Jeg er kommet billigt til nogle ekstra paneler af solardurtypen (3x1,20m). Jeg kan komme op på 15-16 stykker.
Jeg vil gerne prøve at koble dem i nogle grupper, da producenten anbefaler max 5 per gruppe. Udfordringen er at sørge for at flowet bliver det samme i de tre grupper. Jeg har i forvejen en mistanke om at vandet ikke bliver jævnt fordelt efter jeg gik fra 6 til 11 paneler.
Nogle af panelerne bliver nok installeret på fladt tag mens de andre har en lille hældning. De er vist nok også fra to forskellige producenter selv om man ikke kan se det på dem - det kan måske også betyde noget for flowet.
Jeg tænkte på om man kan montere et T-stykke med en kuglehane+manometer ved hver gruppe af panelerne? Jeg kunne godt tænke mig at dele dem op i 3 klumper. 3x5, eller 2x5 plus 1x4 afhængig af hvor mange jeg smider derop. Eller er der noget andet end manometer, som kan fungere bedre?
Så burde man vel kunne indstille sådan at der er ca samme flow i de tre grupper? Det kunne jo være rart at vide om vandet kommer rigtigt rundt, og når der er så mange ved jeg heller ikke om der vil løbe mere vand i gennem den første gruppe på slangen end dem der ligger sidst? Vandet søger vel den korteste vej...
Input modtages gerne