Hej Bjarne
Tak for dit venlige svar.
Basinnet jeg har er afstemt således at filter - pumpe - dysser og bundsug/skimmer passer sammen. Det er lavet af et professionelt og velanskrevet firma da huset blev bygget. (Ingen navne forstår jeg)
Det der nager mig er at de pumper man kan købe alle koster 3000,- og opefter; der er kun tale om en standart 3/4 hk motor og så et plastik hus
Det burde ikke koste væsentlig mere end motoren + gebyr. Hvis man vil købe reservedele eksempelvis en motor får man jo næsten armen flået af ved albuen og får iøvrigt beskenden at man bør købe en helt ny der er det billigste!
Min 3x vind er at den jeg har fundet er en Pedrollo HFm50B der drives af en 1/2 HK motor = mindre strøm, den larmer mindre end de konvetionelle poolpumper og den er billigere i indkøb 1800,00.
Når jeg kigger på pumpekurverne for de konventionelle (når man kan finde dem) yder de 14 - 20 kbm pr. time ved et modtryk på ca. 1,5 meter vandsøjle - Pedrolloen yder min. 18 kbm pr. time. Men så blev jeg noget nervøs da jeg i frorummet kunne se at der var et par bemærkninger om metalhus pumper - men kunne ikke finde de tråde hvori der er diskuteret og er derfor stadig lidt usikker på om jeg laver noget helt galt ved at anvende metalpumpen.
Pumpehuset er i støbejern og impelleren er i messing.
Jeg våger det ene øje og linker til Pedrollo påumpen:
www.pedrollo.com/Pedrollo2006/Documents/UK/HF_LOW.pdf
Der er jo tale om en pume og ikke et kommercielt firma der kunne finde på at reklamere for sig selv.
Venlig hilsen
Karsten Mentz