Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Spængt undervandslys

Spængt undervandslys 10 Okt 2010 08:19 #1890

  • tuyenqh
  • tuyenqh's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej,

Jeg overtog et hus med udendørspool i sommer 2009. Det har taget mange timer og kroner at eksperiementere med kemikalier/filterpumpe men til sidste fik jeg klar vand i pool'en, indtil for et par uge siden fortalte mine sønner at der kom gnister ud af undervandslys da de tændte for det. Jeg glemte alt om det intil fornylig da der kom regn som jeg har ventet på for at bruge backwash til at rense filter (for at spare vand fra vandhanden). Da jeg kom hjem fra arbejde næste dag forventede jeg at vandstanden er stadig ret høj, men det var ikke tilfældet. Jeg undersøgte sagen og fandte ud af at det vandtætte glas af undervandslys er i stykket.

Jeg er ikke helt sikker, men da jeg ikke vinterlukkede sidste sommer kan jeg ikke udlukke at der er frostspængning is systemmet der også bidrage til vand udsivningen.

Jeg har tænkt mig at reparere lyset først for bagefter at undersøge evt. frostspængning.

Er der noget man kan dække undervandslyset så den bliver midlertidig vandtæt så evt frost sprængning kan undersøger?

Bør jeg prøve at reparere undervandlyset selv? hvordan gør man det?

Finder der firmaer, man kan stole på, der ordner vinterlukning og evt. forårsåbning for en? Er det dyrt?

Mange tak for en udmærket forum.

Mvh
Tuyen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 10 Okt 2010 11:07 #1891

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det var mange spørgsmål, om det er en gør det selv opgave kommer an på flere ting :)

1. Er du gør det selv typen?
2. Omfanget af skaden, skal der f.eks. Lappes folie i forbindelse med ud skiftningen er det ikke gør det selv.
3. Vi skal lige vide lidt mere om din lampe f.eks. Alder og gerne et billede af den.

Jeg ved der findes firmaer som laver vi vinter nedlukninger, må desværre ikke oplyse navn pga. Reglerne i forum.

Forresten hvor dybt sidder din pool lampe? Har aldrigt hørt om at en lampe kan frost sprænge, tror mere at det er slid der er synderen men som sagt jeg ved jo ikke alderen på poolen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 10 Okt 2010 11:55 #1892

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
...jeg vil da lige indskyde en opfordring til, at man opdaterer sin profil her på siden. Der er afsat plads til, at man kan lægge lidt grunddata ind om sin pool, og sågar et billede, hvis man vil :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 10 Okt 2010 12:17 #1893

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det der er gået i stykker er sikkert kun selve pæren. den kan bare skiftes.

Men jeg kan ikke forstå om vandet er sunket i din pool eller hvad. Sank vandet i din pool efter at glasset gik i stykker ??????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 10 Okt 2010 13:31 #1894

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja det er rigtigt hvad Bjarne siger, det kan også være gummi pakningen som slutter tæt omkring kablet som løber til overfladen.

Mulighederne er mange så som løsningerne, men det kan helt sikkert laves :)

Så bare kom med noget mere info, vi er her for at hjælpe.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 11 Okt 2010 09:09 #1895

  • tuyenqh
  • tuyenqh's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Tak for alle jeres hurtige svar. Jeg forventer ikke at få dem så hurtigt så jeg ikke har alle oplysninger klar. Jeg skal nok vende tilbage lige så snart jeg har kontaktet tidligere ejer for at høre hvornår poll'en er bygget og når jeg har fået taget nogle billeder.

Jeg konstaterede bare at selve beskyttelsesglas er knust, jeg ved ikke hvordan, det kan godt være at mine sønner har gjort noget som de ikke har fortalt.

Pool'en er en inground, 8-tallet type, ca 6mx9mx1.2m, som jeg tror er Berle's og hvis den er byggede samtidigt med huset så er den fra 1974

Mvh
Tuyen
Sidste redigering: 11 Okt 2010 09:11 af tuyenqh.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 11 Okt 2010 09:24 #1896

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
uden at have hørt eller set mere, så er jeg næsten 100% sikker på, at det bare er selve pæren der er gået i stykker. det glas som du tror er forsiden er nemlig pæren. den er stor og kan let skiftes ved at tage lyset ud
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 14 Okt 2010 19:25 #1910

  • tuyenqh
  • tuyenqh's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Ved nærmere eftersyn, tror jeg du har ret, Bjarne. Men for at være helt sikker vedlægger jeg et billede, jeg håber at det er tydeligt nok.

DSC00012.jpg


Undskyld forfærdligt syn, pool'en er forsømt på det sidste hvor jeg ikke ved hvad jeg skal med lampen.

Selv om det kun er selve lampen der er i stykket, kan vandet stadigvæk sive ud gennem den?

Mvh
Tuyen
Sidste redigering: 14 Okt 2010 19:42 af tuyenqh.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Spængt undervandslys 14 Okt 2010 20:21 #1911

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er som jeg siger - enten kan du bare tage fat i den rustfri kans der er omkring pæren og trække den ud, eller også er der 2 skruer du skal løsne. når du har gjort det, kan du trække det hele ud - der sidder 1 m ledning inde i lyset så du kan tage den op over vandoverfladen - og derefter kan du bare skifte pæren

vandet kan ikke løbe ud af poolen selvom glasset er gået i stykker
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.195 sekunder