Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Solvarme installation

Solvarme installation 02 maj 2013 20:34 #3746

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej Igen
så fik jeg sat vand på det udbyggede system...
Hvis min by-pass er helt lukket så alt vandet løber gennem panelerne, synes jeg ikke rigtig der er noget knald på min indblæsningsdyse. ihvertfald ikke i samme stil som hvis der køres recirkulering.....
må se om det er nok hastighed på vandet ved dysen.... vandet bliver godt nok cirkuleret i poolen, så det "kører" rundt og det lidt skiidt som ligger på bunden, bliver flyttet lidt, men ikke i turbulent stil som ved recirkulering....
Skal alt vandet løbe gennem panelerne?
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 20:47 #3747

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
nix. det er kun den delstrøm der skal op gennem panelerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 21:02 #3748

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej igen igen
Delstrøm? man har jo ikke en kinamnds chance for at se/måle hvor meget der løber op igennem panelerne og hvor meget der løber retur via by-pass ventilen hvis man lænder den lidt...
hvor meget delstrøm ca skal der igennem panelerne i forhold til det fulde flow som er muligt når man kører normal recirkulering? 20% ?
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 23:29 #3749

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej Kewin

Du behøver ikke have et kraftigt flow gennem dine solfangere - blot nok til at kunne flytte det varme vand til poolen og fylde nyt koldt vand på solfangeren. Jo højere flow jo hurtigere køles den af men den varmemængde du får ned i poolen bør være den samme næsten uanset dit flow B) Er flowet tilstrækkeligt lavt kan solen måske nå at varme vandet nok op til at pumpen kan køre kontinuert i kraftigt solskin.

Jeg stiller min bypass ventil midtvejs dvs. ca. 45 grader. Prøv at se på din trykmåler på filteret hvordan trykket ser ud med bypass helt åben og luk den så stille og roligt lidt til. Mit tryk ligger omkring 0,8 bar ved normal filterdrift og det stiger så til omkring 0,9-1,0 når noget at vandet løber gennem solfanger.

Mht. pumpen har jeg også lavet forskellige tiltag omkring stop, f.eks. mens ventilen drejer, i tilfælde af lækage/vand på gulvet samt manglende eller for højt pumpetryk. Jeg har også lavet nogle begrænsninger omkring hvornår man kan starte den efter stop for at forhindre at nogen kan stoppe/starte/stoppe osv. Sidstnævnte dog næppe et problem i praksis :cheer:
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 06 maj 2013 13:20 #3750

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej Igen
Har nu i sidste uge idriftsat anlægget....
Allerede første dag hævede temperaturen i poolen sig fra 12 til 16 grader :woohoo: på 7 timer :)
er spændt på hvordan det går når solen rigtig kommer :laugh:
Lige et tillægsspørgsmål:
Er jeres paneler heller ikke "varme" at røre ved overfladen på? Jeg har ca. en konstant temperaturdifferens på mellem 2 og 3 grader når pumpen kører, og panelet er ikke "varmt" i den forstand!
Det kører on ved differens på 5gr og stopper ved differens på 1gr og så en forsinkelse på yderligere 5 minutter inden start ved opnåelse af de 5gr....
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 06 maj 2013 13:24 #3751

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Næ, panelerne bliver ikke varme som sådan.
Det anbefales vist at man har en "on-differens" på 8 grader og en "off" på 4.
Jeg kører nu med 6 som On...

Og ja, solpaneler monteret optimalt giver varmt badevand. Min rekord med panelerne er så vidt jeg husker omkring 39 grader - efter 14 dage uden badning og med poolcover på, javel - men alligevel. Det viser, at det ER effektivt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 08 maj 2013 09:34 #3753

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
lad os høre om det giver noget at isolere pladerne bag på.
Har også tænkt det samme.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder