stadig gennem mit filter, og jeg kan ikke se at der dannes hvide klumper, som beskrevet her på siden.
Filteret har en diameter på 33cm Højden er nok 30-40cm (20kg sand). Jeg har kun en type sand i filteret (0,71-1,25).
Er det sandet for groft eller hvad kan der være galt, jeg synes efterhånden ikke jeg kan finde på mere? Selvom det kun er en lille pool, så vil jeg jo gerne forstå hvad der er galt, så jeg kan komme det til livs, hvis det skulle ske igen.

mvh Glenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 10 Aug 2009 20:06 #612

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Først og fremmest er det ikke godt og chock klorer med cyanur baseret klor, du vil længden opbygge en højt indhold af cyanur syre i vandet og din klor vil ikke virke :(

Nu kender jeg ikke sandfilteret som du har købt, men jeg synes at sandet lyder til og være noget groft. Men for en sikkehedskyld så check lige brugsanvisningen til filtret, mit filter er opgivet til og bruge størrelse 0,4-0,8mm.

Jeg vil råde dig til og læse on cyanur inde under artikler og vand problemer, og så check lige hvad det er dit filter skal bruge af sand.

Desuden vil jeg råde dig til og købe kemikalier hos et lidt mere prof. sted, de er ofte behjælpelige med råd og vejledning som virker. Det kan godt være at det koster lidt mere her, men du er sikker på at få de helt rigtige produkter til dit vandbehandlings program.

ps. hvis dit vand stadig er grønt har du desværre fået klorlås, dvs. for højt cyanur syre indhold. Men det løser nu ikke problemet med plumret vand.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 10 Aug 2009 20:24 #613

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads har ret. Det virker som om du køber lidt ind i blinde. Om det er hos Matas eller en anden er for så vidt lige meget, men du skal vide hvad du køber og hvorfor.

Prøv at læse lidt i de artikler der nu findes her på siden under "Vand- og kemiproblemer".
Jeg kan anbefale den om "grønt vand" og den om Cyanursyre. Det vil gøre dig bedre i stand til, at analysere dit problem, og derefter tage den rette action.

Læs i øvrigt også artiklen under Før og efter poolkøb - 12 spørgsmål efter poolkøb - Hvordan fungerer sandfiltret?

God fornøjelse!
Ole Kristensen
Sidste redigering: 10 Aug 2009 20:27 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 10 Aug 2009 23:20 #615

  • glm
  • glm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej Mads og Yxos,
Jeg har læst en del om Cyanur og klorlås her på sitet, og har også tænkt mig at skifte til HTH eller lign, til næste år. Jeg tror ikke at det er kloren der er problemet nu, da algerne har bundfældet sig, og vandet næsten er klart igen. Det er mere et spørgsmål om at få de døde alger væk.
Det undrer mig at det flokningsmiddel, som er købt hos en poolforhandler, ikke får algerne til at klumpe sig sammen i filteret. Derfor er jeg usikker på om det er flokningsmidlet eller filteret der er noget galt med.
Sandet er som beskrevet i manualen, men det er sikkert et kompromis, at anbefale en "mellem" korn størrelse.
Filteret ligner de fleste sandfiltre jeg har set, og det har en 6-vejs ventil i toppen.

/Glenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 10 Aug 2009 23:33 #616

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Selve filtrets udseende har jo ingen betydning, det er sandet i den der er vigtigt, og her har vi måske problemet.
Man skal ikke vælge en "mellem" eller en "fin" kornstørrelse, men derimod begge dele. Jeg har skrevet lidt om hvorfor og hvordan på min egen side her

Der grove filtersand skal ligge nederst for ikke at skvatte ind i rørenenes små huller.
Oven på det grove sand skal så ligge en hel del mere fint sand, for det er DET sand der yder den egentlige filtrering!

Hvis du kun har groft eller mellemgroft sand, så er der ikke noget at sige til at det ikke kan fange de fine urenheder.

Jeg vil foreslå at du følger vejledningen på min side, og ser om du så ikke får et bedre resultat.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 11 Aug 2009 09:53 #617

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
lad os starte fra starten.
Klor
Læs artiklen om cyanur
I en en lille pool som din, kan man godt bruge de cyanursyrebaserede tabletter til daglig. de er nu nemmest at bruge. Man skal bare huske at man så kommer til at skifte vandet et par gange undervejs i sæsonen. Med så få m3 er det imidleridigt økonomisk overkommeligt.

Til en chockklorering skal du ikke bruge cyanursuebaseret klor. du kommer al for let til at komme for meget i og så har du en klorlås. Du skal bruge en casium hypoklorit. det vil sige en klor baseret på kalk.

Dernæst om flokning.
Læs artiklen om flokning
Først lad da være med at købe de prOdukTer hvor der ikke tydeligt står på hvad de er. DET ER LIVSFARLIGT. HIS DU KOMMER TIL AT BLANDE DE FORSKELLIGE STOFFER KAN DER OPSTÅ DØDELIG KLORGAS

Dernæst. Lad være med at bruge flydende flokningsmidler. Brug tabetter der lægges en i af gangen. Med flydende får man i 90% af tilfældende kommet for meget i, og så gør man bare problemet værre.

Dernæst sand
Du skal bruge en finere sand.med den tykkelse du bruger er der alt for meget skidt der bare flyder lige igennem.

Denæst virker det som om du har misforstået forholdet mellem grønne alger og flokning. Grønne alger er levende - fordi du har al for meget cyanur i dit vand -og levende alger kan man ikke flokke.

Da du har så lidt vand,vil jeg -stedet for at du forsætter med at eksperimentere - foreslå at du hælder al vandet ud og starter forfra med at læse artiklerne ude i menuen til venste
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool og sandfilter 11 Aug 2009 14:46 #620

  • glm
  • glm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Tak for svarene.
Som jeg har forstået det, så må kloren have virket, siden vandet ikke længere er grønt, og algerne har bundfældet sig, så der er ikke klorlås.
Tilsyneladende kan det være lige meget at benytte flokningsmiddel, når der ikke er fint sand i filteret. Men bør filteret ikke kunne klare algerne, med fint sand og flokningsmiddel?

Jeg har nu støvsuget med pumpen på Waste i stedet for filtrer, hvilket har gjort underværker, selvom der naturligvis er hvirvlet noget op igen. En gentagelse om et par dage vil nok tage det sidste.

Mht. kemien, så er jeg klar over at man skal være meget påpasselig med at blande forskellige ting med klor.
Ud fra Matas' produktbeskrivelse af "Klar Pool", synes jeg nu at det lyder meget som om der er tale om et flokningsmiddel:
Tåget og uklart vand:
Støvagtige partikler i vandet kaldes også kolloide partikler og er så små, at poolens filter/sandfilter ikke kan tilbageholde dem.

Når mængden af disse partikler i bassinet bliver for stor, bliver vandet tåget og uklart. Matas Klar Pool samler de små partikler til større enheder, der herefter kan tilbageholdes i filteret/ sandfilteret.

selvom der ikke står noget om flokning. På flasken står der også at ...smudspartiklerne samler sig nu i hvide klumper overfladen, hvor de kan samles ind med et fiskenet eller klumperne samler sig på bunden hvor de med forsigtighed kan støvsuges op

Jeg ved godt at det måske kun er en storm i et stort glas vand, men
jeg foretrækker nu at forstå hvad der sker, inden jeg bare hælder vandet ud. Desuden tvivler jeg på at nyt vand når at blive varmt i år.

/Glenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 11 Aug 2009 16:15 #621

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jo et filter med fint sand bør kunne fange døde alger.
Derefter skal du backwashe...

I normal drift bør du ikke have alger overhovedet, så problemet bør være temporært.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 12 Aug 2009 08:05 #622

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
NB. husk at når du skifter til finere sand, skal du stadig bruge noget groft sand i bunden af filtret, for ikke at det fine sand skal blive skyllet ud i poolen. LIge som yxos skriver :)

Lateralrørene skal lige være dækket til med groft sand.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønt pool og sandfilter 12 Aug 2009 13:44 #623

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg går ud fra, at det sådan en kombineret pumpe med filter du har anskaffet, den fra Harald-Nyborg: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7892&Grp=&n=30100

Jeg kan næsten ikke vente på at læse hvad Bjarne mener om den :P
Altså udover, at det sand de anbefaler at man køber til den ikke er godt nok...:laugh:
Ole Kristensen
Sidste redigering: 12 Aug 2009 13:47 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder