Hejsa
1. Jeg vil sætte kontraventilen på den anden side af panelerne
2. Vil også ændre din delta on til 5 grader
3. Når du vil have PLC på så indsæt en 3 temp sensor på out af solfangeren, dvs. en der sidder i vand strømmen. Sluk pumpen når delta forskellen over solfangeren er 0.8 grader.
Desuden skal du nok overveje at når du skifter imellem solfanger ON og OFF states og have en delay inde, dvs. at du i f.eks. 15 minutter ikke laver tildstandsskift. På den måde sikre du at evt. koldt stille stående vand fra rørene ikke forstyrer din styrings algoritme.
Jeg har selv en lang rør strækning fra pool til solfanger, så jeg skal ikke reagearer på målinger de første 15min efter pumpen er startet.
På det ved hæftede billede er der en log file fra en sol rig dag i nordjylland, graferne viser startende med den øverste:
1. Temperatur inde i solfanger
2. Temperatur ud af solfanger
3. Poolens temperatur
4. Går fra 15 til 20 når pumpen er tændt
5. Viser ventil tilstanden, dvs. perioder hvor den flytter sig er også med i loggen
6. Forskellen på ind og ud på solfangeren
Det lille bløb klokken ca. 13.30 er mig der lige justerede på en hane for og se effekten i loggen.
Læg for øvrigt mærke til den øverste graf, her ses en høj temperatur i starten men efter et stykke tid laver den faktisk et under shoot, det er her man skal passe på i ens algoritme at man ikke måler dette undershoot og herved slukker pumpen igen.