Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Små poolfra 1-5 m3

EMNE: 6000 liter Inter pool fra tonsurs

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 18:48 #4617

  • Koden
  • Koden's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej.

Har købt denne pool ogvar måske lidt naiv og tro at der bare skulle vand i :-)

Der er ikke meget hjælp at hente fra butikken.

Jeg kan godt forstå at man ikke bare kan fylde 6000 liter vand i og så bare benytte pool.
Men hvor tit ville man skulle skifte vandet hvis man gjorde?

Men hvad skal man have i af kemikalier til at starte med og hvad skal man løbende bruge til denne type pool?

Den har jo den der standard Inter pumpe med som jeg har hørt ikke er fantastisk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 19:14 #4618

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Den lette løsning er at købe nogle multitabs ca 200 gram , som indeholder klor, flokking middel, og ph-. Der til anskaffer du dig en spand ph- , som du bruger når der har været rigtig gang i poolen, desuden køber du en spand hth klor, til chock kloring. Alle disse remedier er selvfølgelig nytteløse uden et sæt, til at måle klor og ph niveau.

Dette er selvfølgelig kun min erfaring, det virkede i et par år for mig da jeg havde et 10000 Liters bassin. Jeg skiftede dog hurtigt pumpen ud med en lille sandfilter pumpe (basis 3), da jeg var træt af at skifter papfilter.

Med dette setup kunne jeg bruge det samme vand en hel sommer.


Chock Klor

Multi tabs

Ph-

Testsæt
Hellere minipool
end...
Sidste redigering: 02 jul 2014 19:16 af Bino.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 20:03 #4623

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
NB husk at multitabs ikke dur med papirfiltre - flockning sammen med papirfilter er "no go" ;)

Men ellers er alt andet rigtigt, hvis man bare smider vandet ud efter endt sæson vil jeg måske bruge et alternativ til HTH granulat da det ligger i den dyre ende til en sommerpool. Ring til Bjarne eller en af de andre venlige mennesker i butikken og hør på økonomi klor programmet :)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 02 jul 2014 20:05 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 20:10 #4625

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Mads M skrev:
NB husk at multitabs ikke dur med papirfiltre - flockning sammen med papirfilter er "no go" ;)

Derfor gik jeg over til sandfilter :laugh:

Men ellers er alt andet rigtigt, hvis man bare smider vandet ud efter endt sæson vil jeg måske bruge et alternativ til HTH granulat da det ligger i den dyre ende til en sommerpool. Ring til Bjarne eller en af de andre venlige mennesker i butikken og hør på økonomi klor programmet :)

Er der ikke noget med at Økomoni kloret ikke må/kan bruges til chock kloring ? Hjælp lige her Bjarne
:-)
Hellere minipool
end...
Sidste redigering: 02 jul 2014 20:12 af Bino. Begrundelse: Farveskift på tekst
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 20:17 #4626

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Der findes jo forskellige typer økonomi klor typer, det skal selvfølgelig være ustabiliseret hvis det er til chock behandling :)

Sidst jeg var forbi Swimmingpool Danmark / Poolrådgiveren var der 10kg Øko (ikke økologisk :woohoo: ) klor ustabiliseret på lager ring og spørg. Det fungere super har testet det de sidste par måneder på det og jeg klager ikke, borset fra at besparelsen har givet konen den idé at nu skal hun have flere nye sko :laugh:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 21:22 #4629

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der findes 2 typer klor:
1. en Calsium hypoklorit der IKKE er stabiliseret - IKKE har cyanur og som derfor ikke kan danne klorlås = ødelagt vand
2. og så en stabiliseret klortype. Alle økonomiklor er stort set en sådan klor. Se på mærkeseddelen - står bogstaverne CYANYR i en eller anden forbindelse der, så er det en stabiliseret klor der danner klorlås såfremt man ikke udskifter meget af sit vand jævnligt

Det er derfor vi siger, at såfremt man bruger en stabiliseret klor / klor med cyanur, SÅ MÅ DEN IKKE BRUGES TIL CHOCKKLORERING, idet der så med garanti kommer en klorlås :(
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 02 jul 2014 21:32 #4631

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der var jo lige nogle spørgsmål du ikke fik svar på
1. du kan - groft sagt - ikke bare bruge dine 6.000 ltr. vand i x dage og så smide dem ud og komme nyt i - og dermed undgå kemikalier

Fordi:
Alt hvad der sker i en pool får ph værdien til st stige og ligger den ikke i området 6.8 - 7.4, så risikerer du røde øjne og hudkløe
Fordi 1 bakterie bliver til mill i løbet af få timer og du kan derfor ikke sikre dig mod bakterieangreb såfremt du ikke har et desinfektionsmiddel i dit vand

Du må derfor nødvendigvis justere din ph værdi og holde et desinfektionsniveau der svarer til 1 ppm klor

I princippet skal du bare have et testsæt til at teste dit vand med
downloade vores gratis pool app som fortæller dig præcist hvad du skal komme i
have ph minus til regulering af ph værdi
have klor til at desinficere med
B) Nøjes du med det, og når der går kuk i det, smid vandet ud og kom nyt i
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

6000 liter Inter pool fra tonsurs 06 jul 2014 21:12 #4660

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Mads M skrev:
NB husk at multitabs ikke dur med papirfiltre - flockning sammen med papirfilter er "no go" ;)

I stedet for papirfiltre så kunne det være, at kunstvat her kunne finde en niche som et biligt og effektivt alternativt filtermateriale til den samme pumpe (om kunstvat se evt. Indlæg om kunstvat )

Pumper til papirfiltre kan vel ikke returskylle, og vat er efter min erfaring meget svært at returskylle. Til gengæld er papfilter-pumper vel lette at adskille, sådan at man i en spand kan "håndvaske" skidtet ud af vattet.

Er det ikke noget med, at man skal skifte papirfilter meget ofte..f.eks. hver uge, hvis det bare skal være nogenlunde rent? Vattet kan man derimod vaske mange gange.

Efter min meget begrænsede erfaring, og måske påvirket af reklamerne, så vil jeg tror, at vats effektivitet som filtermateriale er på højde med glas.
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder