Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: utæt liner i stålpool

utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 08:45 #2493

  • Louis
  • Louis's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Spørgsmål fra en nybegynder..........
Vi har i foråret opsat en fritstående rund stålvægspool med en diameter på 3,6 meter og 90 cm dyb.
Bunden er fliser belagt med først linolium, derefter fiberdug, så liner.
Nu er der kommet et hul i lineren, ca 10 cm inde på bunden :-(
Lineren i bunden er også begyndt at lave små folder.

Så nu kommer mine spørgsmål :
Er det muligt at lappe et lille hul uden at tømme poolen helt?
Er der noget i min "opsætning" der gør at de små folder kommer i bunden? Det er som om ungerne kan "skubbe" lidt rundt med lineren i bunden og det er lige ved kanten af sådan en fold at hullet er.
Da vi satte poolen op brugte jeg meget tid på at sørge for at lineren var helt glat i bunden, så derfor ærger det mig lidt med alle de folder!!

håber der er nogen der kan nogle tricks :-)

mvh
Louis Henningsen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 09:23 #2494

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Du kan sagtens lappe poolen mens der er vand i, det kræver et special lappesæt det fåes hos alle prof. forhandlere :)

Nu har jeg ikke prøvet og lappe en liner endnu, men har hørt at det er ganske simpelt. Smør special limen som følger med på en lappe som man har klippet til så den passer efter sprækken eller hullet, dyk ned :) og sæt lappen på lækagen og læg her efter noget tungt oven på som selvfølgelig ikke laver hul i lineren (f.eks. en flise med slået kanter). Lad det hele hvile i et døgn og lappen skulle sidde fast. Men du skal have rettet folden ud der hvor revnen er ellers er det umuligt og lappe hullet.

Dit andet problem med folder er lidt mere tricky :unsure: for jeg vil mene at du har lavet bunden ok, og efter som at du har rettet alle folder ud burde der ikke komme nye. Jeg husker da vi fyldte vores pool efter at der var kommet 5 cm vand i var det umuligt og rette mere på lineren, så jeg vil da ikke mene at dine børn kan flytte rundt på den når de bader.

Men jeg ved ikke om stål væggen kan bevæge sig under badning så lineren forskubber sig, der er jo mange kræfter bag sådan en gang vand.

Det kan være Bjarne med hvad problemet med folderne er.

Ved forkert kemi eller høj temperatur vil en liner kunne rynke, men lige frem ligge sig i folder har jeg ikke hørt om.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 11:34 #2495

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det med at lappe er som mads siger

Folderne er lidt mere tricky - så meget desto mere som at de er kommet til undervejs. ligger svejsningen mellem sider og bund helt ude i hjørnet mellem bund og sider ????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 12:17 #2499

  • Louis
  • Louis's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
tak for de hurtige svar!! det er fedt!

Som beskrevet tidligere er poolen rund med en diameter på 3,6 meter, så hjørner kan jeg ikke finde ;-) Men svejsningen ligger på ca ½-delen af cirklen på eller ½-1 cm over "knækket" mellem bund og væg, og i resten af cirklen ½-1 cm inde på bunden.
Det har dog lagt sådan siden jeg satte poolen op og det kryber ikke længere ind mod midten , hvis det var det du tænkte :-)
Det er mere som om at ungerne ligesom vrider lineren med fødderne når de tumler rundt, men har bare svært ved at forstå at det kan lade sig gøre!

endnu engang tak for de hurtige svar :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 12:58 #2502

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg vil gætte på, at linoliumet er synderen. Linolium er glat og filten og dermed lineren kan derfor bevæge sig let på denne ved påvirkning - jeg ville nok lægge det om, fordet vil altid give problemer. Bunden = grus +30 mm industribats+ filt og så liner
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 13:26 #2507

  • Louis
  • Louis's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
æv....
det med at lægge det hele om bliver det nok ikke til.....Hvis man nu vil bibeholde beton fliserne, er det så nok at ligge filt under?
Linolium´en var sådan set for at gøre bunden lidt mere "fodvenlig" uden at gøre det for blødt. Jeg valgte beton fliser under fordi der ikke er mere end 75 cm vand i poolen og jeg troede at de industribats var for bløde når ungerne nu hopper og tumler rundt på bunden hele tiden.

dvs. min plan lige nu er at lappe hullet, lade poolen være sommeren over. Til vinterklargøringen tømmes den helt og linolium'et fjernes, poolen genopsættes kun med filt under (hvis det er nok) og ny liner.
Lyder det som noget der kan anbefales?
Jeg har (som der står i brugsvejledningen) lagt ca 6 cm sand opad siden inden filtet på lagt i bunden for at få en blødere og ikke så skarp overgang mellem bund og side. men dette sand bliver "trukket" ud under siderne specielt når det regner. Er dette sand nødvendigt (jeg tænker på når jeg skal genopsætte poolen)?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 15:39 #2512

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
filt ovenpå fliserne er ok

du behøver ikke sandet - det skrider som du selv siger. lad filter gå 5 cm op ad poolvæggen før du lægger lineren i, så kommer lineren ikke i klamme med bundskinnerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: utæt liner i stålpool 25 Jun 2011 20:25 #2513

  • Louis
  • Louis's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Mange tak for de brugbare svar!!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder