Hej Alle
Tak for et supergodt forum, jeg har lært meget ved at læse de meget oplysende posts herinde!
Nu har jeg så en problemstilling jeg godt kunne tænke mig at lufte for jer, og høre om nogen muligvis har nogen tanker omkring denne.
Jeg har for små 4 mdr. siden overtaget et hus med tilhørende pool. Poolen er en betonpool af ældre dato, og i forbindelse med noget af det meget kraftige regnvejr der har været, begyndte den at tabe vand... ret meget endda.
Det hele er så en smule mystisk - lad mig forklare:
Efter regnen taber poolen vand af 2 omgange, ret hurtigt falder vandstanden 6 - 8 cm... vi snakker 2-3 dage, og en pool der er 4 x 8 x 1,5m... og der må 1 cm så svare til små 320 liter vand. Vandstanden stabiliserer sig selv ca. 1 - 2 cm. over underkanten af udløbshullet i skimmeren.
Jeg får en poolmand ud, der rådgiver mig om hvor jeg skal grave op og hvad jeg skal kigge efter. Det skal nævnes der er et undervandsspot i poolen.
Jeg graver op omkring kanten hvor ledningsrøret til undervandsspottet kommer op, og graver hele skimmeren fri samt et stykke under for at kunne checke for samlinger.
Jeg finder 3 samlinger under skimmeren... hvor man har forlænget PEL røret med noget flexslange som er spændt på med spændebånd... min mistanke falder der i første omgang, bl.a. fordi der er blankt vand i jorden umiddelbart under disse samlinger. Jeg kan dog ikke måle noget klor i dette vand, og der kommer ikke synligt vand fra nogen af samlingerne.
Ledningsrøret fra spottet er desværre støbt ind i betonen, og kommer blot ud af betonen lidt under kanten af poolen, så jeg kan ikke inspicere røret. Underkant af dette rør ligger noget der ligner 2/3 oppe i skimmeråbningen når jeg måler fra vandspejlet til kant og fra modsat kant til underkant rør. Jeg prøver så at fylde vand i poolen til vandspejlet er over dette rør og der begynder at komme vand ud (meget stille... nærmest sivende). Det tyder jo så på at en samling ved spottet ikke er helt tæt - men forudsat at røret ikke er utæt skulle det ikke kunne forårsage det vandtab jeg har oplevet, vil jeg mene.
Til gengæld efter at have gravet op - har jeg ikke tabt ret meget vand... måske 1 mm i døgnet i dette meget varme vejr, og det tænker jeg må være fordampning.
Nu står jeg så i et dilemma... jeg kan dække det hele til, men hvor pokker er det vand blevet af... har der været opstået en form for hævertvirkning et sted som igen er ophørt efter at vandet er kommet under niveau eller har jeg skubbet til noget der så har sat sig og er blevet tæt igen? I så fald risikerer jeg at det bliver utæt når jeg dækker til.
Er der mon nogen der har en tanke eller 2 til dette mystiske vandtab, som tilsyneladende er gået i sig selv?
Skal siges at vandtabet opstod uden at pumpen kørte, og at vandstanden nåede ca. overkanten af skimmeråbningen inden regnen var overstået.
Det er jo fantastisk vejr, og det ville være rigtig lækkert faktisk at få poolen helt igang, men lige nu er jeg noget forsigtig da jeg er bange for det kan være omkostningsfuldt hvis jeg har utætheder osv.
- Kenneth