Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Billig solfanger der kan give lidt eftersøges

Billig solfanger der kan give lidt eftersøges 26 Jan 2009 19:19 #201

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 28 maj 2007 : 11:48:01

Nogen der kender til noget billigt form for solvarme som kan hæve temperaturen bare lidt i et bassin på 55000L det er indendørs i en uopvarmet svømmehal, hallen har fladt tag, så der er ca. 120m3 mod syd at lægge solvarmen på.

Der har været noget hjemmelavet noget med sorte radiatore og ekspansions beholder, varmeveksler og cirkulationspumpe før, det er nu fjernet da det var sprunget i frostvej.

Jeg forestiller mig noget med noget flexslanger, cirk.pumpe, vekselvarmer og eksp. beholder og så fyldt med kølervæske, nogen der har erfaring med noget i den stil?

Dem jeg har set koster jo en bondegård, men måske det ikke er så slemt, men igen kan man ikke se hvor stort et bassin de er beregnet til der snakkes noget om gennemløb i timen og hvad ved jeg, det kan jeg ikke bruge til noget, jeg vil kort og kontant vide nøjagtigt hvor mange moduler der skal til at opvarme et bassin på 55000L.

Yxos



107 Posts
Posted - 01 jun 2007 : 09:10:41

Min pool er samme størrelse som din, litermæssigt og jeg bruger soladur-elementer i hård plast, lagt op på mit tag som har 25 graders hældning mod syd, men jeg har også set dem brugt på fladt tag.

Jeg var i vandet i går (31 maj) i 25 grader varmt vand, så de virker!!

Se mere på min hjemmeside på geismar.dk/projekter/pool/solvarme/solvarme.htm

Ole


dosser



6 Posts
Posted - 05 jun 2007 : 09:51:28

Ok, jeg var også i, men "kun" i 19gr. jeg kan se du har mange elementer, hvor mange liter er produktet beregnet til, jeg mener, selvfølgelig kan man smække 20 elementer op, men nu skal det jo ikke lave vand til kaffen og når det har nået en temp. på 19gr. uden solvarme kommer det nok også lidt højere op de nærmeste uger, men vil da gerne have det en 3-5 gr. højere og så er det jeg mangler oplysninger på div. hjemmesider som forhandler solvarme, der fortæller hvor mange elementer man skal regne med til et bassin i min størrelse (profferne ved jo godt ca. hvor store pumper der er og hvor mange liter gennemløbet er på, men de regner nok med at vi allesammen sætter en konsulent på )


bjarne



526 Posts
Posted - 05 jun 2007 : 18:58:54

det er nu rimeligt simpelt. Såfremt du vilo hæve din temperatur 6-8 g i højsæsonen - og dermed bade en md. før og en md. efter - så skal du have et absorberareal på 3/4 AF BASSINOVERFLADEN.

Hvis du kontakter NSC eller *****pool så rådgiver de dig gerne videre uden konsulenthonorar


DrDante



2 Posts
Posted - 17 jun 2007 : 17:41:17

Check www.varmtvandfrasolen.dk/

vh Dirk


claus



1 Posts
Posted - 29 jul 2007 : 12:45:51

Hej, Ernst Drastrup pensioneret smed giver gratis råd og vejledning,
vedr. solvarme.
claus-solvarmediagrammer.blogspot.com/se...8%3A00&max-results=9

Email Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
tlf 98 56 12 35
mvh. Claus.


RichardSchrøder



2 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 10:52:30

Jeg har lavet en STOR solfanger (20 m2) ud af sorte PP ribberør. Det er en 12 sporet spiral, som sammenlagt er 1.000 meter. !

Jeg har købt materialerne hos www.aidt.dk, som nu hedder solarventi, men mon ikke de stadig sælger de der ribberør, samt fordeler studser til 12 spor ?

Min solfanger på 20 m2, kostede mindre end 5.000 kr at bygge, i 2001.

Man skal bare huske, at tømme den for vand om vinteren,,, da det jo er poolvand der ryger igennem,, og det ellers frostspringer.

HVIS nogen ved, hvordan man limer/svejser Polyethylen kanalplader sammen med PEL rør, så kunne man nemt lave nogle billige solfangere af kanalplader (200 kr/m2) . Det er jo sådan de rigtige poolfangere er lavet (dem har jeg også 5 af, dog ikke hjemmelavede).

min pool holder 25 grader hele sommeren, ofte er den 28... og i spidsperioder 31.







bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:15:32

glem det. aidt er holdt op med at producere disse ting. de kunne ikke konkurrere på det. Aidt laver nu "kun" solarventi til sommerhuse

det billigste produkt du kan finde på markedet idag er de sorte polypropylen plader. der findes intet der er så billigt i forhold til effekt. hvor du kan købe det billigst må du selv finde ud af
som en tommelfingerregel vil du kunne få et sådant anlæ incl. moms til mellem 18 og 25.ooo kr. alt efetr m2 solabsorber. du skal bruge 3/4 af din bassinoverflade


Yxos



107 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:25:20

Der er jeg altså enig med Bjarne... Altså med at de er effektive. I denne regnsommer har min pool "kun" været oppe på 32 grader, men i de forrige år har jeg været oppe op 39.
Ikke det, at det er behageligt, det er jo spabadtemperatur, men den KAN !

Yxos


Gammelnok



20 Posts
Posted - 21 sep 2007 : 12:12:54

Du kan osse købe en rulle pel rør i et byggemarked, læg det ud i solen, gerne på et fladt garagetag, og lav et by pass system til din pool, det er det billigste solvarme man kan få.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder