Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Maksimal temperatur i solfanger

Maksimal temperatur i solfanger 11 jul 2010 22:45 #1462

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hvor høj temperatur kan man tillade sig i en "normal" pool-solfanger dvs. een hvor pool-vandet løber igennem?

I øjeblikket, hvor det nu er "alt for varmt" både ude og inde, ligger pool'en over 30o og jeg har derfor sat min solfanger styring til ikke længere at varme vandet yderligere op.

Dog er jeg lidt bekymret for om solfangeren kan tåle det, idet temperaturen i denne i løbet af dagen når op omkring de 65o :dry:

Jeg har derfor sat styringen op til at tømme solfangerne hvis temperaturen kommer derop omkring - og så stoppe kort efter igen. Det giver selvfølgelig lidt ekstra varme i pool'en men det er til at leve med hvis det kan forlænge solfangernes liv ;)

Er det fornuftigt - eller er det bedre som Bjarne skriver andetsteds helt at tømme solfangeren og koble den helt fra?
/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Maksimal temperatur i solfanger 12 jul 2010 08:49 #1463

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
efter min mening har jeg selvfølgelig ret ;)

Selve solfangerpanelerne skal nok holde. det er ikke problemet, PVC dvs alle til og fragangsrør er imidlertid varmefølsomme over 60-70 grader, og man risikerer - mindst - at deformere dem

derudover skal man sikre at poolvandet ikke bliver for varmt. lineren kan blive beskadiget - blive nubret/krympe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Maksimal temperatur i solfanger 12 jul 2010 09:08 #1464

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Min rundede 35 grader i går... Jeg tillader mig at betragte det som et "luksusproblem", der nok ikke varer mange dage om året.

Altså lader jeg dem varme for fuld skrald, men lader være med at lægge poolcover på, så der derved køles af om natten.

Herved når mine rør aldrig op på de kritiske temperaturer.
Den har for nogle år siden været oppe på 39 grader under en hedebølge og uden at dækkenet blev taget af (pga ferie andetsteds), og hverken rør, solpaneler eller liner tog skade.
Men det er jo nok ikke noget man skal efterstræbe. Blot for at nævne, at det altså er muligt...
Ole Kristensen
Sidste redigering: 12 jul 2010 09:10 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Maksimal temperatur i solfanger 13 jul 2010 00:35 #1472

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Ok, det giver jo stof til eftertanke. Havde end ikke overvejet at rør og andet kunne være i farezonen. Jeg lader det derfor nok være som det er nu, således at jeg ikke kommer over de ca. 60o B) - og så lever jeg som Yxos med at pool'en bliver over 30o.

Tak for oplysningerne.
/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder