Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pume til indendørs pool.

Pume til indendørs pool. 04 Feb 2011 13:07 #2027

Hej Jeg har et sommerhus med en indendørs pool på ca 25kbm vand.

Jeg har i de 5 år jeg har haft huset skiftet pumpen 3 gange af forskellige årsager. Den første nok pga. alder, nummer 2 var stoppet af en snor fra et par badeshorts og den 3 var fordi der manglede en fase fra forsyningen - sikringen i elskabet ved vejen var brændt/tæret.

Jeg har så søgt med lys og lygte efter en anden pumpe løsning og tror jeg har fundet en vind - vind - vind pumpe. Den bruger mindre strøm, larmer mindre og er billigere.

Jeg er dog lidt usikker på om det vil virke i længden og hvad jeg eventuelt skal kigge efter for at opdage problemet i tide. Jeg har fundet en Pedrolle, HFm50B, pumpe som er opbygget i støbejern og en impeller (skovlhjul) i messing.

Alternativt har de en tilsvarende i rustfast stål NGA typen.

Jeg har brugt megen tid på udvælgelsen af pumpen; blandt andet har jeg tilstræbt et højt flov (ved ca. 1 meter vandsøjle som ca. er modtrykket der er i mit sandfilter) og at den ikke kan generere mere end 1.5bar i værste fald - filteret kunne jo tilstoppe og må ikke sprænges. Jeg har også bemærket at mange rigtig mange af de svømmetrænere der sidder rundt omkring er af metal.

Jeg kan så se her i forummet at der er nogle der skriver nogle ikke begrundede bemærkninger om at metalpumper er uha uha - har forsøgt at søge mig frem til hvad problemet er men uden held - hvad er problemet??

/Karsten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pume til indendørs pool. 06 Feb 2011 19:01 #2030

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Motoren er jo altid af metal, så det spørgsmålet handler om er, hvorvidt pumpehuset incl. forfiltret er af metal eller plastic. Og om skovlhjulet er af plastic eller metal.

Det eneste dårlige der er ved metalhuse og skovlhjul er, at de som regel er dyrere end dem af plastic samt at de er mere udsat for korrosion ved dårlig vandkvalitet ( ph og klorværdier)

Derudover kan jeg ikke helt gennemskue det du skriver. Det afgørende i et rensningssystem er, at sikre den rigtige vandrensning, og denne sikres gennem et system hvor antal af skimmere, antal af dyser, rør diametre SAMT det rigtige indbyrdes forhold mellem sandfilter og pumpe. Du skal minimum have et filter der er 500 mm i diameter og en 3/4 hk pumpe

Trykket i et filter vil altid stige i takt med at det bliver beskidt - så returskylelr du aldrig så vil du selvfølgelig have et problem når trykket overstiger det som sandfiltret kan holde - alt efter mørke 2.5 - 3.5 bar i almindelighed

Kender ikke det Pedrolle navn du skriver ???? hvad mener du med vind vind vind ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pumpe til indendørs pool. 07 Feb 2011 12:44 #2031

Hej Bjarne

Tak for dit venlige svar.

Basinnet jeg har er afstemt således at filter - pumpe - dysser og bundsug/skimmer passer sammen. Det er lavet af et professionelt og velanskrevet firma da huset blev bygget. (Ingen navne forstår jeg) :)

Det der nager mig er at de pumper man kan købe alle koster 3000,- og opefter; der er kun tale om en standart 3/4 hk motor og så et plastik hus :( Det burde ikke koste væsentlig mere end motoren + gebyr. Hvis man vil købe reservedele eksempelvis en motor får man jo næsten armen flået af ved albuen og får iøvrigt beskenden at man bør købe en helt ny der er det billigste!

Min 3x vind er at den jeg har fundet er en Pedrollo HFm50B der drives af en 1/2 HK motor = mindre strøm, den larmer mindre end de konvetionelle poolpumper og den er billigere i indkøb 1800,00.

Når jeg kigger på pumpekurverne for de konventionelle (når man kan finde dem) yder de 14 - 20 kbm pr. time ved et modtryk på ca. 1,5 meter vandsøjle - Pedrolloen yder min. 18 kbm pr. time. Men så blev jeg noget nervøs da jeg i frorummet kunne se at der var et par bemærkninger om metalhus pumper - men kunne ikke finde de tråde hvori der er diskuteret og er derfor stadig lidt usikker på om jeg laver noget helt galt ved at anvende metalpumpen.

Pumpehuset er i støbejern og impelleren er i messing.

Jeg våger det ene øje og linker til Pedrollo påumpen: www.pedrollo.com/Pedrollo2006/Documents/UK/HF_LOW.pdf
Der er jo tale om en pume og ikke et kommercielt firma der kunne finde på at reklamere for sig selv.

Venlig hilsen

Karsten Mentz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pumpe til indendørs pool. 07 Mar 2011 12:26 #2046

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
dårlig service med så sent et svar - sorry:(


Den pumpe du har fundet er uden et forfilter og dur derfor ikke til en swimmingpool. skovlhjulet vil lynhurtigt bliverstoppet til med blade etc. denne type pumpe er altid billigere end et med forfilter
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pume til indendørs pool. 05 Jun 2014 23:37 #4446

  • FIFFI
  • FIFFI's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Nu skriver han jo det er en indendørspool. så håber ikke han får særligt mange blade i. :)
38 m3 glasfiberpool fra...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder