Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm

pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 03 jul 2011 15:13 #2544

  • niels
  • niels's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Jeg har et 30kbm bassin med tilhørende pumpe og sandfilter. Gradvist over det seneste års tid er dysen begyndt at pumpe luft ud og vandintaget igennem pumpen er blevet mindre. Jeg har undersøgt for utætheder og mekaniske fejl i pumpen men kan ikke se nogen. Jeg renser jævnligt sandfilter og tror det er fint. Hvis jeg benytter pumpe på vinter-indstilling - dvs. den skyller direkte ud - så bliver den bedre men ikke helt god. På det seneste er den begyndt at blive meget varm. Er pumpen ved at give op eller hvad kan der være i vejen?
NCR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 06:01 #2547

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
En 8 år gammel pumpe bør ikke være slidt op. Hvis den bliver varm tyder det på at den ikke Kan komme af med vandet. Hvordan renser du sandfilter? Returskyl? Kan det tænkes at din solvarme blokerer for FOR meget vand?
Vedr. luft, så se en af mine besvarelser i anden tråd for nylig; jeg husker ikke præcis hvilken. Der gennemgår jeg kilder til luft problemer
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 06:16 #2548

  • niels
  • niels's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
sandfilter er renset via returskyl jævnligt. Jeg tror ikke det er solvarmen der blokerer. Hvis jeg pumper vandet direkte ud i kloaken trækker pumpen heller ikke godt nok. Lidt bedre end med solvarme - men ikke rigtig godt. Der er vel kun to muligheder. Pumpen er ødelagt af den ene eller anden grund. Eller slangerne fra pool er stoppede

men tak for svar
NCR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 06:26 #2550

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg tror ikke på den med tilstoppede slanger. Og slet ikke FRA poolen! Hvis du har problemer med luft, så vil det medføre forringet pumpe effekt, så det er dér du skal søge, og løse dét problem først. Fandt du min anden tråd om luft problemer?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 06:49 #2551

  • niels
  • niels's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
ja, pumpe og låg er i hvert fald tæt. Så er der måske hul på slangen fra pool til pumpe. Hvordan kan man tjekke det?
NCR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 06:57 #2552

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Kun ved at eliminere andre fejlkilder, men at den skulle være utæt er ret usandsynligt. Jeg fik mit problem løst ved at rense pakningen mellem pumpe og slange. Skift evt pakningen. Dét er nemmere og billigere end at grave slangen op for at skifte den.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 06 jul 2011 07:01 #2553

  • niels
  • niels's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
ja, jeg prøver det med pakningen. Og ellers er det ny pumpe. Og først hvis det ikke lykkes må jeg grave slangerne op. Tak for hurtig hjælp!
NCR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: pumpe trækker ikke nok vand og bliver varm 07 jul 2011 06:23 #2558

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
når dysen pumper luft ud, er der en utæthed fra skimmeren og til pumpen. de mest sansynlige muligheder er enten som yxos siger mellem slangen fra skimmeren og tilslutningen til pumpen eller også kan akseltætningen være slidt ( hvis den er det vil den oftest også stå og lække vand for neden i pumpen )


At den er begyndt at blive varm og ikke har så meget power længere kan tyde på ødelagte lejer der så nedsætter punmpekraften og danner friktionsvarme.


men det er 2 forskellige problemer der ikke nødvendigvis har noget med hinnanden at gøre. Konsentre3r dig først om at finde ud af hvor luften kommer fra
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder