Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Motorværn

Motorværn 25 Jan 2009 19:08 #107

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Oprettet på vegne af ejegod:

Har i hæfte 1 læst om el mm. Der står intet om motorværn, men alligevel tilrådes jeg at bruge motorværn.
Er det nødvendigt, når der alligevel er tilsluttet sikringer?
Pumpen kører på 380v. Har idag motorværn, men p.g.a. køb af større pumpe, skal jeg evt. have større motorværn.
Skal det være monteret eller kan jeg kører uden?

Håber på de sædvanlige gode svar.
God aften
Hilsen
Ejegod

bjarne



529 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:43:05

iflg. stærkstrømsloven skal du have et motorværn. det er din sikring af at pumpen ikke brænder varm og stikker ild i dit hus såfremt motoren får en fejlstrøm. så kom i gang og få skiftet den samtidig med pumpe. måske kan du nøjes med at stille dit motorværn op. mptprværn går fra x til y amphere alt efter hvilket motorværn du har. så tjek det af


leifo



47 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:44:36

Hvis din motor (pumpe) er 3-faset - og det er den formentlig når du skriver 380V - sikrer motorværnet din motor mod afbrænding hvis een af de tre faser falder ud. Motoren standser efter al sandsynlighed med kun 2 faser tilbage, men strømmen løber stadig i motoren mellem disse to faser, dvs. al effekt afsættes som varme.

Derudover slår motorværnet også fra hvis strømmen stiger over den indstillede maks-værdi, dvs. det sikrer motoren i tilfælde af overbelastning f.eks. ved blokering. En sikring springer først ved en væsentlig højere strøm - f.eks. hvis motoren brænder helt sammen og kortslutter.


bjarne



529 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 20:03:51

hej leifso

du er en knag med din viden og din lyst til at dele den ud. tak


kurt



15 Posts
Posted - 12 sep 2007 : 22:30:17

Man aflæser amp forbrug på pumpen og stille motorværn /termorelæ på det samme
måske lidt over så den kan tage en evt fase forskydning
Der finder forskellige størrelser i termorelæer (Amp)
Men nu er vi inde i eltavlen hvor man bør ringe efter en eletrikker.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder