Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæthed i pool efter vinterlukning

Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 08:42 #1005

Hej
Vi har åbnet vores pool igen efter vinterlukning og har lukket al vandet ud af den, da vi fik besked på at vi havde et stof i vandet som ikke kunne renses med kemikalíer. se anden tråd om dette

Da vi fik tømt poolen synes vi det så lidt mistænkeligt ud under undervandslyset. Folien hang lidt og der var en mørkere plet nedenunder lampen, som om folien var sunket. Vi havde en pool mand ude og kigge på det. Han tog lampen af, men sagde at det ikke så ud som om der var nogen huller. Vi har aldrig haft lampen af selv. Vi har købt huset i 2005 med pool. Jeg kan ikke huske, hvornår poolen er lavet. Nu har vi fyldt vand i, men vandet kommer tilsyneladende ikke længere op end til dysen. Hullet med pumpen og sandfilter bliver halvvejs fyldt med vand. Hvis vandstanden ikke falder længere ned end til under dysen, så kan der vel ikke være en utæthed ved lampen, som er under vand p.t.? Er der en tætning af en eller anden slags rundt om lampen, som er gået i stykker, da han tog den af?

Vil det så ikke sige, at der er en utæthed ved dysen eller i det niveau og opefter? Findes der et system til lokalisering af utætheder?

Hvordan behandler man vandet, så længe pumpen ikke er sat til. Jeg tænker på klor og saltsyre. Skal vi bare putte noget i manuelt for at undgå at der kommer alger eller hvad gør vi? Det er 3 dage siden åbnede den.

Glæder mig til at læse svar, for vi er lidt desperate efterhånden. Er tæt på at lukke poolen helt.
mange tak for hurtig svar.
Sidste redigering: 05 maj 2010 08:50 af Ole. Begrundelse: Flere emner i samme tråd
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:18 #1006

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Kortegaard skrev:
Hvordan behandler man vandet, så længe pumpen ikke er sat til. Jeg tænker på klor og saltsyre. Skal vi bare putte noget i manuelt for at undgå at der kommer alger eller hvad gør vi? Det er 3 dage siden åbnede den.
Ja, det bliver du nødt til. Her er det ekstra vigtigt, at du rører det op i en spand vand inden du hælder det i, og gerne fordeler det nogenlunde. HUSK at dosere klor og syre separat!!! Skyl spanden grundigt mellem hver dosering!!!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:26 #1007

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
vedr. vandtab.
Hvis vandet ikke synker længere ned end under dysen, så er problemet i dysen. Det bevises også af at hullet med motor fyldes delvist med vand.
Du har garanteret ikke vinterlukket din pool :angry: og nu har du en frostsprængning et eller andet sted.
His du intet kender til systemet, må du få en prof mand ud der kan lave det for dig. Kan nu ikke forstå at den mand der var ude og se på lampen ikke gennemgik systemet - men det gjorde han måske bare uden resultat
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:34 #1008

Jeg har vinterlukket poolen som jeg har fået at vide og der har ikke været nogle problemer tidligere år. Motoren er blevet demonteret og vi har lukket vandet ud til under dysen og lagt pressenning over. Er der mere vi kunne have gjort?
Den mand der var ude virkede ikke særlig prof. Tog bare lampen af og sagde at der ikke var hul. Kender du nogle pool reparatører på Fyn og hvor meget koster sådan noget?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:35 #1009

Ja, vi har selvfølgelig lukket al vand ud af filteret også.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:52 #1010

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Så har du også gjort hvad du skulle, men med den vinter er der mange skader.
For at være sikker på hvor problemet er, så sæt et lille kuglepennemærke på lineren hvor vandstand er til og læg så mærke til om det synker mere end til under dysen.

m.h.t firmaer - så må vi ikke reklamere for detailfirmaer - så du må søge selv
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 09:59 #1011

Tak for svar.
Har jeg så ret i, at hvis det ikke synker længere ned end lige under dysen, så kan det kun være i dysen eller rørsystemet der er et problem? Hvis den synker længere, ja så er der mere frit slag... men findes der ikke et system til at finde hullet så eller starter man bare med dykkermasker fra en ende af poolen til den anden? :-D
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 10:27 #1012

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du har ret i alt hvad du siger. der findes nogle systemer men ingen af dem er relevant lige nu og derudover er ingen af dem ufejlbare - så smøg bare ærmerne op. hvis man vil finde et hul, er man faktisk nød til at lade vandet synke til det ikke synker mere og derfra og 20-30 cm ned er hullet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæthed i pool efter vinterlukning 05 maj 2010 10:30 #1013

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Her er lidt om hvorfor det ikke er nok at tømme vandet af poolen il under dysehøjde:
http://geismar.dk/artikler/39-pool-tips/54-vinteraftapning
Ole Kristensen
Sidste redigering: 05 maj 2010 10:31 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder