Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Selvlavede absorbere

Selvlavede absorbere 26 Jan 2009 18:55 #192

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
kingglostrup: Posted - 19 aug 2008 : 18:57:25

Hej alle !

Jeg starter en ny frisk tråd, da dette er mere overskueligt end at rode rundt i de gamle.
Jeg har en billig pool med et overflade areal på 10,8 kvm, så mindst mulige solabsorber areal er 5,4 kvm.
Jeg har 3 tilbud på hånden med forslag til at sælge mig en solvarme til min pool.

1. foreslår 4,8 sunstar panel uden styring, grundet pris/ydelse sat på min nr. 2 pumpe som jeg allerede har kørende med eks. solvarme ( skod )
pris 2500 kr incl. moms. dette uden fittings.
Han siger at så længe han skal anbefale bedste ydelse ifht pris, vil han ikke foreslå en styring med kun 1 solpanel, men istedet foreslå at jeg sætter timer på som cirkulerer vandet fast i et interval, det skulle ikke gøre den store forskel om man cirkulerer konstant eller med termostat, såfremt der er sol ( vi snakker en stor sol fabrikant )
2. foreslår sammen løsning som nr.1 dog med styring til en pris på 5800 kr. incl fittings.
Forskellen er styringen som er en differens thermostat med dyklommer.
3. foreslår ribberørs solvarmer til 20000 kr med arela på 20 kvm.
altså vildt over det jeg skal bruge.
4. er mit eget bud..... hvad med 100 meter ribberørslange på 25 mm som iflg. bla Bjarne skulle svare til 5 kvm alm. solabsorber i en stor ring cirkuleret konstant, pris 1000 kr.

4. det samme som nr. 4 men 200 meter altså vel dobbelt effekt til 2000 kr.

5. det samme som 4, dog med fordelerør således at der ikke er tale om en serieforbundet solvarmer men en parralel forbundet.
Man kan købe fordelerør så at vandet eks. løber igennem 5 meter rør via x antal fordelere.
Skulle give en bedre effekt iflg. sælgeren.
det fordyrer prisen væsentligt til ca. det dobbelte.
Altså 100 meter rør 2000 kr. eller 200 meter rør 4000 kr, lidt groft sagt, man kan lave længere stræk og spare på fordelerrøret og få en lavere pris og bedre effekt iflg forhandleren.
Så derfor ender jeg ud i, hvorfor ikke bare en stor streng ??

Jeg har en kammerat som har 300 meter sort slange rullet op på taget, hans pool pt. er 29 grader, dette har jeg ikke hørt fra andre som har " rigtig " poolvarme ??
Hans pool er 8 gange 4 meter, så det er ca. 4 gange mere end min, hvorfor skulle jeg så ikke kunne klare mig med 100 meter pp ribberør til min pool ?

Lad høre fra jeg hvad I syntes jeg skal gå efter ?

De bedste hilsner

Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 19 aug 2008 : 22:13:10

p.t har jeg kun tid til at svare på 4 ting
1. Det vil altid kunne svare sig at sætte styring på. alt det der med manuel drift lyder meget godt, men holder ikke i praksis. man glemmer det - man gider ikke - man man man
2. Når solen skinner, kan det bedst betale sig at cirkulere KONSTANT. hvis du kun cirkulerer i interval får du mindre varme ned i din pool
3. en solvamestyring - en differensmåler koster kun omkring 1.500-2.000
4. resten af diskussionen er mest en diskussion om hvorvidt man får mest varme ud af et langt rør eller om man får mere ud af samme rør fordelt i kortere stykker med fordelerrør imellem. Forskellen på de 2 metoder er:
A. metode 1 giver mindre varme af større temperatur
B. mere varme af mindre temperatur

Min børnelærdom sigger metode B, men der skal et større geni end mit til at afgøre det så det ville være rart med en rigtig solnørd der ville gå ind i dette emne. KENDER I IKKE EN I KAN LOKKE MED. Hvad med det solfirma du har spurgt ??
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 20 aug 2008 : 07:22:55

Gør som mig og byg det selv af øldåser henover vinteren, det koster næsten ingenting og virker rigtig godt.
Prøv at google solenergi af øldåser :)
Klik derefter på solbygger linket!
Jeg er selv tidligere uddannet smed og det er altså ikke raket vindeskab at bygge sadan et anlæg.
Solbyggeren er endvidere behjælpelig med diagrammer og hjælp både før og under projektet.
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 11:41:59

Ja de er geniale de der øldåse solfangere, jeg bliver helt tørstig ved tanken om at skulle sætte alle de øl til livs.
Her er linket som "kikkenborg" snakker om (tror jeg nok), det skader vist ikke og skrive det her i forumet:
www.solbygger.dk/
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 20 aug 2008 : 12:31:38

Jeg skal bruge ca. 2000 stk., så jeg er vist nødt til at komme lidt i festhumør :)
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 13:22:58

Lige en kedelig tanke for den eliminerer nemlig brugen af alle øldåserne, men kunne man ikke anvende varmefordelingsplader fra gulvvarme.
Men det er selvfølgelig ikke så sjovt som at drikke alle øllene, desuden koster de også lidt men det gør øl jo også.
Jeg vil nok anbefale at lægge en alu. plade oven på, som så males sort med varme bestandig maling.

051220994.jpg

051220095.jpg

051220096.jpg

051220097.jpg

________________________________________

Kikkenborg: Posted - 20 aug 2008 : 13:35:37

Jo muligvis, men øldåseprincippet virker sikkert ligeså godt hvis ikke bedre og så er det væsentlig billigere.
Jeg skal bruge 20m2 og det kan jeg bygge for 5000 kr ialt.
Et færdigt anlæg koster 25.000 kr.
Så er spørgsmålet bare, hvor meget dine plader koster, men for den der startede denne tråd vil jeg tro han kan lave et system for 1500 kr hvis han kan få dåserne gratis :)
Har du et link til de plader Mads, eller hvor kan de købes?
________________________________________

bjarne: Posted - 20 aug 2008 : 13:40:59

Nu begynder denne tråd sgi da at blive sjov og rigtig brugbar.
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 13:52:41

Har sendt en link til nogle forhandlere, men ellers så google "varmefordelingsplade".
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 20 aug 2008 : 14:35:54

Det store problem med dette system er at varmen skal kravle opad for at få effekt, man kan ikke føre rør lodret.
Dvs. at pexrøret skal sno sig fra side til side for at presse varmen opad, det begrænser udnyttelsesgraden lidt og gør det mere vanskeligt at placere pladerne.
Herudover blir det vanskeligt at samle solcellerne da pexrør skal samles med forskruninger, det blir hurtigt et "Storm-P" projekt inden en optimal og pæn løsning er nået, men intet er umuligt dog vil jeg sige at effekten slet ikke vil blive nær så god som dåseprincippet fordi 10mm kobber/rustfri rør gennem dåser opvarmes hurtigere, materialet er tyndere og afgir mere varme.
Under transport fra anlægget til teknikrum har man også mindre varmetab gennem mindre rør.
Ideen med pladerne kan sagtens bruges/laves, det er bare et spørgsmål om at nøjes med mindre effekt.
Jeg skal bruge 10kw og derfor vil jeg lave den mest optimale løsning som lige nu er dåseprincippet.
Men tanken med pladerne er ikke lagt på hylden, løsningen skal bare tænkes bedre igennem.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 15:11:11

Nu nåede du lige at skrive inden mit svar var færdigt så måske det er lidt usammenhængende ifht. dit.

Hej alle !
Tak for alle svarene.
Den med varmefordelingspladerne har jeg tænkt på, men regnede ikke med det ville være effektivt eftersom der næsten ingen vand er i dette system ?
Selvfølgelig hvis man bygger et panel på 20 gange 20 meter er der, men en eks. 4 kvm fanger indeholder måske 2 liter vand, og det er fandme ikke meget.
Men hvis den der øldåsefanger virker så burde varmefordelingsplader jo også virke ? det er jo fuldstændig samme metode, på nær at man ikke skal drikke øllet, og lodde.
Spørgsmålet er om overførslen af varme fra øldåser til et kobberør er bedre end overførslen af varme fra varmefordelingspanel til sorte pemrør ?
Prøv lige at reflektere over det.
Mvh Thomas

********************************************************************

Umiddeltbart har jeg MEGET SVÆRT ved at tro at den stor øldåse er så fantastisk udfra følgende.

Den som er vist svarer sådan ca. til 3 kvm, og har max 10 meter rør, altså mindre end 2 liter vand ( skudt fra hoften )
10 meter PEM rør som jeg kigede på i 2 mm indeholder 2 liter, hvordan skal dette kunne række til at opvarme en pool på 12000 liter ? jeg er klar over at man så blot kan forøge arealet, men hvis vi tager udgangspunkt i dette med ca 5 kvm så er 2 liter vand ikke meget.
Hvis fangeren eks. "kun " bruger 5 min. på at opvarme vandet med 5 grader ifht oprindeligt så giver det ca.24 liter i timen som kan laves 7 timer om dagen, altså ca. 175 liter vand i en 12000 liter pool ?
Det vil sgu ikke dutte, tror jeg.
Det er så med en styring, men med frit flow vil dette vel ikke være anderledes ?

Til Kikkeborg ....... Bruger du det til pool ? og cirkulerer du poolvandet direkte igennem ? bruger du din hovedpumpe ? eller en seperat , og bruger du styring med differensthermostat ?

Til Bjarne .....
I mit eks til at starte med..........er du enig med mig i at et langt rør på 100 meter giver mere varmt vand ( højere temp ) end parrelel ?

Til Mads.....hvorfor skulle varmefordelingspladerne ikke være ligeså gode eller bedre en maste øldåser ?

Hos min kammerat er vandet 40-50 grader på en god dag når det løber ud, og hans slange er 30 mm tyk og som sagt 300 meter, så det er mange liter vand der flyver igennem der.
Han solfangerareal er ca 10 kvm og det holder hans 54000 liter vand på
28 grader pt.
poolen er vist 6 gange 24 meter ( vurdering ) jeg kan ikke huske hans præcise mål, men mængden sidder der :-)

Jeg er virkelig i tvivl om havd man skal stille op ?
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 15:12:07

Det jeg mente var at man kunne erstatte øldåserne med varmefordelingspladerne, ikke at man skulle bruge pex. Men nu når vi snakker om pex, så check lige firmaet http://www.heliopower.dk. Deres løsning minder lidt om den med varmefordelingspladerne.
________________________________________

mos: Posted - 20 aug 2008 : 16:03:35

Hej
Før nogle går videre med dåser og rør:
Påstand: Materialerne er ikke så effektive som plast.
Kig lige på mit indlæg om Kanalplader i forummet: Selvgjort er velgjort.
mvh MOS
________________________________________

bjarne: Posted - 20 aug 2008 : 16:45:23:

Nu kom der sgi gang i den.
Til Kingglostrup - du har ret forstået på den måde, at i et 100 m langt rør vil udgangsvarmen være større end hvis det var 5 rør a 20 m. alene af den grund at vandet er længere i røret - er længere i solabsorberen. det løses bare ikke det grundlæggende spørgsmål der er:
Hvis vi forestiller os 2 systemer som ovenstående. 1 langt rør på 100 og så 5 a 20 (forbundet af tværgående rør) der fungerer med samme pumpe og samme antal minutter. HVILKET SYSTEM VIL SÅ BRINGE FLEST KILOKALORIER NED I BASSINET ?- eller sagt på en anden måde - hvad giver mest på bundlinien. Lidt men varmere vand eller mere men koldere vand.
Er der ikke et geni der kan svare på det derude.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 19:40:51

Hej Mads !
Nej den er jeg klar over, men du kan jo ikke bruge varmepladerne med andet en pexrør ? kobberrør er enten for stor eller små ?
Kun PEM rør er sorte og passer i pladerne.
De koster iøvrigt 40 kr for en, så du skal af med ca 400 kr for 5 kvm plader.
Men tror du ikke at pladerne er ligeså fine som øldåser ? Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor dåser skulle være bedre, men fair hvis man kan få dåserne gratis er det jo billigere.
Mvh Thomas
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 19:53:10

Hej Bjarne !
Ja vi mangler en monster expert som vil udtale sig om det.
Jeg har snakket med min ven som har sin mening om det, og det er at du får samme effekt om gør det ene eller andet hvis vi snakker om den mængde vand som befinder sig i systemet, dog er der forskel i modstanden i det ene kontra det andet og derved evt. pumpeproblemer, dette bøvlede han en del med.
Han er gået mere op i at få mest mulig længde da slanger er billigere end fittings, og da resultatet er det samme blev det denne metode.
Hvis dette er korrekt så kan jeg sgu ikke rigtig se pointen i at skulle bruge en masse penge på at købe div. tilslutningsstudser for at parrallelforbinde x antal meter slange men hælder mere til at købe mig 200 meter ribberør.
Jeg starter dog nok med 100 meter til test for at minimere mit evt. tab
Jeg aner sgu ikke om det er det ene eller andet, men kunne godt tænke mig at prøve at lave noget som virker
Mvh Thomas
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 20 aug 2008 : 23:45:57

Ideen med dåserne er at de kan slutte tæt omkring et rør og derver give mere varme end en plade der ligger nedenunder eller ovenover og så er de som du skriver nok gratis for mange.
Jeg er dog interesseret i den anden tråd med kanalpladerne og følger interesseret med.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 21 aug 2008 : 07:17:32

Kikkenborg ....
Hvordan er dåserne sikret på røret ? jeg tænker på om de kan dreje rundt, eller om de bare ligger sådan "godt trykket " rundt om røret ?
Mvh Thomas.
________________________________________

bjarne: Posted - 21 aug 2008 : 09:35:00

Jeg vil prøve at lave standardbrev til alle de forskellige solproducenter for at se hvad de siger. Vender tilbage når der er noget nyt fra den kant.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 21 aug 2008 : 11:01:45

kingglostrup,
Dåserne presses flade omkring et kobberrør hvis det er til glycol væske eller et rustfrit rør hvis det er poolvand.
Dåserne placeres i en række over hinanden på røret og danner sammen et panel.
Man har så 5-6 eller 7 rækker ved siden af hinanden som tilsammen monteres i en kasse med glas henover.
Dåserne kan ikke derje rundt når de lægger an mod bunden.
Lidt kort fortalt, men læs mere her.
http://www.solbygger.dk/
________________________________________

kingglostrup: Posted - 21 aug 2008 : 19:44:53

Hej igen Kikkenborg !
Ok, jeg tænker blot at overførslen af varme fra det ene metalemne til det andet må være dårligt når det blot er løst påsat, derfor spørgsmålet.
At de ikke kan rotere er sådan set godt nok, men effektoverførslen kan ikke være andet end minus optimalt.
Nu ved jeg godt at vi ikke snakker om computer her, men når man sikrer ved køling til computere bruges jo masser af kølepasta for at overføre mest muligt varme imellem de 2 metaller, så en dåse klemt flad og påsat " løst " rundt om et rør kan sgu ikke være særligt godt.
Iøvrigt må det uanset havd blive en temmelig dyr løsning eftersom det er påtvunget at det skal være rustfrit rør.
Det koster en formue, så alene på den baggrund må jeg stille mig tvivlende i anvendelsen til opvarmning af pool, ved direkte cirkulering.
Måske til en poolbruser.
Mvh Thomas
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 21 aug 2008 : 21:24:18

Jo det er en udemærket løsning med øldåserne, men nej det dur ikke til "direkte cirkulering" det har heller aldrig været meningen fra min side at det skulle være det, meningen med øldåse princippet var at der skal bruges en varmeveksler til opvarmning af poolvandet.
Jeg vil ikke have en pumpe til at køre hele tiden, men kun når temperaturen er høj nok.
Hvorfor ofre så mange penge, tid og plads på et solvarmeanlæg og kun bruge det til poolen, man kan da ligeså godt forberede det så det kan bruges til at opvarme feks badevand i boligen, ved at lade poolvand cirkulere låser man sig fast på en løsning som ikke kan bruges til andet.
Jeg synes det er spild at sætte 20m2 solceller op udelukkende til poolen, da det gir omkring 10kw effekt som man ikke får noget ud af om vinteren da vandet så skal tømmes af anlægget.
Iøvrigt koster 10mm rustfri rør ikke en formue, der skal bruges ca. 10m til en solcelle og det er omkring 100kr så det burde alle kunne være med til, dåserne kan måske skaffes gratis.
Jeg har beregnet at alle materialer til en solcelle på 3x2m koster 800 kr alt inkl. og så kan jeg selv drikke alle øllerne.
Men du finder sikkert den helt rigtige løsning som passer til din pengepung og nej jeg tror godt jeg tør slå fast at en computer ikke umiddelbart noget tilfælles med en pool eller solenergi for den sags skyld.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 22 aug 2008 : 07:08:32

Kikkenborg....
Nu er det jo fordi jeg udelukkende er på jagt efter poolvarme.
Har du et link til slag af rustfrie rør ?
Umiddelbart lyder det jo ikke dyrt det du beskriver,altså bygningen af 10 kw, så kan jeg da sagtens forstå økonomien i det.
Hvorledes skal det sammensættes når du vil bruge en varmeveksler ? jeg tænker når man så skal overføre varmen til poolvandet ? Cirkulerer du glykol i solvarmesystemet også poolvandet igennem varmeveksleren ? hvad er virkningsgraden på sådan noget, og hvordan kan du holde prisen så lav, der må vel skulle styring til ?
Mvh Thomas
Ps. jeg ville aldrig forsøge at bygge noget til mit hus, med plastic, dette ville jeg anse for at være en meget permanent løsning, men ifht. mit poolsetup så må det godt være i form af lidt mere intermistisk løsning.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 22 aug 2008 : 08:09:34

Min pool er 48.000 liter så her er et regnestykke for den.
1 kcal. er den varmemængde der skal til, for at opvarme 1 liter 1 grad (målt helt nøjagtigt fra 14,5 til 15,5 grader).
48.000 liter x 20 grader er 960.000 Kcal.
Der skal 860 kcal. til 1 Kw.
Poolen på 20 grader indeholder så ca. 1.116 Kw (forventet temperatur KUN ved brug af thermotæppe).
Jeg vil feks gerne op på 25 grader
48.000 x 25 grader = 1.200.000 Kcal
1.200.000 : 860 = 1.395 Kw.
1.395 - 1.116 = 279 Kw.
Det vil sige, der skal tilføres ca. 279 Kw.
Effektivitet.
20 grader vandtemperatur og en udnyttelses grad på ca. 63 % af den indstrålede værdi, som på vores bredegrade er ca. 960 watt pr. time pr. m2.
63 % af 960 = 604 watt/h pr. m2.
604 x 20 timer = 12.080 watt/h
12.080 watt/h x 25 m2. solfang = 302.000 Watt/h
302 Kw. x 860 = 259.720 kcal.
259.720 : 48.000 liter = 5,41 grader.
Hvis du har et par gode dage med megen sol, så i løbet af 20 timer, vil poolen være hævet med ca. 5 grader, når vi ser bort fra fordampningen og afkølingen om natten (dette kan ændres/forkortes ved at bruge thermo tæppe).
Faktisk skulle jeg bruge 25 m2. solfangere, men jeg har valgt at nøjes med 20m2 da det kniber med pladsen.
Jeg vil vædde på at du ikke kan få en lignende effekt ud af de kanalplader men igen skal det kun bruges til poolvandet der cirkulerer er det sikekrt fint. Jeg vil bare helst have en Rolls Royce til Skoda pris!
Det rustfrie rør kan du købe mange steder, her i firmaet handler vi hos et stål firma som sælger sanitet så måske du kan gætte hvem det er, firmanavne må jo ikke nævnes her.
Der skal en styring på ja, en simpel PLC vil jeg foreslå som starter og stopper en lille cirkulationspumpe samt pumpen til poolen når temperaturen er til det.
Glycol i kobberrør cirkulerer rundt i cellerne og ned til veksleren, heri er poolvandet som varmes op. Det er nu kun den rette temperatur af poolvand der kommer i poolen og der vil nu ikke være risiko for at solsystemet vil kunne køle poolvandet ned om natten da PLC,en styrer fremløbet elektronisk.
For dem der ikke ved noget om vekslere skal man forestille sig en beholder med en radiator udenom, beholderen indeholder så poolvand og radiatoren omkring glycolen.
Jeg har feks fundet en lille veksler i en "farvet avis" på nettet som måler 500x300x100 så den fylder ikke meget, MEN! den skal kunne tage de 10 kw der kommer ud af solfangerne.
Herudover har jeg kig på en lille cirkulationspumpe som nok kan presses ned i max. 200 kr.
Nu har jeg en kollega der er rimelig hardcore indenfor PLC styringer så han vil hjælpe med at sætte det op, men det er dog ikke raket videnskab det her.
Der skal også lige være en tak til Ernst fra solbygger for den hjælp han allerede har ydet til mit projekt.
________________________________________

bjarne: Posted - 22 aug 2008 : 09:51:16

Som tidligere erkendt er jeg ikke expert på solvarme. Men det handler altså ikke kun om hvor mange kalorier der skal til for at opvarme et bestemt antal liter. Det handler også om hvor hurtigt det sker. jo hurtigere det sker jo mere varme får man jo ud af den tid som solen skinner.
Her kommer den hastighed og den mængde vand der løber i absorberen ind

Så det må nødvendigvis være en ligning med mindst:
Absorberopbygning ( isolering og reel overflade på absorberen. f.eks er der en størrre overflade på et riflet rør end på en flade)
Absorberareal
vandhastighed
vandmængde
________________________________________

Mads M: Posted - 25 aug 2008 : 10:22:31

Fandt lige denne her inde på YouTube, der er mange flere som synes at denne her viser effekten rimelig godt:


________________________________________

kingglostrup: Posted - 26 aug 2008 : 17:59:13

Yes, og den var jeg lige ved at overveje at kopiere med PP ribberør.
Men jeg ringede til Solarventi og snakkede med bossen Hans Jørgen om mine tanker og ideer og droppede mit setup.
Nu har jeg istedet handlet et anlæg fra Solarventi som dog kostede en hulens bunke penge syntes jeg ( 9000 kr ), styringen blev i første omgang sparet væk, den vil jeg forsøge at fixe noget omkring selv, om ikke andet så nærmer vinteren sig, så hvis det jeg får flækket sammen ikke virker så køber jeg styring til foråret.
Det blev ialt til 200 meter rør fordelt på 36 slanger a 5 meters længder, så bliver der godt nok lidt rør til overs, men effekten er lidt højere end normalt da det bliver lagt ned i mine tagplader i felter af 3 slanger, så indstråles der lidt på siderne af rørene.
Så jeg er temmelig spændt på at se virkningen af det.
Iøvrigt er det solvarme fra Texsun ( El Nino ) allerede fuldstændigt skrottet, ventilen bristede forleden med adskillige 1000 liter poolvand ud i haven til følge, plastikken knækkede simpelthen.
Så lad være med at købe det lort.
Jeg poster lidt billeder når det lander her.
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 26 aug 2008 : 21:00:33

Hvis du vil være god ved dig selv, så laver du en kasse omkring anlægget og beklæder den foroven med plexiglas eller polycarbobat eller lign. altså laver en slags drivhus.
Fordelen ved dette er 3 ting:
A. Større ydelse
B. Du undgår at blade m.v kiler siig fast mellem alle disse rør og medfører et større regelmæssigt rengøringsarbejde.
C. Du undgør at rørene "klaprer" når vinden rusker i dem.

Det er iøvrigt et godt gammelt setup du har købt. Det blev før lavet af firmaet under navnet Aidt og solgt i massevis. Jeg har også solgt dem i sin tid. De blev imidlertid udkonkurretet af andre systemer og derfor gik firmaet over til at lave "Solarventi".
________________________________________

kingglostrup: Posted - 27 aug 2008 : 08:52:20

Hej Bjarne !
Det skal op og ligge på mit skurtag, så klapperiet ville jeg kunne leve med, men jeg kan da godt se din pointe.
Hvis jeg skal skærme det af kan jeg faktisk forholdsvist nemt gøre det, da taget er dækket ind, således at hele solanlægget allerede vil komme til at ligge " nede " jeg vil så " blot " skulle købe plastplader på 2,45 bredde og så ialt 5 meter, spørgsmålet er hvad det så vil løbe op i kroner og øre ?
Ville det være ok, blot at lægge plastpladerne ovenpå rørene ?
Og ville " dampspærre " kunne anvendes ? jeg har 100 meter tyk klar plastrulle stående i mit skur, jeg er med på at plastplade nok ville være bedre , men tror du det andet ville kunne give noget eller vil det bare være spild af tid.
Omkring konkurrencen fra de andre.
Jeg har 3 tilbud pt, og det billigste kostede 6000 kr med styring dog kun med 4,8 kvm absorber, det andet 7000 kr også med styring og 4,8 kvm absorber.
Der var forøvrigt en fejl i tilbuddet fra Solarventi så det blev " kun " 8200, men altså uden styring.
Jeg håber ihvertfald for at jeg bliver glad for dette køb, og at det kan vaske " sorgen " over at have købt for billigt i første omgang
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 27 aug 2008 : 09:45:43

m.h.t afdækning. der bliver et forsøg fejl projekt .
________________________________________

kingglostrup: Posted - 27 aug 2008 : 10:43:29

Hvad mener du, Bjarne ?
Dømmer du plasten ude på forhånd, eller mener du at det må komme an på en prøve ?
Jeg forstår ikke helt svaret, sorry.
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 27 aug 2008 : 20:29:14

Jeg mente at det måtte komme an på en prøve, men noget vil det sikkert give.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 27 aug 2008 : 23:11:48

Okay, så tror jeg at jeg forsøger med lidt plast til en start når nu jeg alligevel har den.
Mvh Thomas
________________________________________

kingglostrup: Posted - 28 aug 2008 : 13:37:50

Sådan set samme svar Solarventi kom med, på nær at de bruger 25 mm rør, men princippet om små rør til at få opvarmet vandet og et større fordelerrør af hensyn til hurtig tilbageløb er ens.
Umiddelbart vil jeg mene at mindre rør er bedre end større, men så skal der mere længde til da vandmængden er mindre, så måske det går lige op alligevel
Jeg skal nok rapportere tilbage når mit anlæg lander om virkningsgraden/effektiviteten.
Mvh Thomas
________________________________________

kingglostrup: Posted - 04 sep 2008 : 07:19:35

Lige en hurtig en her....
Anlægget er landet og samlet, jeg har dog ikke styring på det udover den som jeg bruger til mit ølbryggeri, altså blot en simpel temp. måler som switcher et relæ ved en given temp.
Jeg satte det op i søndags, og det kørte en del gange i løbet af dagen, og sendte dejligt varmt vand i poolen.
Jeg kan vel bedst beskrive effektiviteten ved at jeg kunne mærke en dejlig varm strøm ved dysen ikke særligt videnskabligt, men også en dårlig årstid at teste på.
Så det blir nok nærmere en tilbagemelding til foråret, men jeg kan sige at jeg syntes at det virker som et gedigent setup, som må være svært at slå i stykker, kvaliteten virker i top.
Anlægget må iøvrigt IKKE overdækkes med eks. glasplader iflg. manualen jeg har ikke fået spurgt Solarventi hvorfor.
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 04 sep 2008 : 08:08:46

Det kunne være interessant at vide hvorfor det ikke må overdækkes - i gamle dage fremstillede firmaet lukkede solvarmekasser med glas hvor indmaden var de samme sorte ribberør. så det lyder underligt.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 04 sep 2008 : 08:13:58

Sorry Bjarne, jeg har lige nærlæst manualen igen, og der står IKKE at man IKKE MÅ, men .......
Citat:
Man lægger normalt ikke glas eller plade over fangeren som ved fx. solfangere til brugsvand, det skyldes de anderledes temperaturforhold.
Det er selvfølgelig ikke det samme som man ikke må.
my bad
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 04 sep 2008 : 08:17:21

Så jeg "fastholder" at en overdækning på slangerne vil give et større varmeudbytte. du vil f.eks ikke have det varmetab som vinden medfører når den blæser henover rørerne.
Ha en rar dag.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 04 sep 2008 : 12:58:32

Yes, det forståes.
Mvh Thomas
Ps. det er forøvrigt rart at man nu kan klikke på links og at de virker, altså de links som man får via mail.
________________________________________

bjarne: Posted - 04 sep 2008 : 13:07:41

I løbet af et par mdr. bliver det altsammen meget bedre. arbejder på en ny op to date hjemmeside incl. et nyt forum hvor man kan altmuligt. bla. bliver der en del funktioner brugerne selv kan styre og hvis jeg får det skruet sammen bliver der også en prissammenlignings modul som brugerne selv kan justere. d.v.s at den enkelte vare bliver opført, hvorefter brugerne selv kan sætte den billigste pris ind de har fundet den til.
________________________________________

mos: Posted - 05 sep 2008 : 13:52:35

kinglostrup, du skriver: "...en simpel temp. måler som switcher et relæ ved en given temp."
Kan du ikke lige beskrive denne lidt nærmere. Hvordan fungerer den? Hvad er den god til? Hvad er ulemperne?
________________________________________

bjarne: Posted - 05 sep 2008 : 19:23:02

Jeg begynder at føle mig gammel. :)

bjarne: Posted - 05 sep 2008 : 19:25:54

Men på den anden side har jeg jo også altid hævdet, at jo mere jeg lærer - jo mere opdager jeg, at jeg ikke ved. Det er sgu slemt at blive dummere og dummere.
________________________________________

Mads M: Posted - 05 sep 2008 : 21:13:07

Forresten skal vi ikke se om vi kan få Bjarne til og flytte de sidste inlæg om styring af solvarme/pool over i en anden tråd.
Diskussionen omkring hjemmelavet solvarme/pool-styring er nu flytter til:
Geniale opfindelser -> Selvgjort er velgjort -> Solvarmestyring
Mvh. Mads
________________________________________

bjarne: Posted - 06 sep 2008 : 14:18:42

Beklager - jeg kan ikke flytte de enkelte svar til et nyt forum - kun en hel tråd. så I må selv kopiere jeres sidste indlæg over i den nye tråd jeg har lavet. den hedder ELEKTRONISK STYRING ETC.
B
Sidste redigering: 07 Dec 2009 00:50 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder