Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rør på uisoleret loft til opvarming af pool

Rør på uisoleret loft til opvarming af pool 22 Mar 2017 21:07 #7295

  • ChillPill
  • ChillPill's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej Forum!

Først tak for gode indlæg - jeg har lavet min egen solvarmer med to termoplader efter opskrift herindefra. Den virker super, den er bare for lille i forhold til poolen og fylder for meget i haven, specielt hvis jeg skal op på 4 eller 6 plader. Hvis jeg lægger dem på den sydvendte udestue så kommer der ikke lys ind i stuen, så det er heller ikke ideelt.

Så.. jeg hørte af en ven at hans ven havde lavet en løsning med 100-200 meter plastikrør på sit loft og en lille pumpe på. Det skulle virke fint. Det tiltaler mig at det er ude af syne.

Mit loft bliver hurtigt knaldvarmt når der står lidt sol på. Der er tynde tagplader af metal med sort snask på - det hedder sikkert noget på fagsproget :silly:

Jeg er klar over at røret skal kunne tåle klor og man skal måske også undgå samlinger for ikke at få vandskade i hele huset.. men er der andet at tænke på? Er der nogen herinde der har erfaringer med noget lignende?

-CP
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rør på uisoleret loft til opvarming af pool 22 Mar 2017 22:00 #7296

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Jeg ville godt nok være lidt nervøs ved at have så meget vand flydende på loftet i tilfælde af uheld! Så skal det da i hvert fald være en enkelt slange uden samlinger som du skriver.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rør på uisoleret loft til opvarming af pool 22 Mar 2017 22:14 #7297

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Når der bliver varmt på loftet er det nok taget der bliver varmt og det varmer så luften op.

Når du lægger rør på loftet er det varmen fra luften der skal overføres til røret og dermed vandet og det er nok ikke specielt effektivt.

De ville nok være bedre hvis du kan få røret på oversiden af taget - men det har du nok allerede overvejet :)
Så er det solens stråler der varmer direkte.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rør på uisoleret loft til opvarming af pool 25 Mar 2017 22:45 #7299

  • ChillPill
  • ChillPill's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej Leif og Lyngtoft, tak for jeres svar.

Ja, jeg tænker nok mest over det med faren for vandskade.

Jeg håber på at varmeeffekten ved at have en slange på loftet vil være højere end med mine solfangere. Vandet bevæger sig reelt kun 3 meter igennem termopladerne, men det ville være op mod 100 meter i et rør, hvor det kan modtage varme hele vejen. Loftet vil blive kølet ned, men vel ikke lige så meget som termopladerne - de bliver helt kolde efter et par minutter. Men jeg gætter bare, jeg er googledidakt i termodynamik ;)

Jeg kunne godt lægge slangen på hustaget, men tagfladerne er øst/vest, udestuen er syd..

-CP
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rør på uisoleret loft til opvarming af pool 26 Mar 2017 10:59 #7300

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Har selv tænkt på noget lignende. Har et fladt carport/skur tag som kunne have nogle rør kørende frem og tilbage. men der er gået lidt kold på teknikken i det, motorventil, tab af varme /tryk over lang strækning osv.

Så sig endelig til hvis/når du kommer videre :-)
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder