Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Der er brune pleter i bunden af min pool

Der er brune pleter i bunden af min pool 26 Jan 2009 11:00 #147

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 16 jun 2008 : 17:02:08

Hej med jer.

Hvor mange gange i træk må man chokklorer, hvos man reurskyller dagen efter hver gang???
Jeg har fået brunealger på bunden.....

Michael.

bjarne



526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 20:26:07

stakkels dig -brunalger er noget rigtig l...

når man har fået dem er der stort set ikke andet at gøre end at chock-klorere x antal gange efter hinnanden med 2 dages mellemrum. hvis det ikke er lykkedes at få bugt med dem på max 4-5 gange så skriv igen. ( det har jeg nu ikke oplevet endnu, men en gang skal jo som bekendt være den første )

Chockklorer med minimum 300 g pr. 10.000 ltr. vand
Du skal ikke returskylle imellem chockkloreringerne. det hjælper ikke noget og er bare spild af vand m.v

er du sikker på det er brunalger ?. Hvordan viser det sig ??????


michaelfind



36 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:14:38

Hej Bjarne,
Tak for din hurtige respons.

Troede først det var brunt skidt på bunden...blev ved med at støvsuge, næste dag er de der igen.
Det er nogle aflange brune ting!!!!
kan man ikke chokklorere for meget????
Hvordan opstår det problem?
Lige en anden ting, jeg læste her et indlæg hvor du sagde man kunne lade sandfilterpumpen kører uafbrudt, jeg har hørt den skal køre i 2 timer, og så 2 timers pause osv, så den kan køle ned!!

Edited by - michaelfind on 16 jun 2008 21:16:44


bjarne



526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:26:54

Først det med pumpen. Det er noget rigtigt sludder du har fået at vide.Pumpen kan køre 24 timer i træk i næsten årevis. den bliver kølet af enten vand ( sjældent) eller af den kølevinge der sidder bagerst
på pumpen

Det næste lyder mindre rart. Brunalger er mørke - brune plamager primært på bunden og mest der hvor der er skygge. Hvis dine brune ligner "orme" og de breder sig og ikke kan fjernes med chockklorering kan det være mikrober fra undergrunden der har angrebet din liner.
Jeg har oplevet det nogle må gange i min tid som poolmand og der er desværre ikke noget at gøre hvis man bliver angrebet af det. Nogle gange er man heldig og det forsvinder af lige så uforklarlige grunde som det kom. Ellers må man smide lineren uug - desinficere undergrunden og lægge ny liner i.
Kan du sende mig nogle billeder af det ??
Prøv nu alligevel med chockklorering som jeg har sagt. Det er jo ikke sikkert at fanden er løs i laksegade


bjarne



526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:29:36

p.s selvfølgelig kan man chockklorere for meget, men ikke ved at gøre det det antal gange jeg har sagt

p.p.s brunalger opstår af samme årsag som grønalger. Forkert vandkemi - manglende desinfektion


michaelfind



36 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:30:58

Ja kan godt se hvad du mener med den pumpe, skal den så kører under hele forløbet med klorchok?
Nu vil jeg prøve at være tålmodig og vente en uges tid, tror jeg vil klorchoke hver anden dag så, ik'?

Endnu engang tak.

Michael.



bjarne



526 Posts
Posted - 16 jun 2008 : 21:49:31

når der er noget i vejen med ens vand, skal pumpen køre 24 timer i døgnet indtil det er i orden igen - en ordentlig filtrering "er det halve arbejde" ligesom med værktøj


michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 05:45:27

TAK for gode råd indtil videre.

Michael.


michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 05:46:08

Tak for gode råd indtil videre.

Michael.


michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 09:05:15

Lige for at få det skåret det ud i pap!!
Ved daglig vedligeholdelse af vandkvaliteten, hvor længe skal pumpen så kører når man f.eks. har justeret med PH eller klor????

Hvorlænge efter klorchok kan man bade, hvad skal værdien være???

Venlig hilsen Michael.


michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 15:36:08

Hej
Mens jeg nu er igang med klorchok, målte jeg lige PH værdi og klor,
PH værdien er eksploderet, kan man regne med det for i går var den på 7,2, nu er den helt lilla??????

Michael.


bjarne



526 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 21:59:33

Når man chockklorerer stiger ph værdien vildt meget - kloren får ph værdien til at stige. den falder igen i takt med at kloren forsvinder. Så tag dig íkke af det.
I en svømmehal er det tilladt at klorværdien er op til 5 ppm, så hvis klorværdien ikke er over 3ppm kan du bare bade ( min udlægning)

Når alle værdier og vandet iøvrigter er i orden, er tommnelfingerreglen Inden for det almindelige private, at pumpen skal køre så mange timer, at al vandet er renset mindst 1 gang i døgnet.

Der var vist et spørgsmål tidligere om pumpen skulle køre 2 timer hist og 2 timer pist eller skulle køre 5 timer i træk. Det bedste er at køre det antal timer som pumpen skal køre i et træk. Såner du sikker på at al vandet er blevet renset. hvis du kører lidt her og lidt der, risikerer du bare at rense den samme del af vandet flere gange. Det er ligesådan med backwash / rensningen af filtret. det er bedre med en ordentlig gang rensning der får renset i bund, end lidt her og der der kun får renset de øvre dele af sandlaget


michaelfind



36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 05:20:13

Tak for det.
Blev da helt nervøs mht. PH værdien. Skal klorchoke for 3. gang i dag, syntes det har hjulpet lidt med de brune alger, støvsuger også hver dag nu. Vandet er klokkeklart, men der dukker nu stadig lidt brune alger frem på bunden... men jeg vil nu prøve at væbne mig med tålmodighed.

Vh. Michael.




bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 12:44:01

ok lad os høre undervejs. det er jo en ren krimi


michaelfind



36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 16:09:16

Skal nok lade jer vide,
glæder mig til at kunne komme til at bade igen
Håber virkelig det her virker.

Vh. Michael.



bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 20:33:01

jeg krydser fingre for dig
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 04 maj 2009 16:01 #281

  • mandersen
  • mandersen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hej!

Jeg er lidt spændt på, hvordan ovenstående egentlig gik, da jeg har lidt samme problem. Efter at have støvsuget en beskidt swimmingpool første gang for en lille måneds tid siden har det tilbageværende skidt simpelthen sat sig fast. Jeg kan ikke skure det løs, og har prøvet med algecid og jf. ovenstående prøver jeg nu at chokklorere med to dages mellemrum - ind til videre uden den store effekt.

Jeg har en mistanke om, at det er brune alger (flere steder små runde, brune mærker på bunden), men undrer mig lidt over, at skidtet sidder endog meget godt fast.

Jeg har tænkt mig at chokklorere poolen som ovenfor, op til fire-fem gange, men hvis ikke det hjælper, er en tømning så næste skridt?

Mvh. Michael
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 04 maj 2009 18:31 #282

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når man har et algeangreb, så kan man ikke skrubbe det af. Det sidder al for godt fast.
Der er faktisk kun en vej - især ved brunalger - og det er en chocklorering. minimum 300g klor pr. 10.000 ltr vand og 2-3-4-5 gange efter hinanden med 2 dages melemrum. Husk at justere din ph værdi ind i mellem.
Glem det det med at tømme vandet af. det får du bare flere problemer af. chocklorer;) :evil: :evil:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 04 maj 2009 19:59 #283

  • mandersen
  • mandersen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hej Bjarne

Jamen så er der simpelthen ingen vej udenom. Tusind tak for svaret.

Hilsen Michael
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 04 maj 2009 21:30 #284

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 05 maj 2009 20:31 #285

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det kunne være spændende og høre hvordan det går, er det muligt for dig og tage et billede af pletterne? ved godt at det kan være svært.

Det ville bare kunne hjælpe andre med samme problem, selv om at symtomerne på brunalger er ganske lette og se.

Tænkte bare om det kunne hjælpe andre i samme situation.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 07 maj 2009 11:12 #286

Jeg havde brune "ting" sidste år på bunden af poolen, troede det var brunalger!!!!!
Har fundet ud af i år, at der ikke er nok cirkulation nede ved bunden, og at dugen folder lidt nogle steder...og det er der det samler sig. Det er ikke brunalger!!! jeg plejer ca hver anden dag at tage børsten og børste bunden så det kommer til at hvirvle rundt, og kommer i sandfiltret.
Skal engang have tømt poolen for at rette dugen, men jeg har det sådan at så længe vandkvaliteten er super, så bliver det engang:laugh:
Venlig hilsen
Michael.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 07 maj 2009 11:57 #287

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er rigtigt - kann du børste det væk - så er det iikke brunalger
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 08 maj 2009 18:39 #294

  • mandersen
  • mandersen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Jeg har chokkloreret fire gange nu med to dages mellemrum, og vandet er meget fint. Bunden er der dog ikke sket alt for meget med, og jeg tror at det skyldes at skidtet måske er blevet dækket af et tyndt lag kalk...

Kan man stille noget op mod kalk på bunden uden at tømme vandet ud?

Jeg skal nok tage et par billeder af poolen og lægge på siden.

Hilsen Michael
Sidste redigering: 08 maj 2009 18:40 af mandersen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 08 maj 2009 18:48 #295

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
m.h.t at fjerne kalk, så er den eneste metode - udover at tømme vandet og rense af i en 10% opløsning af saltsyre -at holde ph værdien nede på omkring 5 i max 3 dage. for at kunne holde den der skal du sænke værdien hele tiden.

Og lige så snart det er i orden skal ph værdien hæves igen med det samme ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 08 maj 2009 19:13 #297

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hehe nu vil jeg nødig gnide salt i såret, men har har faktisk hørt fra et par montører, at det ikke er særlig sundt og have folder i lineren :(

Om det er en skrøne ved jeg ikke så nu prøver jeg lige og smide den her, så må du Bjarne evt. tage den op med vedkommende hvis jeg nu siger den "rare og hyggelige mand" så ved du sikkert hvem det er :)

Det er selvfølgelig ikke alle folder som giver problemer, men den som der er så store at de ligger sig ned kan give problemer, liner sprækker simpelthen efter 2-5 år.

Jeg er ikke ude på og piske en stemning op, men de 2 personer jeg har høret det fra har mange års erfaring i faget.

Mvh. Mads

ps. synes godt nok at der har været mange tilfælde af brunalger de sidste par år, skyldes det den megen regn vi har haft ??????
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Der er brune pleter i bunden af min pool 08 maj 2009 19:31 #298

  • mandersen
  • mandersen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
OK, jeg prøver lige at lægge nogle billeder på af bunden. Lad mig høre, om ikke I tror, det er kalken der er synderen.
Bilag:
Sidste redigering: 08 maj 2009 20:22 af mandersen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.184 sekunder