Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Solvarme installation

Solvarme installation 29 Apr 2013 11:13 #3727

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej
Har en 28000 ltr rund Ø5,5 mtr fritstående stålpool med liner som blev sat op sidste år. poolen står ovenpå 50mm flamingoplader...
I år er der bygget 3 stk solpaneler på ialt 11m2 på systemet...og i den forbindelse har jeg faktisk 3 spørgsmål...

Se vedhæftede skitse for oversigt:

tegning 1:
sådan har systemet set ud i et år nu, da jeg vidste jeg nok ville bygge solpaneler på på et tidspunkt....

Tegning 2:
Sådan har jeg tiltænkt at montere de ekstra ting for at kunne bestemme om vandet skal igennem panelerne eller re-cirkulere som før...
Spørgsmål 1:
er dette korrekt tilsluttet (mener jeg det er ;) ) 3-vejsventilen er L-boret og åbner 100% enten den ene eller den anden vej ud, samtidig med den lukker 100% modsatte vej....
Styring er hjemmelavet PLC styring med en lille SIEMENS LOGO PLC....Her kan jeg lave alle mulige sjove ting, men starter meget "Basic"....

Tegning 3:
Sådan vil jeg forbinde de 3 solpaneler....er dette korrekt ? De sidder sydvendt med en 45gr hældning....

og så til sidst spørgsmål 3:
Er 3 paneler mon nok? svarer til ca. 50% af vandspejlets areal....

Hvad siger I ?

B)
/Kewin
Bilag:
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 12:15 #3728

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa B)

1. Jeg vil sætte kontraventilen på den anden side af panelerne
2. Vil også ændre din delta on til 5 grader
3. Når du vil have PLC på så indsæt en 3 temp sensor på out af solfangeren, dvs. en der sidder i vand strømmen. Sluk pumpen når delta forskellen over solfangeren er 0.8 grader.

Desuden skal du nok overveje at når du skifter imellem solfanger ON og OFF states og have en delay inde, dvs. at du i f.eks. 15 minutter ikke laver tildstandsskift. På den måde sikre du at evt. koldt stille stående vand fra rørene ikke forstyrer din styrings algoritme.

Jeg har selv en lang rør strækning fra pool til solfanger, så jeg skal ikke reagearer på målinger de første 15min efter pumpen er startet.

På det ved hæftede billede er der en log file fra en sol rig dag i nordjylland, graferne viser startende med den øverste:

1. Temperatur inde i solfanger
2. Temperatur ud af solfanger
3. Poolens temperatur
4. Går fra 15 til 20 når pumpen er tændt
5. Viser ventil tilstanden, dvs. perioder hvor den flytter sig er også med i loggen
6. Forskellen på ind og ud på solfangeren

Det lille bløb klokken ca. 13.30 er mig der lige justerede på en hane for og se effekten i loggen.

Læg for øvrigt mærke til den øverste graf, her ses en høj temperatur i starten men efter et stykke tid laver den faktisk et under shoot, det er her man skal passe på i ens algoritme at man ikke måler dette undershoot og herved slukker pumpen igen.



foto2.JPG
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 12:36 #3729

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Jeg vil klart mene at du skal have mere solfangerareal. Ved godt man siger 3/4 af overfladen af poolen men jeg vil anbefale 100%.

Nu kender jeg ikke dine paneler eller ved hvor du bor, men du kunne jo kigge her på denne post hvor jeg er ved at købe nogle ekstra paneler, og netop mangler en til at aftage nogle stykker.
http://swimmingpool-raadgiveren.dk/kunena/231-solvarme-absorbere-og-systemer/3450-hvem-kan-bruge-4-ekstra-solpaneler-soladur-type#3726

Der er et par stykker der har skrevet men intet er afgjort endnu. Så sig til i fart hvis det kunne have interesse.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 12:42 #3730

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej igen
Så du vil flytte kontraventilen hen lige umiddelbart efter 3-vejs ventilen, i stedet for efter solpanelet ?
Hvorfor?
Jeg har en rørføring på maks 8 meter 50mm rør....
Skal solpanelerne have det fulde flow/tryk fra pumpen når 3-vejs ventilen ståe i denne stilling, eller skal man justere mængden af vand igennem panelet ved at åbne den lukkede by-pass ventil lidt?
Lige pt har jeg kun 2 analoge indgange på min PLC (SIEMENS LOGO), så jeg bi-beholder nok en føler før-efter panelerne...
Mine følere sidder i vandflowet i følerlomme....
Men derfor kan jeg jo godt lave en tidsforsinkelse af hvornår den skal komme med output af de indkomne temperaturer
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 17:38 #3731

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...showall=&limitstart=

:laugh: :cheer: ;) :P

så let er det når man bare søger på sol i "søg i artikler / vejledninger i Poolraadgiveren - er aer alt om hvordan og hvorfor

og det er rigtigt 3/4 er tommelfingerreglen , men 100% er selvfølgelig bedre - afhænger meget af solindfald - skygge etc etc etc
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 19:53 #3733

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yep det meste er der :)

Men der står så ikke lige hvorfor kontra ventilen skal sidde inden selve solfangeren, jeg er selv blevet i tvivl om hvorfor men der vil altid være en trykforskel (lille) over en kontraventil.

1. Hvis den sidder efter solfangerne vil der være højere tryk over selve panelerne
2. Vandet vil ved stilstand hvis pumpen ikke kører have lettere ved at udvide sig frem og tilbage hvis kontraventilen sidder før.
3. Jeg ved jeg kender den rigtige forklaring, men kan bare ikke komme på den :(

Kunne vende spørgsmålet hvorfor vil du placere den efter fangeren ? :cheer:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 20:32 #3735

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er for at panelerne ikke skal tømme sig selv når pumpen stopper. hvis der er den mindste utæthed i systemet og kontraventil sad efter paneler vil vandet løbe baglæns ud da tilgangen til panelerne ligger lavest. fragangen ligger øverst og derfor vil panlerne ikke kunne tømme sig :)

og trykforskellen har ingen reel indflydelse

og nu går jeg altså hjem
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 29 Apr 2013 21:57 #3736

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps det var det, nogle gange er det så simpelt at man ikke kan se skoven for bare træer :unsure:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 30 Apr 2013 21:08 #3738

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej Kewin

Jeg har som du også lavet en styring baseret på en PLC - og det har fungeret glimrende i en del år efterhånden.
Der er dog ingen tvivl om at mit væsentligste motiv var noget med legetøj og PLC - den løsning Bjarne o.a. beskriver løser opgaven til en noget lavere pris..

Med hensyn til selve programmet og måling af temperatur har jeg i hovedtræk sat det op på flg. måde:

Om morgenen kører pumpen 5 minutter for at kunne måle vand-temperaturen. Denne måling gemmes så i PLC'en som aktuel pool temperatur. Hvis pumpen I løbet af dagen startes opdateres temperaturen - men først når pumpen har kørt mere end 5 minutter.
Hvis temperaturen i solfangeren bliver over 7 grader varmere end den gemte pool temperatur startes pumpen. Herefter kører pumpen i 2 minutter hvorefter den kører indtil forskellen er under 2 grader. Herefter følger en tvungen pause på mindst 5 minutter for at sikre at pumpen ikke står og starter/stopper hele tiden.

Der har tidlige været en tråd (i det gl. forun) som kan være interessant hvis du ikke allerede har set den:

swimmingpool-raadgiveren.dk/kunena/1-gen...ng-af-emnet-fra-2008

Jeg har også skrevet lidt mere om hvordan det hele er skruet sammen på min hjemmeside.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 08:40 #3743

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej Leif
Ja jeg havde noget lignende i tankerne....
Har limet lidt igår eftermiddags. Se vedhæftede. Manglede lige de sidste fittings til returløbet :sick:
Min 3-vejs ventil har potentialefrie kontaktsæt som jeg vil bruge til input i plc omkring dens stilling, sådan at pumpen ikke kører imens den skifter retning, da den i midterstilling lukker helt for fremløbet....
Hvadn siger i mht mit solpanel? har lavet et "stativ", men er dog efterfølgende kommet i tvivl om jeg skal have nogle krydsfinerplader med tagpap eller lignende bagved hele panelfladen, da vind nok køler dem for meget?
Tænker en sort vindtæt overflade bag panelerne er at foretrække? :unsure:
Har i det fulde flow fra jeres pumpe til at køre igennem panelerne når det skal, eller stiller i flowet på en evt by-pass ventil?
/Kewin
Kewin
Sidste redigering: 02 maj 2013 08:43 af Kewinlund.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 10:08 #3744

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Sjovt nok at du også er kommet på den tanke, har tit tænkt på at man burde lime en 10mm flamingo plade bag på sådan en type panel :)

Ved ikke om det betyder noget, men en undersiden er jo i skygge og hvis der så lufter lidt kan der faktisk være en del afkøling.

Din tanke med flytning af ventil og motor stop er 100% gennemtænkt, du skal huske at hvis pumpen ikke kører tvungen on behøver du blot at stoppe pumpen når solen forsvinder :)

Er dine dyklommer hjemme lavet ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme installation 02 maj 2013 11:22 #3745

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hejsa
Ja det var tanken den skulle stå i samme stilling og så kun starte/stoppe pumpen efter temperatur forskellen....
Men starter jeg pumpem manuelt for evt støvsugning, skal den køre i position recirkulering først ;) Hvis altså ikke jeg bare lukker mine 2 frem/returventiler og så åbner min by-pass :P
Ja følerlommerne er "hjemmelavet" En simpel drejet 50mm PVC prop med gennemgående M18 gevind i......Indendi denne sidder så en syrefast lomme som kan skrues i og pakkes med gevindtape. denne er lavet så den passer til de Ø5mm pt100 følere jeg lige havde "på lager" :silly: denne stikker så ca 5 mm ned i rør lysningen indvendigt!
Tro nu jeg laver nogle plader bagved mine paneler med tagpap på.....
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder