Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vandet forsvinder

Vandet forsvinder 04 jul 2012 19:10 #3392

Hej poolfolk

Jeg har overtaget hus med betonpool på ca. 30000liter. Pumpen er en Astral Doll Sprint, der lige har været til service. Alt virker forbundet korrekt - der er ingen utætheder. Der er knastørt i det lille "hus" hvor sandfilter og pumpe står.

Efter de indledende runder med at få gang i poolen, og få vandet til at blive klart, kan jeg desværre konstatere at vandet forsvinder ud af systemet. Pumpen blev slukket i lørdags og siden da er vandstanden faldet med 4cm.

Det er min oplevelse at vandtabet går markant hurtigere når pumpen kører aktivt. Jeg kan ikke se at der skulle være synlig utætheder i enten liner eller ved skimmer/dyser.

Er det rigtigt forstået, at eneste vej til at finde utætheden derfor er manuelt gravearbejde omkring rør fra skimmer til pumpe og de rør der går til dyserne, for at finde evt. utætheder? - Eller kan der være noget jeg har overset?

Vil sætte utrolig stor pris på inputs.

Vedhæfter lidt billeder af poolen.



Tak for et super brugbart og inspirerende forum - det er en fantastisk hjælp som ny pool-ejer at kunne tilegne sig så meget viden herinde.
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet forsvinder 04 jul 2012 20:01 #3393

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvis vi først konstaterer, at der forsvinder vand uanset pumpen kører - men mere og hurtigere når den kører, så tyder det på et problem i tryksiden = fra filter til dyser
Hvis utæthed var på sugesiden = fra skimmer til pumpe, ville suget "trykke" et evt. hul sammen
Hvis vandet kun sank når pumpen kørte ville hullet være ude i poolen

Så det sansynlige er utæthed på tryksiden.
Du har to muligheder. køb hjælp fra en lækagesporer - google en - der via indsprøjtning af gas eller isotober kan påvise hvor utæthed er
Eller grav ned bag dyserne og undersøg om der er vand der - eller ved den T fiting som forbinder de 2 dyser
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder