Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Bunden i en stålpool

Bunden i en stålpool 25 Jan 2009 15:49 #72

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 05 aug 2008 : 11:11:56

Hej alle !

Jeg går og overvejer at udskifte min Intexpool til en fritstående stålpool til næste forår ( ja ja, jeg er i godt tid )

Primært af hensyn til vandspildet med en pool som skal nedtages, også selvfølgelig fordi det er lidt pænere end mit nuværende badekar.

Jeg er usikker på hvordan " bunden / underlaget " skal forberedes til sådan en karl ?

Jeg skal have afrettet underlaget ihvertfald, da der er en højdeforskel på 3-5 cm over 4 meter hvor mit badekar stå idag, men hvor griber man det rigtig an ?

Jeg havde overvejet at afgrave ca 10 cm jord, og så ilægge støbebats, men jeg ved ikke om evt. blot en gang afretningsgrus er nok ?

Jeg har kigget på en pool med træprofiler og 0,38 my dug ? der er ikke så mange med tykkere dug, er 0,38 for dårligt ? og hvad vil I tro at holbarheden er på sådan en ?

Mvh Thomas

Ps. jeg har vedhæftet et billede af den pool jeg har tænkt på at købe
hmmmmmmm ??? jeg har godt nok klikket på vedhæft en fil, men jeg kan ikke finde den i tråden efterfølgende ?


Edited by - kingglostrup on 05 aug 2008 11:15:16

Mads M



134 Posts
Posted - 05 aug 2008 : 15:59:41

Først det med lineren, man kan sagtens få tykkere liner i en stålpool. Normal tykkelsen på en liner i en stålpool er 0.6mm og så fåes de optil 1mm.

Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge en liner med minimum 0.6mm tykkelse .

Mht. bunden vil jeg nok grave muldlaget af og så flyde op med flisesand som stampes med en pladevibrator og her efter afrettes. Her efter vil jeg så lægge isoleringsbats ud og oven på disse en fiberdug.

Man kan også støbe en betonplade med jernarmering, men jeg vil nok vælge bunden med bates når det er en fritstående pool.



bjarne



528 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 21:23:44

som mads siger. du må IKKE købe en pool med en 0.38 mm liiner. stålvæg og liner skal minimum være o.6mm og væggen skal minimum være overflade varmgalvaniseret

bunden er jeg enig med mads i. dog skal det ikke være flisesand med mindre flisesand er lig med 0.8 mm. hvis sandet er for fint "skøjter" underlaget bare rundt på det.


kingglostrup



87 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 21:38:05
Originally posted by Mads M

Først det med lineren, man kan sagtens få tykkere liner i en stålpool. Normal tykkelsen på en liner i en stålpool er 0.6mm og så fåes de optil 1mm.

Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge en liner med minimum 0.6mm tykkelse .

Hej Mads !

Ok, jeg syntes dog ikke umiddelbart at netbutikkerne ligefrem står i kø for at tilbyde mig deres produkter med 0.6 mm liner ?

Jeg har fundet et sted som tilbyder dette, så er poolen så også ca dobbelt så dyr som dem med 0.38 mm.

Udover at holbarheden øges, hvad er så fordelen ?

Og hvor meget mere holdbar mener I at sådan en liner er ifht. 0.38 som kommer med de her billig produkter.

Mvh Thomas


bjarne



528 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 21:56:06

0.6mm er dyrere, men de har til gengæld en holdbarhed der er op til 15-20 år

det er klart at netbutikkerne kun reklamerer for de billige. Konkurrencen på nettet er jo kun på pris og ikke på kvalitet, service og garanti

mit råd er altid minimum kun at købe i en netbutik der har en fysisk forretning tilknyttet


Mads M



134 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 09:34:52

Du burde kunne få et godt tilbud fra dem som Bjarne linker til inde under links, det er alle sammen gode firmaer og her tror jeg ikke du kan købe noget som er tyndere end 0.6mm.

Jeg kan også sende et par firma navne til dig hvis det har interesse.

Det er rigtigt Bjarne mht. underlaget, hvis det er for fint noget sand vil det bare blive skubbet rundt.



kingglostrup



87 Posts
Posted - 10 aug 2008 : 12:39:41

quote:
Originally posted by Mads M

Du burde kunne få et godt tilbud fra dem som Bjarne linker til inde under links, det er alle sammen gode firmaer og her tror jeg ikke du kan købe noget som er tyndere end 0.6mm.

Jeg kan også sende et par firma navne til dig hvis det har interesse.

Det er rigtigt Bjarne mht. underlaget, hvis det er for fint noget sand vil det bare blive skubbet rundt.





Hej Mads !

Det er slet ikke et problem at få en dug på 0.3 hos dem som Bjarne linker til.

Det er sværere at få det modsatte syntes jeg.

Det er lykkes mig at finde nogle pools med tykkere liner så det kan lade sig gøre, men her snakker vi priser som er helt vilde for en fritstående pool ifht. mit budget.

Men hvis vi er enige om at en liner som er tyndere end 0.6 ikke er god nok, så er det begrænset hvem man kan handle hos.

Om jeg handler en 0.4 hos en af dem Bjarne linker til eks. 12000 kr eller hos en af de andre netbutikker til halvdelen af prisen er nok ikke afgørende ifht. kvaliteten af selve poolen, der er sikkert blot servicen til forskel ( som selvklart også har betydning )

Jeg har fået af vide fra en af dem som jeg har kontaktet at jeg bør handle pool i år selvom jeg ikke ønsker at opsætte den i år, da priserne vil stige med 20-25 % næste sæson grundet råvarepriser ? Er dette noget nogen af jer vil komme med en vurdering af ?

Altså om det er korrekt ?

Pt. er jeg gået lidt i tænkeboks om hvorvidt det skal være det ene eller andet, med det vejr vi har kan jeg godt se at solvarme af poolen nok er påtvunget hvis man skal kunne benytte den mere end 20 gange på 1 år.

Vi har været i vors 10-15 gange denne sommer, og pt. holder den 21 grader, og med et solanlæng oveni , bliver det er væsentlig dyrere projekt end først antaget.

Lige nu, har jeg skrevet til et par stykker om et bud på en pool i 4.6 med en fornuftig liner, og ud af 3 har kun 1 svaret tilbage.

Mvh Thomas



bjarne



528 Posts
Posted - 10 aug 2008 : 13:24:22

det er noget komplet salgs sludder at priserne vil stige så meget. Det er kun for at få en handel ind nu.
Jeg forstår ikke det der med at det er svært at få en 0.6 mm liner. ALLE Prof. firmaer sælger først og fremmest denne kvalitet.
Det er kun de firmaer, der kun konkurerer på pris der, som kun har de tynde linere.
Men bortset fra det, så er der altså intet galt i at købe en billigere kvalitet så længe man bare selv er klar over hvad det er man køber. Desværre er der bare mange forretninger - og ikke bare indenfor poolbranchen - der enten ikke kender den kvalitet de sælger eller som undlader at fortælle at den lave pris er fordi det er en dårligere kvalitet eller som bilder folk ind at det er en kanon kvalitet for ingen penge

Selvom jeg står ved hvad jeg siger om at købe en ordentlig kvalitet, så har jeg da i min tid haft en 0.38 mm liner der holdt i 15 år - rent held og påpasselighed
Når du snakker kvalitet af linere handler det om 3 ting. Tykkelsen - kvaliteten af den vinyl / pvc som lineren er lavet af og arten og mængden af det blødgørngsmiddel der er i lineren. Hvis du ser på en liner under et mikroskop, vil det ligne et stykke ostelærred med fedtperler siddende der hvor trådene krydser hinnanden. Fedtperlerne er blødgøringsmidlet. Når solens ultraviolettte stråler og kemikalier nedbryder dette blødgøringsmiddel, bliver lineren stivere og stivere for til sidst at krakelere


kingglostrup



87 Posts
Posted - 11 aug 2008 : 12:34:12

quote:
Originally posted by bjarne

det er noget komplet salgs sludder at priserne vil stige så meget. Det er kun for at få en handel ind nu.
Jeg forstår ikke det der med at det er svært at få en 0.6 mm liner. ALLE Prof. firmaer sælger først og fremmest denne kvalitet.




Hej Bjarne !
Jeg havde også denne fornemmelse altså at det var for at hooke mig til at købe nu...
Det kan godt være at det er mig som klumrer rundt i de poolsites du linker til.
Men jeg syntes ikke umiddelbart at der er en del pools at vælge imellem med en liner på 0.6 ?
Jeg fandt 2 hos eks. (navn slettet af poolraadgiver)? og her snakker vi til priser som er LANGT OVER mit budget.
Da jeg naturligvis gerne vil have en pool som ikke kun holder 3 år, er jeg indstillet på at betale lidt ekstra for det.
Den pool som jeg har kigget på med 0.4 liner er med galvaniseret og lakeret stål, jeg kender ikke mere til lineren end at den er 0.4
Til gengæld kan jeg købe den for 6000 kr, hvis jeg køber den i år.
Jeg kan få en tilsvarende pool hos en af dem du linker til til ca 8000 kr, med samme mål.
Og det er her at jeg ikke umiddelbart kan se om kvaliteten ville være bedre, når nu at det er samme mål og beskrivelse.

Kan du evt. give mig et link, eller en forhandler som på deres site har en pool til max. 15000 kr med en 0.6 liner som er fritstående og rund med ø 4.6 ?

Hvordan mener du at man med påpasselighed kan forlænge poolens levetid ?
Jeg tænker på hvad skal man gøre ? poolen er jo fyldt med vand, så hvorledes kan man forbedre linerens levetid ?

Mvh Thomas
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.190 sekunder