Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: X flow systemer

X flow systemer 26 Jan 2009 19:07 #197

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 23 jul 2008 : 09:36:52

Hej,

Er der nogen der kender til denne type paneler.

Jeg kan få et startsæt til 15m2 vandoverflade til en overkommelig pris og kan forholdsvis billigt købe ekstra paneler til at bygge på.

Min pool har en overflade på 32m2 og startsættet er som standard designet til 15m2.

Jeg er derfor klar over at det ikke er nok med dette sæt alene, men mine matematiske beregninger har overbevist mig om at standard sættet vil kunne hæve min temperatur til omkring 3-4 grader.

En udbygning på 2 stk ekstra paneler vil give mig yderligere 2-3 grader.

Alt i alt skulle det være muligt at varme vandet 5-7 grader op.

Men, er dette sæt godt nok og har jeg ret i at standard sættet vil give mig 3-4 grader som det er?

bjarne



526 Posts
Posted - 23 jul 2008 : 12:39:37

kender ikke navnet. send et billed af dem. hvor mange m2 er et panel på og hvor mange paneler er der i et "sæt" til 15m2 overflade. send evt. en mail til mig med hvor du køber dem så skal jeg tjekke for diig


bjarne



526 Posts
Posted - 24 jul 2008 : 11:48:25

Hej igen. har set på dit system. der er intet nyt overhoved i dette system i forhold til de solsystemer der iøvrigt er på markedet. "Poolvandet flyder direkte gennem solabsorberne og bliver opvarmet direkte. Det styres via en såkaldt differensmåler, der tænder pumpen hver gang der er varmere i solabsorberne end i selve poolen - og slukker selvfølgelig når det er omvendt.
Beregningerne for ALLE sådanne systemer er, at du skal have mindst 3/4 m2 solabsorber af din basssinoverflade for at få det til at virke ordentligt. Da det meste af et sådant system er det samme uanset hvor mange solabsorbere du kopler på det, vil det aldrig kunne betale sig at nøjes med mindre end dette.
På det danske marked vil du kunne få et sådant komplet system med rør og stying etc etc incl. 21 m2 solabsorber = 32 m2 basssinoverflade for mellem 15 og 20.000 alt efter hvor du ender.
Hvis dit system kan matche dette prismæssigt er det i orden.
Dog er jeg særdeles meget betænkelig ved, at de skriver at selve absorberne er laver af pvc. Pvc er varmefølsomt fra ca. 60 g og kan deformmere.
Så undersøg hvad de reelt er lavet af - hvor tykke væggene er o.s.v
Hvis det ( hvad jeg kan mistænke ) er en slags tynde pvc "poser" så hold dig langt fra dem. da jeg havde detailfirma solgte jeg nogle af dem og måtte erstatte alle da de alle gik i stykker
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder