Jeg har både BubbleSun (4 stk.) samt 32m2 ripperør fanger.
Min ripperør fanger ligger på carporttaget, det er ikke helt kvadratisk så paneler ville give en dårlig areal udnyttelse derfor ripperør fangeren, tror M2 effekten er større i Ole's paneler
Da jeg godt kunne bruge noget mere varme i sæson start samt slutning, startede jeg med 2 bubblesun kupler som senere blev udvidet til 2 mere (længere teknisk historie mht. by-pass flow på solfanger system samt de 2 solfangere).
Et slag på tasken vil være at de 4 bubblesun kupler giver ca. 15-20% af varmen i min pool, hvor de 32m2 ripperør giver resten.
Fordelen ved kuplerne er at de også virker i grå vejr samt let blæsevejr, de bruger mindre areal det var plus siden - minus siden er at de ikke pynter i landskabet.
Men som Ole siger - når tanken om at det er dem der giver varme til poolen så kan man godt leve med dem. Mine er monteret bag på mit skur så de ses ikke fra terrassen. Det er faktisk kun min nabo der kan se dem
og ifølge dem er det heller ikke kuplerne der genere dem - mere plask og glade børn en varm sommer dag når de kan høre os lege i poolen
Jeg vil i starten holde mig til den gratise opvarmning af poolen, hvis man så ikke synes at solvarme er nok kan man enten tilføje en varmepumpe eller fjernvarmeveksler.
ps. har også koblet en 75kw + en 80kw fjernvarme veksler på poolen, de kan virkelig få fjernevarme rørene til at synge og ens penge pung til at hyle