Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Betonpool - vandtab eller not... mystisk

Betonpool - vandtab eller not... mystisk 31 jul 2011 15:35 #2637

  • sharza
  • sharza's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hej Alle

Tak for et supergodt forum, jeg har lært meget ved at læse de meget oplysende posts herinde!

Nu har jeg så en problemstilling jeg godt kunne tænke mig at lufte for jer, og høre om nogen muligvis har nogen tanker omkring denne.

Jeg har for små 4 mdr. siden overtaget et hus med tilhørende pool. Poolen er en betonpool af ældre dato, og i forbindelse med noget af det meget kraftige regnvejr der har været, begyndte den at tabe vand... ret meget endda.

Det hele er så en smule mystisk - lad mig forklare:

Efter regnen taber poolen vand af 2 omgange, ret hurtigt falder vandstanden 6 - 8 cm... vi snakker 2-3 dage, og en pool der er 4 x 8 x 1,5m... og der må 1 cm så svare til små 320 liter vand. Vandstanden stabiliserer sig selv ca. 1 - 2 cm. over underkanten af udløbshullet i skimmeren.

Jeg får en poolmand ud, der rådgiver mig om hvor jeg skal grave op og hvad jeg skal kigge efter. Det skal nævnes der er et undervandsspot i poolen.

Jeg graver op omkring kanten hvor ledningsrøret til undervandsspottet kommer op, og graver hele skimmeren fri samt et stykke under for at kunne checke for samlinger.

Jeg finder 3 samlinger under skimmeren... hvor man har forlænget PEL røret med noget flexslange som er spændt på med spændebånd... min mistanke falder der i første omgang, bl.a. fordi der er blankt vand i jorden umiddelbart under disse samlinger. Jeg kan dog ikke måle noget klor i dette vand, og der kommer ikke synligt vand fra nogen af samlingerne.

Ledningsrøret fra spottet er desværre støbt ind i betonen, og kommer blot ud af betonen lidt under kanten af poolen, så jeg kan ikke inspicere røret. Underkant af dette rør ligger noget der ligner 2/3 oppe i skimmeråbningen når jeg måler fra vandspejlet til kant og fra modsat kant til underkant rør. Jeg prøver så at fylde vand i poolen til vandspejlet er over dette rør og der begynder at komme vand ud (meget stille... nærmest sivende). Det tyder jo så på at en samling ved spottet ikke er helt tæt - men forudsat at røret ikke er utæt skulle det ikke kunne forårsage det vandtab jeg har oplevet, vil jeg mene.

Til gengæld efter at have gravet op - har jeg ikke tabt ret meget vand... måske 1 mm i døgnet i dette meget varme vejr, og det tænker jeg må være fordampning.

Nu står jeg så i et dilemma... jeg kan dække det hele til, men hvor pokker er det vand blevet af... har der været opstået en form for hævertvirkning et sted som igen er ophørt efter at vandet er kommet under niveau eller har jeg skubbet til noget der så har sat sig og er blevet tæt igen? I så fald risikerer jeg at det bliver utæt når jeg dækker til.

Er der mon nogen der har en tanke eller 2 til dette mystiske vandtab, som tilsyneladende er gået i sig selv?

Skal siges at vandtabet opstod uden at pumpen kørte, og at vandstanden nåede ca. overkanten af skimmeråbningen inden regnen var overstået.

Det er jo fantastisk vejr, og det ville være rigtig lækkert faktisk at få poolen helt igang, men lige nu er jeg noget forsigtig da jeg er bange for det kan være omkostningsfuldt hvis jeg har utætheder osv. :S

- Kenneth
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Betonpool - vandtab eller not... mystisk 01 Aug 2011 03:42 #2639

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lad os summere op.
A. pumpen kører ikke
B. Vandet stopper 1-2 cm over bunden i skimmeren , hvilket udelukker utætheder i flancherne omkring dyser og undervandslys
C. Egentligt udelukket også flancherne omkring skimmeren, men skulle der endelig være noget, skulle det være her
D.Undervandslyset. De fleste undervandslys har både en pakning inde i den del der er støbt ind i betonen ( den hvor lyset sidder i) og så en extra sikring der består af et rør fra indstøbninsdelen til op over niveau. Dette rør er også føderør for elledningen. På nogle er der imidlertid ikke en pakning inde i indstøbninsdelen, og dit forsøg viser jo også at det er der ikke
E. Pelrør der er smalet med pvc via spændbånd er altid noget sk... og rummer altid en eller anden chance for utæthed når spændbåndene ruster eller løsner sig - er de imidlertid ikke utætte så lad dem være, men husk det hvis vandstanden engen synger under skimmeren

Jeg kanfaktisk ikke finde på anden årsag en en eller anden form for hævertvirkning - som du selv skriver. Især fordi vandtabet jo er stoppet og ikke har gentaget sig

Men metoden til fejlfinding - som poolmanden burde vide er:
a. Stop pumpen
b. fyld vand i helt op midt i skimmeren
c. sæt et mærke hvor vandet stopper

Gør det samme med pumpen kørende

Utæthed er mellem der hvor vandet stopper og ca 50 cm ned

Prøv dette af, og er det ok. så fyld op og nyd din pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Betonpool - vandtab eller not... mystisk 07 Sep 2011 16:48 #2712

  • sharza
  • sharza's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Nu har jeg ville svare på denne et stykke tid, men desværre har tiden ikke været til det.

Jeg må desværre nok konstatere at poolen stadig taber vand... og det især tager fart når det begynder at regne. Faktisk var den i en kort periode tæt (kunne jeg følge, eftersom jeg tydeligt mærkede vandstanden op og tjekkede dagligt), men første gang der kom et ordentligt regnskyl igen, begyndte den endnu engang at tabe vand. Vandet daler til ca 0,5 - 1 cm over underkant af skimmer_åbningen_ med andre ord kan vandet stadig løbe ud i rørsystemet. Jeg har monteret en kuglehane på udløbet fra min 6-vejs ventil på filteret, så jeg har fået elimineret mit vandtab derfra.

Jeg har frigravet skimmeren helt (gjorde jeg for et stykke tid siden), og kan konstatere at der ingen forskel er i vandstanden i hullet omkring skimmeren (grundvandet står desværre højt, så helt tørt bliver det aldriig) selvom jeg hælder vand i og det forsvinder fra poolen. Jeg gør derfor en forsigtig antagelse af utætheden ikke ligger ved skimmeren, da vandet som sagt ikke stiger og den del af jorden der er blevet tør ikke bliver fugtig.

Desværre er jeg nu nødt til at få lukket hullet omkring skimmeren snarest, da der ikke går lang tid før om muligt endnu mere vådt vejr og dalende varmegrader gør det meget besværligt.

Så status er at jeg må starte næste år op med at få pillet fliser op og gravet ned omkring poolen i små bidder indtil jeg finder vand.

Der står en mur hele vejen udenom poolen ikke længere end ca 1 - 1.5 meter fra kanten, det undrer mig dog noget at der ikke kommer fugt i soklen, for det må immervæk være nogen liter vand der er forsvundet efterhånden.

Det er en kende træls - men forhåbentlig kan jeg finde det hul :)

Råd er meget værdsatte - men jeg kan næsten regne mig frem til at der kun er hårdt arbejde tilbage :)

- Kenneth
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Betonpool - vandtab eller not... mystisk 04 Okt 2011 08:38 #2717

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Ja sden er mystisk - især fordi du siger det bliver værre når det har regnet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.208 sekunder