Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt ny liner

Utæt ny liner 25 Jan 2009 15:56 #75

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 29 apr 2008 : 19:08:48

Vi fik lagt ny liner i vores 8*4*1,5m stålpool for mindre end 3 år siden. Nu er der 20-30 små 1-1½ cm. sprækker i lineren i niveauet 5-15 cm fra bunden. Dette har betydet at lineren er hulet som en si og alt vand sivet ud. Vi har kontaktet firmaet xxxxx der godt kan se problemet og er enig i at vi ikke har gjort noget galt, men afviser at montere en ny liner, da de ikke mener der er tale om produktansvar. Har nogle erfaringer hermed eller et godt råd? Vi er stærkt fortørnet over denne fuldstændige uanstændige behandling.
Mvh. Lau.

bjarne



528 Posts
Posted - 29 apr 2008 : 20:12:26

Se venligst under vores politik m.h.t FIRMANAVNE OG REKLAMER I POOLRAADGIVEREN. I og med denne politik vil vi fjerne firmahenvisningen i dit indlæg, der må køre videre som en mere principiel diskussion om hvad du skal gøre i den situation du nu er i - dette uanset hvilket firma det drejer sig om. sorry


bjarne



528 Posts
Posted - 29 apr 2008 : 20:20:12

Lad os nu f.eks prøve at finde ud af hvorfor disse revner er kommet. Når de er så regelmæssige som du siger, må der være en problemstilling der gentager sig. Jeg kender en situation for nogle år siden, hvor der skete det samme med en liner og hvor det viste sig at være en automatisk undervandsstøvsuger der var synderen, idet den "gned" på lineren - på det samme sted - hele vejen rundt - hele tiden. Dette samtidig med at der sad en lille kvist fast i den som så rev disse huller. Jeg siger ikke at det er sådan i Jeres tilfælde, men vi må først finde årsagen og derfor må vi analysere de mulige årsager.
Af erfaring ved jeg, at du godt kan glemme, at det er en produktionsfejl når problemet er det du siger og når det viser sig på den måde du siger. Det er næsten umuligt at det skulle være en linerfejl. Enten må det være en udefra kommende påvirkning som f.eks støvsugeren eller en "indenfra" kommende - er der noogget galt med stålvæggen der kan gøre det ???
Så hvad kan grunden være ??????????????????????? Kom med foreslag eller muligheder


Lau



7 Posts
Posted - 29 apr 2008 : 21:23:02

Vi har en undervandsstøvsuger som er helt ny og som er "frikendt". Poolfirmaet har været ude og besigtige idag og kan ikke selv forstå hvor revnerne kommer fra. Muligvis svært med produktansvar, det ved jeg ikke, men det er meget svært at forstå, at man forsøger at løbe fra ansvar når vi beviseligt ikke har gjort noget galt - linieren synes ganske enkelt blot at være defekt.


bjarne



528 Posts
Posted - 29 apr 2008 : 22:25:44

hvad er det for et mærke undervandsstøvsuger - elektrisk eller med sug fra skimmer


Lau



7 Posts
Posted - 30 apr 2008 : 08:32:56

Det er en Dolphin Dynamic ProX fuldautomatisk eldrevet.


bjarne



528 Posts
Posted - 01 maj 2008 : 10:20:40

jeg er ked af at sige det lau, men jeg er rimeligt sikker på, at problemet er en kombination af din elektriske støvsuger og din liner. dit problem ligner til forveksling dem jeg har oplevet før. jeg ville undersøge, om der var nogle kanter/grater bag lineren ( mellem liner og stålvæg eller på selve stålvæggen) ( selv nogle bitttesmå nogle)såfremt der er det, vil der opstå nettop dit problem, fordi støvsuggeren grundet dens autommatik vil køre/skrabe på nøjagtig det samme sted hver eneste gang den kommer der og efter 2-3 år vil lineren være slidt i stykker. Den sidste af den slags jeg kender til, fik undersøgt sin liner på teknologisk institut og resultatet var, at det var en fysisk udefra kommende skade

jeg siger ikke at det er dettte der er dit problem, men jeg kan ikke umiddelbart kommme på andet der matcher din beskrivelse



bjarne



528 Posts
Posted - 01 maj 2008 : 10:25:16

p.d det ville iøvrigt klæde fabrikanterne at de gjorde opmærksom på, at der kunne være dette problem når poolen har en skarp overgang fra bund til væg kombineret med at støvsuugeren hænger lidt i sin fremmarch i denne overgang


Lau



7 Posts
Posted - 01 maj 2008 : 17:45:19

Hvis der er "urenheder" på stålvæggen kan/bør det vel slibes væk (eller lignende) forinden lineren lægges i? Kan en liner fås i forskellige tykkelser og vil det gøre en forskel?


bjarne



528 Posts
Posted - 02 maj 2008 : 10:13:59

det første spørgsmål er svært at svare direkte på, for det kommer jo helt an på hvad og hvormeget - det kan være så lidt at det ikke rigtig ses, men er katestrofalt med en støvsuger der kører på en præcis måde - det kan jo også være en kvist eller en lille sten der sad fast i støvsugeren - det er en konkret sag der kun kan kan løses konkret - ikke i et principielt forum

det vil ikke hjælpe med en tykkere liner. mekaniske skader afhjælpes ikke med tykkere linere





kingglostrup



87 Posts
Posted - 14 sep 2008 : 09:58:41

quote:
Originally posted by bjarne

p.d det ville iøvrigt klæde fabrikanterne at de gjorde opmærksom på, at der kunne være dette problem når poolen har en skarp overgang fra bund til væg kombineret med at støvsuugeren hænger lidt i sin fremmarch i denne overgang




Hej Bjarne !

Ikke for at hijacke tråden, men jeg syntes mit spørgsmål passer godt ind her ,da du lige netop nævner noget som jeg går og funderer over hvordan jeg skal gribe an.

I min monteringsmanual fremhæves det at man skal lave en " hulkel " eller det som vi normale vil kalde en blød overgang imellem bund og sider ?
Jeg syntes ikke at jeg er stødt på dette før herinde på forummet ?

Er der nogen som har lavet en overgang imellem bund og sider med en pølse af vådt sand formet i en blød runding ?

Da det står i manualen så vælger jeg at gøre det af hensyn til liner, men jeg kunne da godt tænke mig at høre om nogen af jer andre har lavet dette julenummer ?

Mvh Thomas


bjarne



528 Posts
Posted - 15 sep 2008 : 18:46:05

glem denne oldnordiske metode som blev brugt i gamle dage samt af nutidige uden er faring. sandet vil blive tørt og dermed falde sammen. Sandets funktion i en hulkile er kun, at beskytte lineren mod de skarpe kanter der kan være mellem bund-bundskinne og stålvæg.
en bedre metode er at komme en geotextil / filt på hele bunden og lade den gå 5 cm op ad væggen
at
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder