Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Støbebats kontra grus/beton i bunden

Støbebats kontra grus/beton i bunden 25 Jan 2009 15:39 #70

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 08 sep 2008 : 07:39:12

Hej igen !

Jeg har læst vejledningen, og emnerne i dette forum omkring etablering af bund, men er stadigvæk i tvivl om hvilken model jeg skal køre efter.

Jeg har i weekenden revet min tidligere hønsegård ned og er klar til udgravning til min nye pool.

Der skal formentlig 30-40 cm væk for at få forholdsvis fast grund.

Dvs. at jeg skal have 30-40 cm grus på, og det er en del, så jeg tænkte på at bruge grus til afretning og støbebatts for resten.

De er vandafvisende og kan klare et tryk på 40 Kilonewton pr. kvm ?? hvor meget tryk er der i min pool som er 1,2 høj og fyldt op til 1 - 1,1 ?
Umiddelbart er mit eget bud 10 nM da jeg mener at have læst at 1000 kg svarer til 10 Kilonewton ?

Jeg kan desværre også se at I har snakket om deformitet i batts ( polystyrenplader ) ?? hvis det er de 5 mm de vil blive mindre grudet vandets tryk er dette vel uden betydning ifht. isolering da dette ikke er primær formålet.

Man kunne selvfølgelig også vælge disse polystyren / flamingo jeg er dog en smule bekymret over Bjarnes indlæg omkring trykfastheden i disse, men undres dog lidt, sidst jeg rodede med disse var da jeg byggede min carport med skur, og der gik vi lystigt rundt på dem uden der kom mærker, vel og mærke med sikkerhedssko.

Der var også grusmodellen, men vil det ikke være meget sværere at undgå at der kommer buler, når jeg skal ligge og rette lineren ud, ifht. batts ?

Hvad med stenmel på toppen ??? dette skulle være en del hårdere end grus ?

Lad høre fra jer.

Mvh Thomas

kingglostrup



87 Posts
Posted - 09 sep 2008 : 14:42:08

Jeg svarer lige på den selv

Jeg har besluttet at købe Rockwoll erhverv terrænbatts, altså dem som tåler 4000 kg pr kvm i fladetryk.

Med stabilgrus ( 15-20 cm ) under, også smider jeg et poolunderlag imellem batts og liner.

Jeg fik iøvrigt prisen fra berlepool som jo iflg sitet her er de eneste som fremstiller disse poolbatts ( havd er forskellen ? ) en samlet pris på batts og underlag på 4 mm geotekstil er 250 kr pr kvm.

Så dette droppede jeg,da jeg syntes det er for dyrt.

Så jeg er spændt på at se hvor længe denne løsning kommer til at holde.

Mvh Thomas
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder