Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: de sidste 10 cm vand - hvordan tømme dem

de sidste 10 cm vand - hvordan tømme dem 25 Jan 2009 17:58 #100

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 16 jun 2007 : 10:49:49

Jeg er i fuld gang med at tømme min pool for første gang (hus lige købt i vinters) men jeg kan ikke få pumpen til at suge de sidste 10 cm! Der er gennemgang fra poolbund til pumpen, når jeg blæser i røret i kælderen (det bobler i poolen)men er det normalt?! Er det det manglende tryk fra vandet der er blevet for lille?!

Venligst Casse.

bjarne



529 Posts
Posted - 16 jun 2007 : 17:00:13

en pumpe har utroligt svært ved at hæve vandet mere en 1 m. til gengæld kan den sprøjte det 20 m op i luften. Så du må igang med en dykpumpe
P.S og kom så vand i HURTIGST MULIGT. En pool har IKKE godt af at få tømte vandet ud. Faktisk bør du aldrig gøre det. Du kan risikere at bunden bliver skudt op eller siderne falder ind sååfremt den ikke er bygget korrekt. Gammelt vand er det bedste.
Hvorfor har du tømt vandet ud ??????


Casse



5 Posts
Posted - 16 jun 2007 : 17:09:04

Pumpen i kælderen er enten i neveau eller under i forhold til poolen. Pollen er nedgravet og af glasfiber, og ifølge bøgerne er det den mindst vedligeholdige og hårdføre af slagsen (dét dér med ikke at tømme den) Vandet var simpelthen så ulækkert og algebefængt og fyldt med insekter, at der ikke var andet at gøre end at tømme den. Jeg kan gødt få pumpen til at smide vand i igen, men det er et rør helt for sig selv. Skriv endelig igen Bjarne :)


Casse



5 Posts
Posted - 16 jun 2007 : 21:46:36

Ingen?! Jeg har altså brug for hjælp! Kan puste luft gennem røret, men der kommer ikke vand retur! Hverken naturligt eller med pumpe - som ellers godt kan suge. Er der nogen der kan hjælpe?!


Yxos



107 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 08:20:07

Kan du så se at få fyldt vand i igen !!!

En glasfiberpool er den letteste af alle, og dermed mest tilbøjelig til at "poppe op" hvis der kommer et regnskyl.

Med mindre du har ødelagt dit vand med clor med cyanursyre kan det som regel altid repareres.
Selv det mest algede slimede vand kan blive fint igen efter et par dages konstant filtrering. Det er meget normalt ved forårsopstart, hvis man ikke har gjort det inden vandet blev over 5 grader, hvor algerne begynder at vokse.


Når du har fyldt vand i igen, så start med "mekanisk" rensning; gå igang med dit fiskenet, og fisk blade og andre urenheder op.

Sørg for at din skimmer og filteret i pumpen er renset, og start så pumpen, og lad den køre INDTIL VANDET ER RENT, og det kan godt tage et par dage.
Undervejs kan du skulle rense skimmerkurv og pumpefilter flere gange, og ligeledes backwashe for der vil lægge sig en kage af slam oven på filtersandet.

Til næste år så læser du lige Bjarnes vejledninger om vinterklargøring, og så tapper du ikke dit poolvand af igen !!!!

Og hvorfor så ikke det? Fordi brugt poolvand er det bedste. Jeg troede også Bjarne have vand i kraniet, da han sagde det til mig første gang, men jeg har nu haft pool i nogen år, og må konstatere at han har ret. Godt brugt poolvand bruger meget mindre kemikalier en "friskt" vandhanevand.
Faktisk er vandhanevand noget forfærdelig skidt.
Selv efter at lille peter har tømt blæren i din pool, vil vandet som regel alligevel være mere rent end det du børster tænder i. Lækkert; nej, men sådan er det.
Se evt. hvordan mit vand så ud, lige efter påfyldning fra kommunens vandhane: geismar.dk/projekter/pool/montering/montering.htm


Edited by - Yxos on 18 jun 2007 08:29:51


Casse



5 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 17:07:02

Mange tak for rådet. Jeg går igang med det samme... Men det bliver ved mekanisk rensning, for jeg tror ikke alt andet end pumpen i kælderen virker. Alt er utæt under tryk, og det som jeg tror er sandfilteret er rustet sammen i møtrikkerne! Anlægget er 25 år gammelt. Kan en basispumpe fra et af de der 500 krs bassiner klare opgaven, for jeg vil ikke lege med priserne på de store anlæg. Og forresten addr med det der drikkevand :)


Casse



5 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 20:27:36

Er ved at hælde vand i. Pumpen fylder en spand i kælderen hver halve time, men det går. Bar-meteret siger 2 bar (på det der ligner sandfilteret)var oppe i det røde feldt (over 3bar) men det gik ned da jeg skruede ned for hovedvandhanen. Det bobler fra bundproppen i poolen. (den som jeg mente var stoppet da pumpen ikke ville suge de sidste 10 cm vand ud) Er dette normalt?! pumpen står på filter-funktion, men der er ikke vand i glasset! Nogen råd herfra?! Skal jeg så bare investere i kimikalier og følge vejledningen der?!


bjarne



529 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 20:53:49

DET ER SVÆRT, FOR DET LYDER HELT ÆRLIGT SOM DU HAR NOGET GAMMELT L... SOM BARE ER UTÆT ALLE VEGNE. PRØV AT LÆS HÆFTE NR. 2 SÅ DU FÅR EN FORNEMMELSE AF HVORDAN HELE DIT SYSTEM FUNGERER OG PRØV SÅ AT RINGE ELLER ALLERHELST AT TAGE OG BESØGE ET PROF FIRMA DER KAN VISE DIG TINGENE I PRAKSIS OG VEJLEDE DIG DIREKTE
SOM DER ER NU ER DET LIDT SVÆRT AT VEJLEDE DIG PÅ DENNE MÅDE FORDI DU ER SÅ MEGET PÅ BAR BUND. LÆS NU FØRST HÆFTE 2 OG SKRIV SÅ IGEN
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder