Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt pool etableret i Spanien

Utæt pool etableret i Spanien 04 Jan 2017 12:23 #7214

  • Hans
  • Hans's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Pool i Spanien fra 2004 dim. 3x6m dybde 1,5m og 2m (27m3). Har været utæt siden overtagelse af hus i 2007. Beton pool opbygget med to murstenssøjler på b=80 armeret beton imellem søjler b=180.
Når poolen er fyldt er der et tab på 4,8-1m3/døgn på en sænkning på 200mm (se vedhæftede fil). Har fjernet en inddæknings flise, beton søjlen er ikke støbt i højde med vand niveau, hvilket forklarer det store tab. Sænkning efter 200mm niveau til 830mm ligger på mellem 665-325l/døgn. Når poolen er ca 10% fyldt er det minimalt tab.
Rørlækage kan forklare noget af problemet, men når skimmer og indløb er frit er der stadig stort tab, det er kun bundsug der er i vandkontakt. 3 vejs ventilens Waste er undersøgt, intet tab.
Poolen er beklædt med glasmosaik 30x30, jeg har en ide om at fugerne kan være en årsag til tabet. Vandet går gennem mur hulstenen og videre igennem betonen som ikke er tæt!
Er der andre konklusioner på dette problem??
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utæt pool etableret i Spanien 05 Jan 2017 19:10 #7215

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Hans

Jeg forstår ikke helt opbygningen af poolen med murstenssøjler og beton, måske et eller flere billeder vil hjælpe ;)

Normalt lader man vandet synke til at det ikke synker mere og lækagen vil være i niveau med vandet, nu da vandet er under skimmer og indløb er der jo kun bundsuget tilbage :(

Jeg er heller ikke helt med på det med 3 vejs ventilen, er det ikke en 6 vejs ventil du har på dit filter ?


Nogle synelige revner i bund og sider ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utæt pool etableret i Spanien 06 Jan 2017 11:48 #7216

  • Hans
  • Hans's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej Mads

Murstenssøjler er ikke det rette ord!
Opbygning er foretaget i hulmursten. De lodrette vægge er udført i disse sten mod jordside og mod pool side med en afstand på 180mm, i dette mellemrum er der fyldt armeret beton. Min konklusion går på at betonen ikke er komprimeret godt nok, med revnedannelser til følge. Hvis støbning er udført en sommerdag med 35°C bliver risikoen for revner yderligere tilstede.
Jeg har forsøgt at spraye kaklerne/fugerne med et Norsk produkt Komsol for at forsegle fugerne, dette har ikke hjulpet på vandtabet.
Jeg har limet en gevindbøsning i bundsuget og isat en prop, det har heller ikke givet noget resultat i mindsket vandforbrug.

Der er ingen synlige revner i mosaikken på bund og sider!
Det er en 6-vejsventil (trykfejl)

Hilsen Hans
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utæt pool etableret i Spanien 29 Jan 2017 12:02 #7228

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej sorry for det sene svar - men jeg har gået og tænkt over tingene og glemt så få skrevet.

Hvis der ikke er noget med dyser, skimmer og bundsug m det være en sprække i betonkonstruktionen. Den måde du beskriver konstruktionen og at poolen hele tiden har været utæt, kan give mig mange anelser om at den er lavet helt forkert.

Dvs. uden godkendt fliseklæb og fuge til poolkontruktion samt vandtætningsmembran inde bagved. At lave klinke pool er ikke bare lige mange tror :angry: Der skal faktisk laves en vådrumsligende membran imellem fliser og væg samt bruges en korrekt flisemørtel og fuge, ellers vil kloren blot opløse den langsomt.

Jeg vil nok sige at du bør alliere dig med et lokalt poolfirma og mød dem personligt på stedet og forklar dine observationer med konstruktionen og hør om det er normal procedure på de breddegrader.

Du må gerne sende billeder af konstruktionen, jeg er stadig lidt undrende over poolen og måden den er lavet på.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder