Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: aflæsning/justering af flow i grupper af paneler

aflæsning/justering af flow i grupper af paneler 04 Apr 2014 15:44 #4253

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Jeg er kommet billigt til nogle ekstra paneler af solardurtypen (3x1,20m). Jeg kan komme op på 15-16 stykker.

Jeg vil gerne prøve at koble dem i nogle grupper, da producenten anbefaler max 5 per gruppe. Udfordringen er at sørge for at flowet bliver det samme i de tre grupper. Jeg har i forvejen en mistanke om at vandet ikke bliver jævnt fordelt efter jeg gik fra 6 til 11 paneler.

Nogle af panelerne bliver nok installeret på fladt tag mens de andre har en lille hældning. De er vist nok også fra to forskellige producenter selv om man ikke kan se det på dem - det kan måske også betyde noget for flowet.

Jeg tænkte på om man kan montere et T-stykke med en kuglehane+manometer ved hver gruppe af panelerne? Jeg kunne godt tænke mig at dele dem op i 3 klumper. 3x5, eller 2x5 plus 1x4 afhængig af hvor mange jeg smider derop. Eller er der noget andet end manometer, som kan fungere bedre?

Så burde man vel kunne indstille sådan at der er ca samme flow i de tre grupper? Det kunne jo være rart at vide om vandet kommer rigtigt rundt, og når der er så mange ved jeg heller ikke om der vil løbe mere vand i gennem den første gruppe på slangen end dem der ligger sidst? Vandet søger vel den korteste vej...

Input modtages gerne :)
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

aflæsning/justering af flow i grupper af paneler 04 Apr 2014 16:02 #4254

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
gå ind i artikler og vejledninger og søg undder hvordan installeres de forskellige ting - der finder du det
poolraadgiveren.dk/artikler-vejledninger...showall=&limitstart=
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

aflæsning/justering af flow i grupper af paneler 04 Apr 2014 17:20 #4255

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Jeg har kigget i vejledningerne og kan godt bruge det med delstrømsregulatoren, men jeg tænker jo på at have en regulator for hver gruppe af paneler, og har brug for en eller anden måde at aflæse flowet/trykket på, hvis jeg skal indstille det, så det er ligeligt fordelt på alle tre eller fire grupper.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

aflæsning/justering af flow i grupper af paneler 04 Apr 2014 19:30 #4257

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
1. sørg for at vandtilgangen er ens til hver gruppe. Vand vil altid løbe den letteste vej, så det skal være lige let eller svært til hver gruppe
2. sæt en kuglehane på som regulator ved hver gruppe
3. sæt et transperent stykke pvc rør ind efter hver udgang på hver hver gruppe, så kan du se om der er flow igennem alle grupper
4. alternativt sæt et manometer in i hver gruppe - så kan du se om trykket er ens i hver gruppe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder