Posted - 16 jun 2008 : 17:02:08
Hej med jer.
Hvor mange gange i træk må man chokklorer, hvos man reurskyller dagen efter hver gang???
Jeg har fået brunealger på bunden.....
Michael.
bjarne
526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 20:26:07
stakkels dig -brunalger er noget rigtig l...
når man har fået dem er der stort set ikke andet at gøre end at chock-klorere x antal gange efter hinnanden med 2 dages mellemrum. hvis det ikke er lykkedes at få bugt med dem på max 4-5 gange så skriv igen. ( det har jeg nu ikke oplevet endnu, men en gang skal jo som bekendt være den første )
Chockklorer med minimum 300 g pr. 10.000 ltr. vand
Du skal ikke returskylle imellem chockkloreringerne. det hjælper ikke noget og er bare spild af vand m.v
er du sikker på det er brunalger ?. Hvordan viser det sig ??????
michaelfind
36 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:14:38
Hej Bjarne,
Tak for din hurtige respons.
Troede først det var brunt skidt på bunden...blev ved med at støvsuge, næste dag er de der igen.
Det er nogle aflange brune ting!!!!
kan man ikke chokklorere for meget????
Hvordan opstår det problem?
Lige en anden ting, jeg læste her et indlæg hvor du sagde man kunne lade sandfilterpumpen kører uafbrudt, jeg har hørt den skal køre i 2 timer, og så 2 timers pause osv, så den kan køle ned!!
Edited by - michaelfind on 16 jun 2008 21:16:44
bjarne
526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:26:54
Først det med pumpen. Det er noget rigtigt sludder du har fået at vide.Pumpen kan køre 24 timer i træk i næsten årevis. den bliver kølet af enten vand ( sjældent) eller af den kølevinge der sidder bagerst
på pumpen
Det næste lyder mindre rart. Brunalger er mørke - brune plamager primært på bunden og mest der hvor der er skygge. Hvis dine brune ligner "orme" og de breder sig og ikke kan fjernes med chockklorering kan det være mikrober fra undergrunden der har angrebet din liner.
Jeg har oplevet det nogle må gange i min tid som poolmand og der er desværre ikke noget at gøre hvis man bliver angrebet af det. Nogle gange er man heldig og det forsvinder af lige så uforklarlige grunde som det kom. Ellers må man smide lineren uug - desinficere undergrunden og lægge ny liner i.
Kan du sende mig nogle billeder af det ??
Prøv nu alligevel med chockklorering som jeg har sagt. Det er jo ikke sikkert at fanden er løs i laksegade
bjarne
526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:29:36
p.s selvfølgelig kan man chockklorere for meget, men ikke ved at gøre det det antal gange jeg har sagt
p.p.s brunalger opstår af samme årsag som grønalger. Forkert vandkemi - manglende desinfektion
michaelfind
36 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:30:58
Ja kan godt se hvad du mener med den pumpe, skal den så kører under hele forløbet med klorchok?
Nu vil jeg prøve at være tålmodig og vente en uges tid, tror jeg vil klorchoke hver anden dag så, ik'?
Endnu engang tak.
Michael.
bjarne
526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:49:31
når der er noget i vejen med ens vand, skal pumpen køre 24 timer i døgnet indtil det er i orden igen - en ordentlig filtrering "er det halve arbejde" ligesom med værktøj
michaelfind
36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 05:45:27
TAK for gode råd indtil videre.
Michael.
michaelfind
36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 05:46:08
Tak for gode råd indtil videre.
Michael.
michaelfind
36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 09:05:15
Lige for at få det skåret det ud i pap!!
Ved daglig vedligeholdelse af vandkvaliteten, hvor længe skal pumpen så kører når man f.eks. har justeret med PH eller klor????
Hvorlænge efter klorchok kan man bade, hvad skal værdien være???
Venlig hilsen Michael.
michaelfind
36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 15:36:08
Hej
Mens jeg nu er igang med klorchok, målte jeg lige PH værdi og klor,
PH værdien er eksploderet, kan man regne med det for i går var den på 7,2, nu er den helt lilla??????
Michael.
bjarne
526 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 21:59:33
Når man chockklorerer stiger ph værdien vildt meget - kloren får ph værdien til at stige. den falder igen i takt med at kloren forsvinder. Så tag dig íkke af det.
I en svømmehal er det tilladt at klorværdien er op til 5 ppm, så hvis klorværdien ikke er over 3ppm kan du bare bade ( min udlægning)
Når alle værdier og vandet iøvrigter er i orden, er tommnelfingerreglen Inden for det almindelige private, at pumpen skal køre så mange timer, at al vandet er renset mindst 1 gang i døgnet.
Der var vist et spørgsmål tidligere om pumpen skulle køre 2 timer hist og 2 timer pist eller skulle køre 5 timer i træk. Det bedste er at køre det antal timer som pumpen skal køre i et træk. Såner du sikker på at al vandet er blevet renset. hvis du kører lidt her og lidt der, risikerer du bare at rense den samme del af vandet flere gange. Det er ligesådan med backwash / rensningen af filtret. det er bedre med en ordentlig gang rensning der får renset i bund, end lidt her og der der kun får renset de øvre dele af sandlaget
michaelfind
36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 05:20:13
Tak for det.
Blev da helt nervøs mht. PH værdien. Skal klorchoke for 3. gang i dag, syntes det har hjulpet lidt med de brune alger, støvsuger også hver dag nu. Vandet er klokkeklart, men der dukker nu stadig lidt brune alger frem på bunden... men jeg vil nu prøve at væbne mig med tålmodighed.
Vh. Michael.
bjarne
526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 12:44:01
ok lad os høre undervejs. det er jo en ren krimi
michaelfind
36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 16:09:16
Skal nok lade jer vide,
glæder mig til at kunne komme til at bade igen
Håber virkelig det her virker.
Vh. Michael.