Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kan jeg få noget ud af dette ?

Kan jeg få noget ud af dette ? 26 Jan 2009 19:04 #195

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
kingglostrup: Posted - 10 aug 2008 : 12:47:36

Et lille spørgsmål i omkring billigst mulige måde at få lidt varme til min pool....
Sådan et panel som bliver solgt flere steder af dem som Bjarne linker til.
Vil jeg kunne hive lidt varme til min pool ved at købe 1 solpanel 300*120 som jeg monterer imellem min returslange til poolen ?
Jeg vil stille panelet op inde i mit drivhus, og ikke sætte ventiler eller noget på, men blot cirkulere vandet direkte igennem.
Og vil det kunne klare trykket fra min pumpe ? den er som sagt på 7000 liter i timen ,jeg ved ikke hvad trykket er ? men på mit manometer står der 0,5 bar når jeg har backwashet men det ved jeg så ikke om er trykket i slangerne ?
Jeg så på en af Bjarnes linkt omkring solfangere at de skrev at direkte cirkulering af vandet via returslangen igennem solpanelet netop på grund af hastigheden øgede varmen ? hvorfor skal det ikke køre langsomt........jeg undrer mig over om det kan nå at blive varmt.
Jeg har tænkt på at tilslutte et panel via et t-stykke med en ventil på, således at jeg kan bestemme flowet igennem panelet.
Jeg læste et sted at det skulle være på ca 10 liter i minuttet ?
Jeg overvejede at tilslutte panelet via et t-stykke og køre retur fra panelet i en selvstændig slange for at reducere trykket ?? og bedre kunne bestemme flowet, da jeg ikke tror på at en gennemstrømning med min pumpe, ville kunne nå at få opvarmet vandet bare en smule ?
Min overflade på poolen er 10,5 kvm, så jeg er klar over at jeg min, skulle have 5,25 kvm, men jeg tænkte på at i og med solpanelet stod i mit drivhus, hvor der uden problemer er 30 grader selvom det er overskyet, så ville dette øge effektiviteten ?

Lad høre fra jer.
mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 10 aug 2008 : 14:04:16

Den er god nok i et drivhus
Du har fået noget galt fat i det.
Mest muligt vand skal opvarmes så hurtigt som muligt. Det handler altså ikke nødvendigvis at få det hurtigt igennenom. Vandet skal trods alt ikke hurtigere igennem end at det minimum er varmet 5 grader op. Ek.s vis handler det om, at såfremt vandet i solabsorberen bare er 5 grader varmere
end vandet i poolen, så skal disse 5 grader hentes ned med det samme.
Du skal sætte absorberen op i et by-pass system, så du kan kontrollere flowet og evt. lukke for det såfremt der nu bliver koldere i drivhuset end i poolen.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 11 aug 2008 : 12:39:50

Naaa, så havde jeg ikke fået helt galt fat i det.
Så vil det absolut ikke du med direkte flow fra pumpen uden en form for flow kontrol.
Det var på et site at jeg så deres beskrivelse som at bare man sendte alt sit vand igennem ville det blive varmt, det var dette jeg ikke rigtig forstpd skulle holde vand.
Men hvis jeg skal ud i en direkte flow kontrol som jeg vel så i og for sig er tvunget til hvis jeg skal have det 5 grader varmere før jeg sender det retur, så er vi ude i noget temmeligt dyrt.
Derfor ville jeg tvinge flowet ned på eks. 10 liter i minuttet målt på retursiden og køre med fast flow hver dag.
Altså aftage 10 liter af returvandet og sende dette igennem panelet konstant imellem 08-17.
Dette gør jeg pt. i en af de der plastpaneler, det giver 1 grad når der er sol, så det er ikke optimalt.
Derfor overvejede jeg at sætte et rigtigt panel op i drivhuset, men alstå meget simpelt ifht. styring for at holde prisen lavest muligt

Mvh Thomas
________________________________________

leifo: Posted - 12 aug 2008 : 00:54:10

Nu bevæger jeg mig ind i Bjarne-land men vover pelsen.
Da vandet ryger direkte i poolen efter solfangeren, kan jeg ikke se du behøver at bekymre dig om hvor meget vandet bliver varmet op - al varmen ender jo i poolen uanset antal liter/minut. 5 grader med 10 liter/minut burde svare til 1 grad med 50 liter/minut - forudsat at solfangeren kan klare det flow.
Ovenstående er under forudsætning af at pumpen altid kører som du har planer om. Normalt vil man forsøge at lade pumpen køre så lidt som muligt for at spare strøm - og stadig få så meget varme som muligt ud i pool'en - og her er det svært/umuligt at måle hvis vandet kun bliver 1 grad varmere.
En anden grund til at nedsætte flow'et er hensynet til solfangeren som du selv skriver. Her vil jeg mene at man både skal se på tryk og temperatur. Et højt tryk - specielt hver gang pumpen starter - giver et trykstød som sammen med en høj temperatur kan ødelægge solfangeren. Man skal altså heller ikke vente med at starte pumpen til solfangeren er 75 grader.
Havde der været tale om en traditionel ikke-pool solfanger, skulle varmen via en varmeveksler - og så gælder det om at have højere temperaturforskel aht. virkningsgraden.
________________________________________

bjarne: Posted - 12 aug 2008 : 08:02:27

Godt vovet leifo og ganske rigtigt.
Og kingglostrup - du skal altså "kun" ofre 3 stk. kuglehaner for at etablere et by-pass system. Det der med at nedsætte det generelle flow vil jo bare medføre, at du mangler kraft når du skal støvsuge og returskylle. Du vil få al for meget manuelt arbejde med den løsning og så vil det ende med at det ikke fungerer ordentligt.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 12 aug 2008 : 11:18:07

Ja okay, så forstår jeg det nok ikke helt alligevel.
Udfra de tegninger som jeg har set på siden her og andre steder laves systemerne sådan ( altså min opfattelse ) at man via en hane kan vælge at sende poolvandet direkte i poolen istedet for igennem solfangeren.
Her knækker min film så lidt fordi hvordan undgår man så at fangeren bliver for varm hvis pludselig sol giver sig til at skinne ?
Derfor var min tanke altid at cirkulere en del af vandet igennem fangeren for at tage varmen fra den.
Altså problemet her er når systemet er manuelt.
Hvordan virker det når man skal automatisere ? det må være vildt dyrt at få en elektrisk styret kugleventil ?
Kunne man eks. bruge en ut100 styring ? Sådan en bruger jeg pt. til at styre temp. når jeg laver øl, se her:

http://www.maltbazaren.dk/shop/thermostat-928p.html

Den kan stilles til at tænde for pumpen ved eks. 30-40-60 graders varme i solpanelet.
Altså ikke forskellen på poolvandet, men hvis vi forestiller os at poolvandet som standard her hos mig pt. er 21 grader så kunne man montere føleren på udgangen af solpanelet og stille temp. til 30 grader for tænding og slukke igen ved 25 grader, så får man kølet vandet med 5 grader.
Det må der vist testes på.
Jeg har et tilbud på hånden på et solpanel på 4 kvm til 2500 kr, er dette en ok pris ? det er et prof panel, som er renoveret.
Og vil virkningsgraden være bedre med at have det stående i drivhuset ?
Mvh Thomas
________________________________________

kingglostrup: Posted - 12 aug 2008 : 20:10:15

Hej igen !

Nok mest Bjarne til den her.
Det viser sig at det solpanel jeg kan købe til 2500 ikke er det jeg ville kalde et " ægte " solpanel, men produktet SUNSTAR.
Er du bekendt med dette ?
Jeg syntes at have læst et sted her at du fraråder at man køber poolvarmere i PVC ?
Sådan en har jeg selv købt dog ikke dette mærke, og umiddelbart er jeg ikke imponeret, dog virker det her som en langt bedre kvalitet.
Det forhandles af (navn slettet af polraadgiver )som virker som er rimeligt seriøst firma.
En anden ting som jeg har tænkt på er at det nok ville være meget nemmere for mig at få monteret en ekstra studs til udgang og indgang i poolen ved siden af de 2 eksisterende således at jeg kunne køre poolvarme selvstændigt med egen pumpe, for jeg kan godt se pointen i at man sparer på sin hovedpumpe.
Er det noget som jeg selv vil kunne lave i min nuværende pool ? ( det er en Intex ) og vil jeg kunne lave det i en kommende pool som jeg påtænker at købe, hvis det eks. blir en 0.4 liner ?
Er det bare at købe studser og skære huller og isætte studserne ? og med en stålpool så også huller i selve stålet ?

Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 12 aug 2008 : 21:15:10
  1. Det firma du omtaler er et seriøst, gammelt firma så det er godt nok.
  2. Jeg ved ikke hvad du mener med "poolvarmere i pvc").
  3. Det er en rigtig god idé med en separat ind og udgang til solvarmen. Du sparer mange penge i strøm - så "go for it man" .
________________________________________

kingglostrup: Posted - 13 aug 2008 : 01:12:21

Hej Bjarne !
Ok til det firma jeg skrev om
3. Var det svært at lave ekstra huller i min kommende stålpool ?
Omkring det med PVC referede jeg til et svar du havde givet en anden på et tidspunkt !
Citat:
quote:
Bjarne skrev "Dog er jeg særdeles meget betænkelig ved, at de skriver at selve absorberne er laver af pvc. Pvc er varmefølsomt fra ca. 60 g og kan deformmere.
Så undersøg hvad de reelt er lavet af - hvor tykke væggene er o.s.v
Hvis det ( hvad jeg kan mistænke ) er en slags tynde pvc "poser" så hold dig langt fra dem. da jeg havde detailfirma solgte jeg nogle af dem og måtte erstatte alle da de alle gik i stykker".

Iøvrigt kan jeg oplyse at jeg desværre har handlet en PVC varmer som er skod hos (navvn slettet af poolraadgiver)som ikke vil opfylde deres returret som de reklamerer med
Fair nok at jeg har spildt de min 1200 kr, plus de ca. 1500 kr ekstra
som fulgte skidtet, nu ved jeg da hvor jeg IKKE skal købe min kommende pool samt tilbehør.
Utrolig kortsigtet som forhandler at man vælger dette, og det viser jo blot det som du selv nævner med at vælge den rigtige forhandler, så derfor syntes jeg måske nok du burde slette ham fra dine links, så andre ikke får handlet hos ham ?
Mvh Thomas.
________________________________________

Mads M: Posted - 13 aug 2008 : 09:33:40

Hejsa
Det er ikke noget problem og lave ekstra huller i stålvægen, du skal bare have fat i en hulsav som kan save i stål. Efter at du har boret de ekstra huller skal du forsegle snit fladen med f.eks. hammerite metalmaling (grunder), dette vil beskytte snit fladen i mod rust.
Jeg har lige taget et billede fra et andet sted her på side som viser hvor hullerne skal være til solvarme.

051220099.jpg


Mht. dyser/ind og udløb til solvarme kan du bare montere indløbsdyser hvor man ikke montere kugleøjet. Jeg har f.eks. monteret sådan en under vandspejlet til vores støvsuger.
ps. hvad mener du med PVC varmer?
________________________________________

bjarne: Posted - 13 aug 2008 : 11:06:24

hej kingglostrup
Det er som Mads siger, så det er intet problem med extra dyser til solvarme.
Hvis det er de sorte tynde solfangerpaneler der nærmest ligner en stor sort plasticpose der er svejst kanaler i, så har du ret i den dårlige kvalitet. Det kender jeg af egen erfaring.
Lad mig lige få det på det rene om returneringen:
A. Var solfangeren ubrugt?
B. Havde du stadig originalpakningen?
C. Hvad var forklaringen på at de ikke ville tage den tilbage?
Indtil vi finder ud af om de er nogle "slyngler" sletter jeg firmahenvisningen.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 13 aug 2008 : 21:19:53

Hej igen !
Firmahenvisningen står der endnu kan jeg se ???
Ok, jeg vil kraftigt overveje at lave det på min kommende pool,men følger nok op med lidt spørgsmål til det.
Det var en El Nino solvarmeer jeg købte , det kan tjekkes her.
http://www.texsun.se/elnino.html
Det er en PVC solvarmer altså rent plastik, og specielt tilslutningen af slanger er skrøbelig og problematisk.

A. Solfangeren var selvfølgelig brugt ellers kunne jeg jo ikke finde ud af at det var noget lort.
B. jeg kan retunere den fuldstændig som var den ny, på nær at der har været vand i den.
Problemet med den er at det er en form for plug and play, and then you dont unplugq it.
C. De ville ikke tage "brugte" varer retur.

Prøv at læse deres betingelser for at retunere en vare, der står INTET om at varen ikke må tages i brug.
I deres forretningsbetingelser står der...

FORTRYDELSESRET
Du har altid 14 dages fortrydelsesret når du handler på www.xxxxxxxxx.dk/. Fortrydelsesretten løber fra den dag hvor du har modtaget din vare. Fortrydelsesretten gælder ikke bestillingsvarer.
Fortrydelsesretten kan kun udnyttes hvis varen tilbageleveres i væsentligt samme stand og mængde. Fortrydelsesretten bortfalder altså, hvis du bruger varen på en måde som helt åbenbart forringer varens salgsværdi væsentligt.
Når fortrydelsesretten udnyttes skal du selv betale portoen for at sende varen retur.
Varen kan mod forudgående aftale sendes til
adresse slettet af King Glostrup
Du kan også fortryde ved at nægte at modtage varen, eller aflevere den personligt på ovenstående adresse mod forudgående aftale
Når du fortryder dit køb tilbagebetales købesummen naturligvis til dig. Dette gøres ved en overførsel til din bank konto, når vi har fået varen retur og kontrolleret at den lever op til reglerne for fortrydelsen. Det er derfor vigtigt at vi får oplyst dit registreringsnummer og kontonummer.
Det er ikke et krav, men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer følger pakken - eksempelvis kopi af ordrebekræftelse, registreringsnummer og kontonummer for bankkonto hvortil refusion kan foregå, kopi af evt. forudgående korrespondance mv.
Bemærk – vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.


Det er altid en god idé at gemme den originale emballage, indtil du har fundet ud af, om du vil beholde det købte eller ej. Emballagen kan nemlig i nogle tilfælde betyde at varens salgsværdi forringes og dermed kan fortrydelsesretten ikke udnyttes.
________________________________________

bjarne: Posted - 14 aug 2008 : 10:09:12

Det er en "på kanten" sag.
A. den har været brugt og dermed kan firmaet ikke sælge den som ny så de har ret i dette
B. På den anden side har de selv skrevet:
"tilbageleveres i væsentligt samme stand"
og så har de jo selv åbnet op for en diskussion om hvilken stand varen må være i når den tilbageleveres.
Og så er vi ude i "justeri" som kun en retssag eller forbrugerrådet kan afgøre
Så sagen afhænger af hvoor beskadiget / brugt varen har været.
Kan man - bortset fra der har været vand i den - overhoved ikke se at den har været brugt ???
Kan man overhoved ikke prøve den af uden at det kan ses på den ene eller anden måde. En radio kan man jo f.eks.tænde og slukke uden det kan ses.

Personligt synes jeg firmaet tænker kortsigtet. de penge de mister i fremmtidigt salg til dig og dem du kender vil jo overstige prisen for solfangeren med flere 1000 %
________________________________________

kingglostrup: Posted - 14 aug 2008 : 11:05:44

Hej Bjarne !

Det er lige netop dette, at der IKKE står at varen ikke må være brugt.
Og desværre kan man ikke tage den i brug uden at det kan ses, der sidder sådan nogle koblinger som påsættes de 2 solpaneler, og ved montering af disse skal PVC'en gennemhulles og isættes strips til at holde de 2 koblinger, dette er også en fremtidig årsag til kommende problemer det er sikkert.
Når man samler skidtet skal man inden slutmontering lave en test af hensyn til trykket i poserne, og dette må ikke overstige 0.3 bar, det gør det med min pumpe så derfor måtte jeg droppe at bruge min nuværende pumpe.
Jeg har så forsøgt mig med min gamle Intexpumpe, og det går så lidt bedre, men selve produktet mener jeg er spild af penge ifht prisen.
Jeg kan på 7 timer varme 1200 liter vand op 1 grad, så jeg får altså tilført 12000 liter 0.1 grad om dagen
Det ville nok have været billigere at stikke en elkedel i den 7 timer om dagen med knappen låst
Som seriøs poolforhandler var det et produkt jeg ikke havde solgt , det er simpelthen for amatøragtig.
Jeg ved dog godt at det sikkert primært sælges til os med fritstående pools, men trods at man har sådan en, kan man jo godt handle andre varer som er kvalitet.
Jeg vil ikke prøve at påstå at jeg havde forventet noget fantastisk, men nedtop hans forretningsbetingelser med mulighed for at levere produktet tilbage gjorde at jeg turde købe det.
Pt. føler jeg at jeg har spildt 1200 kr, plus de andre 700 kr jeg har brugt til slange, og overvejer om indkøb af 100 meter rillet sort slange til 1200 kr ville gøre sig bedre ????
Er der nogen som helst måde hvorpå jeg kan udregne hvad jeg ville få ud af dette ???
Eller er der nogen som tør vove pelsen på om 100 meter sort rille rør vil give bedre effekt end. eks en sådan PVC poolfanger.
Jeg tænker også lidt på om et mindre rør altså i diameteren er bedre end et større eftersom der så er kortere fra varmeflade til varmefalde og dermed måske bedre og hurtigere opvarmning ? selvklart en midre mængde.
Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 14 aug 2008 : 12:46:50

Hvis det er rigtige sorte ribberør svarer ca. 20 m af disse til 1 m2 af de almindelige sorte solpaneler der er 3 m lange og 1.3 bredde ( ikke det du har købt som jeg ikke kender effekt af )
om større eller mindre diameter er godt, handler om hvordan du får den største m2 overflade og umiddelbart vil jeg derudfra tro, at flere mindre diameter er bedre end færre større.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 14 aug 2008 : 15:07:57

Hej igen Bjarne !
Det er desværre ikke pt. riller rør jeg kigger på det koster nemlig omkring 13 kr pr. meter, hvorimod jeg har fundet PEM rør hos en vvs grossist til 4,75 kr meter, dog er dette ikke ribbet ?
Jeg antager at det selvklart er en del bedre da det øger overfladen ?
Jeg regnede mig frem til at hvis jeg bruger 20 mm rør istedet for den billigere 25 mm rør, så er min overflade ifht. vandmængde 50 % større.
Der vil være ca. 20 liter indhold, så med 7 timers drift forudsat at det tager 6 min. at opvarme de 20 liter vand 5 grader, så tilfører jeg 1400 liter vand i døgnet som er 5 grader højere, eller forøger ca. poolens temp. max 1 grad. nok nærmere 0.5
Er dette overhovedet værd at gå efter ? eller skal jeg blot smække 100 meter mere på ?
Så kommer vi op på 200 meter slange, gad vidst om den pumpe overhovedet kan klare dette ?, jeg havde tænkt på at dele det op i felter for at få kortere stræk, eks. 50 meter pr ring også koble dem parrelelt sammen.
De der kubler som du har talt om herinde som er lidt dyrere, hvad ville de kunne forøge poolens temp med ?
Mvh Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 14 aug 2008 : 15:17:36

He he, PEM rør er de UV stablie?

Nå men det var nu ikke det jeg ville bore i, kom bare til og tænke på et billede jeg fandt engang af en solfanger lavet med PEM rør.

051220098.jpg


Man skal bare tænke over om det kan betale sig og lave det selv, hvis man vil spare penge. Men nogle gange er det jo også bare for sjov og så er sagen jo en anden, men her er det billede som jeg lå inde med:
Som det ses er det flere spoler som er koblet parallelt sammen, det jeg stiller spørgsmål ved er UV stabiliteten og effekten pr. M2.
________________________________________

bjarne: Posted - 14 aug 2008 : 16:35:04

Jeg ved ikke om PEM rør er uv stabile - det er der andre der må vide.
Pem rør er jo glatte i modsætning til ribberør og overfladen er derfor mindre. Jeg ved at der går ca. 20m ribberør til det der svarer til 1 m2 af de alm. solfangere. hvor mange m der går af PEM rør ved jeg ikke.
Andre der har forslag ?
________________________________________

bjarne: Posted - 14 aug 2008 : 16:37:21

Idéen er iøvrig fin. Du kan under inspiration - pool og solvarme finde billeder af en købesolfanger der bruger det samme princip - stort set.
________________________________________

Mads M: Posted - 15 aug 2008 : 11:33:23

Lige en opdatering, jeg har snakket med en der ved lidt om PEM rør. Der findes 2 slags en sort og en blå, den ene af dem skulle være UV stabil men hvilken en vides ikke.
B
Sidste redigering: 05 Dec 2009 19:18 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.184 sekunder