Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt pool

Utæt pool 25 Jan 2009 16:05 #78

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 29 sep 2008 : 17:16:17

Hej. Jeg har henover sommeren bygget vores egen pool på 4x8x1,5 af flamingeblokke og en liner, men efter opstart midt i august mistede jeg vand. Jeg har læst på denne hjemmeside om hvordan man evt. kan indkredse hvor problemet er. Der kommer ingen falsk luft ind til filteret på suge siden, så den side må være tæt, så jeg har prøvet forsøget med at lade pumpen køre kontinuerlig i 2 døgn, for derefter at slukke den i 2 døgn, når pumpen kører mister jeg vand men ikke når pumpen er slukket. Ud fra det jeg har læst mig til betyder det at der er nok er hul på tryksiden, men der er ingen utæthed der hvor jeg har limet rørrene, er der nogle der har en god ide hvad der så kan være galt ???????

Mads M



134 Posts
Posted - 30 sep 2008 : 08:12:06

Det kan også være nogle gevindsamlinger har du sådan nogle?

Jeg går udfra at du har checket alle limninger på tryksiden og måske også dem på suge siden?

Mvh. Mads




Mads M



134 Posts
Posted - 30 sep 2008 : 11:31:30

Det kan også være pakningerne ved indløbene, nu kender jeg ikke dine inløb. Desuden skal det være spændt godt sammen, men uden at de knokles sammen hvis du forstår




ayla



4 Posts
Posted - 01 okt 2008 : 11:59:08

Vedr. gevindsamlingerne er disse tjekket og er tætte, det samme gælder alle limninger/gevindsamlinger på sugesiden. Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med pakningerne ved indløbene, men er det hvor indløbsdysen er ført igennem lineren


Mads M



134 Posts
Posted - 01 okt 2008 : 12:19:15

Ja det er der hvor overgangen imellem dysen og lineren er.

Hvor meget vand mister du pr. døgn?




ayla



4 Posts
Posted - 03 okt 2008 : 18:17:17

Jeg har ikke haft tid til at kontrollere overgangen mellem dysen og liner kommer senere men jeg mister ca. 350 liter i døgnet når pumpen kører


Mads M



134 Posts
Posted - 03 okt 2008 : 19:47:10

Ja det er jo en del

Hvilken type rør/slange anvender du fra filter til dyser, jeg går udfra at det er den hvide eller grå pvc slange. Selv om at den virker stærk kan der godt blive trykket et hul i den af en sten

Hvor langt har du fra teknik til dyserne ? for hvis du ikke har utætte samlinger og pakninger kan det jo næsten ikke være andet end et hul i rør/slange føringen fra teknik til dyser.




bjarne



528 Posts
Posted - 07 okt 2008 : 01:50:07

tjek at din 6 vejsventil er i orden. måske løber der vand ud af afløbshullet. ( der hvor skueglasset sidder )

eller har du fået løst problemet ?


ayla



4 Posts
Posted - 07 okt 2008 : 23:08:35

6 vejsventilen er tjekket og den er ikke utæt.

Men jeg glemte at fortælle at jeg også har en bundventil nedstøbt i betonen, dvs. at jeg har 2 indgange på sugesiden af pumpen. I mit seneste forsøg har jeg lukket ventilen fra bundventilen, dvs. at det ikke er sug på denne ledning, og det ser ud til at jeg har fundet fejlen da jeg kun taber meget meget lidt vand(evt.fordampning?). Men er der nogle der kan forklarer mig hvorfor ?, da min sunde fornuft siger mig at vandet lettere kan løbe ud, når der ikke er sug på.

Mit sidste spørgsmål er så hvordan kan jeg få røret på bundventilen tætnet?.


bjarne



528 Posts
Posted - 08 okt 2008 : 16:19:54

ok mads du får chancen før jeg prøver ( vi må jo lave lidt sjovt ud af det også)


Mads M



134 Posts
Posted - 09 okt 2008 : 08:37:53

ha ha Bjarne ej spøg til side jeg er sikker på at Ayla ikke synes at der er noget som er sjovt lige nu

Først og fremmest så ved jeg ikke hvad det er der gør, at man mister vand på suge siden når pumpen kører. Men det vi skal have fundet ud af er hvor på rør ledningen der er et hul, nu er jeg ikke ekspert i bund ud sug.

Men er det ikke muligt og tage risten af og skrue en prop i selve bund udsuget, lige som man kan gøre på en skimmer. På den måde kan man se om det er noget med selve pakningen imellem liner og suget der er noget galt med.

Jeg går udfra at bunden er støbt?

For hvis det ikke er ved liner og bundudsuget så er det jo ved rør og bundudsuget der kan være et problem (går udfra at røret under bunden er i et stykke).

Den sidste mulighed er den rigtig trælse, hvilket er at røret er blevet beskadiget og er derfor utæt. Dette vil betyde at man skal have reperaret røret, hvilket kan blive en lidt træls opgave da det ligger under en evt. betonbund

Er der noget af dette der give mening ?????

Jeg har evt. en løsning på et let måde og fikse bund udsuget hvis det er en rør skade, men det er noget fusk men det kan bringes til og virke og man undgår og skal banke evt. beton bunden op. Men man undgår ikke og skal tømme basinnet for vand

Men prøv det med og sætte en prop i udsuget, desværre er vejret og vand temperaturen til at skal dykke ned og sætte prop i


bjarne



528 Posts
Posted - 09 okt 2008 : 13:00:12

Når der er vandspild med motoren kørende, er det mest sansynligt fordi der er en utæthed på tryksiden. Trykket fra motoren vil nemlig "udvide" et lille hul så vandet forsvinder derigennem

Hvis der er en utæthed på sugesiden vil der blive sugget luft med ind i systemet og så vil du kunne se det som luftbobler der kommmer ud af dysen

Umidddelbart stemmer det derfor ikke med at der skulle være en utæthed i bundsuget og hvis det var mig ville jeg - på trods af det du skriver - koncentrere mig om tryksiden først. Her er der kun 3 muligheder. A - utæthed ved de synlige dele B.utæthed i fitings unnder jorden og C. utæthed melllem liner og dyse.
Tjek disse ting så meget du kan og ofer evt. en trykprøvvnig af tryksiden før du begynder att rode med bundsug. det er nemmlig et møjjob. Hvis du er en handymand kkan du llavve et trykprøvvninggsapparat til ingen penge selv. via et manometer - en vennttil som dem der sidder i bildæk - en cykelpumpe og nogle dyseppropper
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder